اهمیت سرمایه‌گذاری شهرها برای افزایش مشارکت شهروندان

طراحی مناطق شهروند-محور نه‌تنها به بهبود چشمگیر کیفیت زندگی ساکنان منجر می‌شود، بلکه مزایای بسیاری نیز برای مدیران به دنبال دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بهبود کیفیت زندگی شهرنشینان یکی از مهم‌ترین تبعات مثبت نوآوری‌های دیجیتال در دنیای امروز به‌شمار می‌رود و این در حالی است که اغلب مدیران شهرهای مختلف دنیا بدون توجه به اهمیت سهیم‌سازی شهروندان به بهبود زیرساخت‌های فناوری در شهرها می‌پردازند. بدون شک، تحولات دیجیتالی تنها زمانی می‌تواند بیشترین پیامدهای مثبت را برای شهرها و ساکنان آن‌ها به ارمغان بیاورد که سرمایه‌گذاری لازم از سوی مدیران برای افزایش مشارکت شهروندان در طراحی‌ها و تصمیم‌گیری‌های شهری انجام شود. در این صورت، ایده‌های مردم می‌تواند بیشترین اثربخشی را در بهبود زیرساخت‌های شهری و توسعه نوآوری‌های تکنولوژیک در پی داشته باشد و علاوه بر این، مزایای بیشتری را نیز برای شهرها به ارمغان بیاورد که در ادامه به شرح چند مورد پرداخته می‌شود.

افزایش رضایتمندی شهروندان از عملکرد دولت‌ها

یکی از مهم‌ترین خواسته‌های اغلب شهرنشینان سراسر دنیا این است که در طراحی مناطق، ایده‌های خود را با مدیران به اشتراک بگذارند تا از این طریق، بتوانند نیازهای خود را از سکونت در مناطق برآورده کنند. در این راستا، بسیاری از مدیران راه‌های ارتباطی مختلفی ایجاد می‌کنند تا از طریق آن‌ها، مردم بتوانند به برقراری تعامل با نمایندگان برگزیده دولت‌ها بپردازند، نظرات خود را به اشتراک بگذارند و در صورت تأیید ایده‌ها در جریان فرآیند پیاده‌سازی آن‌ها قرار بگیرند. در واقع، افزایش مشارکت شهروندان در تصمیم‌گیری‌های شهری می‌تواند به درک بیشتر نیازهای مردم منجر شود و همین امر، طراحی مناطقی را در پی داشته باشد که در آن‌ها، شهرنشینان در اولویت سایر عوامل نظیر خودروها قرار می‌گیرند که این امر به سهم خود می‌تواند بهبود قابل‌توجه کیفیت زندگی را در پی داشته باشد، ضمن این‌که به مسئولیت‌پذیری هرچه بیشتر ساکنان در حفظ شهرها منجر شود.

اهمیت سرمایه‌گذاری شهرها برای افزایش مشارکت شهروندان

گزارش‌ها حاکی از آن است که مردم از مشارکت خود در شهرها بسیار استقبال می‌کنند، پس جای تعجب نیست اگر برخی از مدیران با بیشترین تلاش برای سهیم‌سازی مردم خود در فرآیندهای شهری، ادعا کنند که شادترین شهرنشینان سراسر دنیا را پرورش می‌دهند و نرخ رضایتمندی در شهرهای آن‌ها در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

افزایش اعتماد میان مردم و دولت‌ها

مردم همواره خواهان افزایش شفافیت از سوی دولت‌های خود هستند و می‌خواهند شاهد مسئولیت‌پذیری آن‌ها در مقابل امور شهری باشند. از این‌رو، همه‌روزه بر تعداد مدیرانی افزوده می‌شود که به سهیم‌سازی شهروندان می‌پردازند تا از این طریق، نه‌تنها مردم را به ایده‌پردازی برای طراحی بهتر مناطق سوق دهند، بلکه آن‌ها را از فرآیند مدیریت شهری آگاه کنند و در نهایت، اعتماد میان خود و شهرنشینان را افزایش دهند. بدون شک، مشارکت مردم و دولت‌ها در عصر رسانه‌ها و وجود اخبار جعلی از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار می‌شود، زیرا پل ارتباطی مستقیم بین آن دو از دامن زدن به شایعات بی‌اساس در مورد عملکرد دولت‌ها جلوگیری می‌کند. نهادهای شهری باید از طریق افزایش ارتباط مستقیم خود با شهرنشینان به روش‌های مختلف و با کمترین تکیه بر رسانه‌ها و پل‌های ارتباطی مجازی، اعتماد میان خود و آن‌ها را مستحکم کنند تا علاوه بر جلوگیری از شایعه‌پراکنی در مورد مدیریت شهرها، با دقت بیشتر به رفع نیازهای آن‌ها بپردازند.

اهمیت سرمایه‌گذاری شهرها برای افزایش مشارکت شهروندان

بهره‌مندی بیشتر از رویکردهای دیجیتال برای صرفه‌جویی در زمان و منابع مالی

یکی از بهترین استراتژی‌هایی که برنامه‌ریزان می‌توانند برای کاهش هزینه‌های مدیریت شهری و همچنین صرفه‌جویی زمان در پیاده‌سازی پروژه‌ها اعمال کنند، افزایش مشارکت شهروندان از همان ابتدای آغاز به کار برای طراحی مناطق است. امروزه در بسیاری از شهرهای دنیا، مدیران به اجرای پروژه‌هایی می‌پردازند که با وجود صرف هزینه و زمان زیاد، با مخالفت شهروندان مواجه می‌شود و همین امر، کمترین میزان بهره‌وری از آن پروژه‌ها را در پی دارد. چنانچه، برنامه‌ریزان از همان ابتدای تصمیم‌گیری برای ایجاد تغییرات شهری یا توسعه مناطق و فضاهای جدید، شهروندان را به مشارکت دعوت کنند، آن‌گاه از نیازهای آن‌ها بهتر آگاه می‌شوند و در نتیجه راه مستقیمی برای بهبود کیفیت زندگی شهری می‌یابند که این امر می‌تواند در صرفه‌جویی زمان و منابع مالی نقش مهمی ایفا کند.

چگونه می‌توان مشارکت شهروندان را بهبود بخشید؟

امروزه مدیران در بسیاری از شهرهای دنیا در حال بهبود زیرساخت‌های دیجیتالی و توسعه آن‌ها هستند تا از این طریق، شفافیت عملکرد خود را به شهروندان ثابت کنند و آن‌ها را به مشارکت در تصمیم‌گیری‌های شهری سوق دهند. بدون شک، هرچه اکوسیستم دیجیتالی در یک شهر پیشرفته‌تر باشد، تعامل میان مردم و دولت‌ها ساده‌تر خواهد بود و در نتیجه، مشارکت شهرنشینان در تصمیم‌گیری‌های شهری بهبود بیشتری را تجربه خواهد کرد.

البته، تحولات دیجیتالی تنها یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های مؤثر بر افزایش سهیم‌سازی مردم در طراحی‌های شهری است؛ برای تقویت این رویکرد، مدیران باید به شناخت هرچه بیشتر مردم و آگاهی از خواسته‌های آن‌ها بپردازند که در این راستا، یکپارچه‌سازی هویت دیجیتالی با تحولات شهری می‌تواند بسیار اثربخش باشد.

کد خبر 611890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.