بهترین نمونه‌های طراحی مدرن مبلمان خیابانی

وجود مبلمان شهری نقش مهمی در بهبود روابط اجتماعی میان ساکنان ایفا می‌کند، ضمن این‌که در هویت بخشیدن به شهر بسیار اثربخش است. طراحی مدرن و هوشمند این امکانات، مزایای آن‌ها را برای شهرها و شهروندان دوچندان می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، توسعه شهری مدرن به کاهش وجود فضاهای عمومی در شهرها منجر شده و همین امر، به حداقل رسیدن روابط میان شهروندان را در پی شلوغی‌های زیاد در پی داشته است.

مردم در بسیاری از شهرهای پرجمعیت دنیا، هنگام حضور در بیرون از منزل با هرج‌ومرج‌های زیاد مواجه می‌شوند و به همین دلیل، اغلب در تلاش هستند امور روزمره خود را به سرعت انجام دهند و به خانه‌هایشان برگردند. با این حال در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا نیز، طراحی شهری و به‌ویژه وجود مبلمان مدرن در پیاده‌روها، پارک‌ها و سایر مکان‌های عمومی ساکنان را به حضور در فضاهای بیرون از منزل سوق می‌دهد و به افزایش برقراری تعاملات اجتماعی میان آن‌ها منجر می‌شود.

بدیهی است که هر چه طراحی مبلمان شهری بهتر و مدرن‌تر باشد، کارایی آن‌ها نیز بیشتر می‌شود و نشاط بیشتری را برای شهرها و ساکنان آن‌ها به ارمغان می‌آورد. در ادامه به معرفی چند نمونه مبلمان شهری پرداخته می‎‌شود که به خلاقانه‌ترین شکل ممکن طراحی شده است.

جعبه سیاه؛ تبدیل مبلمان شهری به کیوسک در لندن

گروهی از معماران اهل لندن پایتخت انگلستان به طراحی خلاق نوعی مبلمان شهری بسیار پرداخته‌اند که با کاربری دوگانه خود باعث شگفتی همگان شده است. این مبلمان در ظاهر یک جعبه کاملاً سیاه است که در روز برای نشستن و استراحت شهروندان پایتخت مورد استفاده قرار می‌گیرد اما به محض تاریک شدن هوا به یک کیوسک تبدیل می‌شود. جعبه سیاه روی پایه‌های هیبریدی پنهانی قرار دارد که در شب‌ها به طور خودکار بالا می‌آید به طوری که جعبه در قسمت بالایی و کیوسک زیر آن قرار می‌گیرد. این کیوسک‌ها کاربری‌های متفاوتی دارد و اغلب به عنوان مراکز تجاری نظیر کافه، فروش فست‌فود، مرکز تعمیر دوچرخه‌ها، خرده‌فروشی و حتی سالن تئاتر کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهترین نمونه‌های طراحی مدرن مبلمان خیابانی

نصب گهواره‌های شهری در لهستان

امروزه معماران در بسیاری از نقاط دنیا به نصب گهواره‌ها یا ننوها در فضاهای عمومی می‌پردازند تا به سبکی سنتی شهروندان را به حضور در بیرون از منزل تشویق کنند. ننوها به شکل‌های متفاوت طراحی می‌شود و از محبوبیت بسیاری در میان شهرنشینان برخوردار است. مؤسسه مسکونی Chartered به طراحی نوعی از گهواره‌های پارچه‌ای به رنگ آبی روشن در امتداد دریاچه Paprocany لهستان پرداخته است که بسیاری از مردم را گرد هم آورده و برقراری ارتباطات اجتماعی میان آن‌ها را افزایش داده است.

بهترین نمونه‌های طراحی مدرن مبلمان خیابانی

شهر ابری وان که در گوانگ‌ژو

شهر ابری وان که یک پروژه توسعه‌ای چندمنظوره در گوانگ‌ژو، مرکز استان گوانگ‌دونگ در چین است که از طراحی‌های خلاقانه‌ای برای دعوت مردم به نشستن روی آن‌ها برخوردار است. معماران شرکت Lab D+H از لوله‌های فلزی برای ساخت نیمکت‌ها، وسایل بازی کودکان، غرفه‌های فروش خوراکی‌ها و سایر امکانات لازم بهره گرفته‌اند و به ایجاد فضاهایی نیز برای نشستن افراد پرداخته‌اند که امکان برقراری تعاملات اجتماعی میان آن‌ها را افزایش می‌دهد.

بهترین نمونه‌های طراحی مدرن مبلمان خیابانی

کاسه‌هایی برای ملاقات مردم در نیویورک

پرترددترین میدان منهتن، از بخش‌های پنج‌گانه نیویورک و مرکز تجاری و اقتصادی آن، میزبان مبلمانی به شکل کاسه‌هایی بسیار راحت است که توسط گروهی از معماران اهل مادرید اسپانیا طراحی شده است. مردم در این کاسه‌ها می‌توانند به برقراری ارتباط رو در رو با یکدیگر بپردازند که این امر، امکان افزایش تعاملات اجتماعی میان دوستان و غریبه‌ها را افزایش می‌دهد. مبلمان کاسه‌ای منهتن روی پایه‌هایی صخره‌ای قرار گرفته است که به شناور بودن آن‌ها منجر می‌شود و همین ویژگی، استقبال مردم را برای حضور در این کاسه‌ها به طور قابل‌توجهی افزایش داده است.

بهترین نمونه‌های طراحی مدرن مبلمان خیابانی

مبلمان اداری شهری در فضاهای باز، بارسلونا

بسیاری از مردم از فضاهای بسته اداره خسته می‌شوند و مایل هستند ساعاتی از روز را به انجام امور اداری خود در فضاهای باز بپردازند. به همین دلیل، بسیاری از معماران سراسر دنیا مبلمان شهری را به روش‌های مختلف طراحی کرده‌اند که در آن‌ها امکان انجام کارهای اداری وجود داشته باشد. نصب صندلی‌های یک‌نفره با نیمکتی کوچک و سایبانی بزرگ از بهترین طراحی‌ها در این زمینه بوده است که در بعضی از شهرهای دنیا به چشم می‌خورد. گروهی از معماران اهل بارسلونا، پایتخت کاتالونیا در اسپانیا نیز به طراحی نوعی مبلمان شهری مخصوص کارمندان و دانشجویان پرداخته‌اند که از دو بخش تشکیل شده است. یک بخش از این مبلمان را پوششی کاملاً سبز فرا گرفته است و بخش دیگر میزبان نیمکت و صندلی‌هایی است که امکان انجام کارهای گروهی را نیز فراهم می‌آورد.

بهترین نمونه‌های طراحی مدرن مبلمان خیابانی

پارکلت‌های "غروب آفتاب" در سان‌فرانسیسکو

گروهی از معماران آمریکایی به نصب پارکلت‌هایی بسیار زیبا در مقابل یک فروشگاه خرده‌فروشی و یک کافه پرداخته‌اند که رونق اقتصادی را برای این دو مرکز از طریق جذب عابران پیاده در پی داشته است. این پارکلت‌ها، فضای پارک سه تا چهار خودرو را در بر گرفته و از چهار مکعب چوبی تشکیل شده است که هر یک با ارتفاع متفاوتی از یک‌دیگر، زیبایی بی‌نظیری برای محیط اطراف به وجود آورده است.

بهترین نمونه‌های طراحی مدرن مبلمان خیابانی

کد خبر 611159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.