مصرف زیاد نمک چه مضراتی دارد؟

مصرف بیش از حد نمک باعث بروز مشکلات بسیاری می‌‎شود که گاهی اوقات ممکن است قابل جبران نباشد و آسیب‌های جدی و خطرناکی به بدن وارد کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نمک یکی از مواد ضروری برای سوخت‌وساز مواد غذایی در بدن، انتقال پیام‌های عصبی و کارکرد صحیح عضلات است. مصرف کمی نمک در زمان اسهال و استفراغ یا فعالیت شدید بدنی در هوای گرم، باعث جبران املاح از دست رفته بدن می‌شود، اما در صورتی که در مصرف این ماده غذایی زیاده‌روی کنید، خطر بروز مشکلات سلامتی افزایش پیدا می‌کند، در ادامه به بررسی بعضی از آسیب‌های جدی ناشی از مصرف نمک می‌پردازیم:

فشارخون بالا

نمک یکی از عوامل برجسته فشارخون بالا است؛ نتایج یک مطالعه انجام شده نشان می‌دهد که عامل بیش از ۱۷ درصد موارد فشارخون در آمریکا به مصرف بالای نمک خوراکی مرتبط بوده است.

مشکلات معده

نمک خوراکی ممکن است به سلامت معده آسیب وارد کند. نتایج بررسی‌های انجام شده حاکی از این است که مصرف مقدار زیادی نمک ممکن است منجر به سرطان معده، چهارمین سرطان رایج دنیا شود. ریسک ابتلاء به سرطان معده به ویژه در کشورهای در حال توسعه، جایی که مصرف افراطی نمک رایج است، بسیار بالا است.

پوکی استخوان

استفاده بیش از حد نمک، سبب جدا شدن کلسیم از استخوان‌ها و دفع آن از ادرار می‌شود. به همین دلیل باعث ایجاد پوکی استخوان و کاهش تراکم استخوان می‌شود.

اختلالات کلیه

از آنجایی که مصرف نمک زیاد باعث می‌شود کلسیم اضافه از طریق ادرار دفع نشود؛ در این صورت خطر ابتلاء به سنگ کلیه به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند.

آسم

مصرف نمک زیاد شرایط آسم را تشدید می‌کند، یعنی اگر مستعد ابتلاء به آسم هستید، به طور غیر مستقیم بیماری شما را وخیم‌تر می‌کند. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که کاهش مصرف نمک همراه با سایر عوامل درمانی آسم، در بهبود این بیماری مؤثر و مفید است.

نگهداری مایعات بدن

مصرف نمک زیاد باعث افزایش احتباس مایعات در بدن می‌شود. کاهش مصرف نمک در این شرایط، حدود دو لیتر از مایعات بدن را کاهش می‌دهد. بسیاری از افراد که به دلیل مصرف زیاد نمک دچار ورم قوزک پا شده‌اند با کاهش مصرف نمک در غذای خود، می‌توانند ورم بدن خود را کاهش دهند.

تشنگی شدید

خوردن غذاهایی که حاوی نمک زیادی هستند، می‌تواند منجر به خشکی لب‌ها و احساس تشنگی زیاد شود. این موضوع باعث می‌شود تمایل افراد به نوشیدن آب بیشتر شود، افزایش مصرف آب می‌تواند منجر به افزایش دفعات ادرار نسبت به حالت معمول شود. در این عارضه، سطح آب بدن افزایش پیدا می‌کند و سلول‌ها متورم می‌شوند. در صورتی که این عارضه درمان نشود، منجر به گیجی، صرع، کما و حتی مرگ می‌شود.

کد خبر 610122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.