ضرورت هم‌افزایی فعالان فرهنگی و اجتماعی در رفع آسیب‌ها

مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری اصفهان با بیان اینکه تعدد و گستردگی فعالان فرهنگی اصفهان را در کشور بی‌نظیر است، گفت: با وجود این تعداد کنشگر و فعال فرهنگی و اجتماعی باید در حوزه آسیب‌ها کم‌ترین مشکل را داشته باشیم، اما هر بخش با اجتهاد و نظر خود کار می‌کند و نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسعود مهدویان‌فر امروز -دوشنبه هفتم آذرماه- در نشست تخصصی بانوان فعال فرهنگی و اجتماعی استان اصفهان با اشاره به وضعیت آسیب‌های اجتماعی استان اصفهان، اظهار کرد: مسائل و آسیب‌های اجتماعی به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله) بزرگ‌ترین خطری است که کشور را تهدید می‌کند و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست، بنابراین از دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مدنی انتظار می‌رود کار فوق‌ العاده در این زمینه انجام دهند.

وی آسیب‌های‌های اجتماعی را بی‌توجهی به هنجارهای اجتماعی و اخلال در نظم و کج روی دانست و افزود: ریشه بسیاری از جرایم در جامعه بی‌توجهی به مسائل و پدیده‌های اجتماعی است، البته با توجه با اعتقادات دینی و مذهبی، شدت و فراوانی آسیب‌های اجتماعی کشور ما از بسیاری جوامع کمتر است.

مدیر کل حوزه اجتماعی استانداری با بیان اینکهنرخ شیوع اعتیاد در دنیا هفت درصد است، گفت: این عدد به پنج و نیم درصد در کشور ما می‌رسد که از نرخ شیوع جهانی پایین‌تر است، اما با توجه به فرهنگ مذهبی ما همین آمار نیز قابل توجه است.

وی با اشاره به ناپسند بودن برخی رفتارهای ناهنجار در فرهنگ دینی، تصریح کرد: تقویت انگیزه‌های دینی نقش مؤثری در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارند، همچنین در حوزه مسائل اجتماعی مهم‌ترین موضوع شناخت مسئله اجتماعی و تعیین مهم‌ترین آنها است که در نشست‌ها، محیط‌ها و افراد گوناگون موضوعات متفاوتی مطرح می‌شود.

مهدویان‌فر با اشاره به واگرایی و اختلاف‌نظر کنشگران و فعالان اجتماعی درباره مسائل اجتماعی، گفت: در اصفهان ۱۰ هزار فعال فرهنگی و اجتماعی وجود دارد و در نخستین گام لازم است که مسئله را شناسایی کنیم.

وی با اشاره به فراوانی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در حوزه پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی، ادامه داد: در بعضی محله‌ها بیش از ۸۰ خیریه و سازمان مردم نهاد و پایگاه بسیج در کنار دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی فعالیت می‌کنند، اما این اقدامات متعدد و واگرا و ناهمگون نه تنها مسائل را حل نکرده، بلکه منجر به تشدید مشکلات شده است، زیرا به موقعیت‌های جغرافیایی و اولویت بافت‌ها را توجه نداریم.

وی یکی از مشکلات جدی در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی را شناخت صورت مسئله دانست و گفت: پس از دیدار مسئولان اجتماعی با رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله) در سال ۹۲ سازمان امور اجتماعی شکل گرفت، البته ۲۳ دستگاه مدنی و اجتماعی فعالیت‌ها را انجام می‌دهند و دفاتر امور اجتماعی و بانوان در استانداری‌ها زیرمجموعه یا مرتبط با سازمان امور اجتماعی کشور است.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری اصفهان با بیان اینکه یکی از زیرمجموعه‌های این نهاد مرکز ملی رصد اجتماعی است، افزود: این مرکز در سال ۹۷ شکل گرفت و با دریافت گزارش بیش از ۲۰ دستگاه اجرایی و نهادهای مردمی و مدنی، اطلاعت را پالایش و تحلیل می‌کند.

وی از اعلام گزارش‌های فصلی این مرکز در دولت جدید خبر داد و گفت: این گزارش‌ها که در سه سطح ملی، استانی و شهرستانی منتشر می‌شود، حالت تب‌سنجی و نبض‌گیری اجتماعی دارد، امروزه متقن‌ترین داده‌ها در کشور مربوط به مرکز ملی رصد اجتماعی است.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۱۸۰۰ سازمان مردم نهاد از جمله خیریه و سمن‌ها و پایگاه مردم نهاد در استان اصفهان، افزود: اصفهان با وجود ۳۵۰۰ پایگاه بسیج، پنج هزار کانون فرهنگی هنری، بیش از هفت هزار هیئت دینی مذهبی و ۲۸۰۰ گروه جهادی، از جایگاه بی‌نظیری در کشور برخوردار است.

وی تعدد و گستردگی فعالان فرهنگی اصفهان را در کشور بی‌نظیر دانست و تاکید کرد: با وجود این تعداد کنشگر و فعال فرهنگی اجتماعی باید در حوزه آسیب‌ها کمترین مشکل را داشته باشیم، اما هر کسی با اجتهاد و نظر خود کار می‌کند و نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

وی از رصد حدود ۱۴ آسیب اجتماعی در کشور خبر داد و افزود: خودکشی، نزاع، قتل، مواد مخدر، تصادفات، مشروبات الکلی، همسرآزاری، تجاوز به عنف، کودک‌آزاری، فرار دختران از خانه، ازدواج، طلاق، سرقت، جرایم رایانه‌ای به عنوان مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفته شده است که سهم اصفهان در برخی از این آسیب‌ها قابل توجه است.

کد خبر 622968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.