نقش توان‌بخشی در افزایش سلامت

«براساس مطالعات انجام شده توسط سازمان جهانی بهداشت در رابطه با شدت مناسب ورزش درصورتی که شخص طی هفته حداقل ۱۵۰ دقیق ورزش با شدت متوسط یا ۷۰ دقیقه با شدت بالا انجام دهد، می‌تواند از فواید پیشگیرانه ورزش بهره‌مند شود؛ البته انجام ورزش بیشتر از این میزان حداقلی نتایج بهتری خواهد داشت.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، کسب سلامت بیشتر از هرچیزی دغدغه افراد است و عملاً مردم همواره به‌دنبال یافتن راه‌هایی برای افزایش سلامت خود هستند. سلامت معمولاً با طول عمر انسان‌ها در ارتباط است و به‌همین دلیل هر شخص تمایل دارد با کسب سلامتی بیشتر، طول عمر بیشتری را تجربه کند. یکی از مسائل مهم در کسب سلامت، فعالیت فیزیکی مناسب است که تأثیرات بسیاری در سبک زندگی مردم دارد. ورزش و فعالیت‌های فیزیکی مختلف اگر با روش صحیح انجام شود، تأثیرات بسیار مفیدی بر سلامت مردم دارد که از جمله این تأثیرات می‌توان به افزایش طول عمر، کاهش قند خون، پیشگیری از چاقی و جلوگیری از بروز بیماری‌های مختلف اشاره کرد.

با توجه به فرارسیدن روز جهانی قلب، نشست نقد و نظر تحت عنوان «سلامت قلب» با حضور تعدادی از متخصصان قلب‌وعروق به همت خبرگزاری ایمنا برگزار شد که گفت‌وگوی محمدمهدی هادوی، پژوهشگر پزشکی ورزشی در قسمت پایانی این برنامه که به بررسی اهمیت ورزش و توان‌بخشی در بهبود و پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌عروقی می‌پردازد را در ادامه می‌خوانید:

نقش ورزش در بیماری‌های قلبی‌-عروقی چیست؟

ورزش نقش پیشگیری در بروز بسیاری از بیماری‌ها را دارد و به‌عنوان فعالیتی برای پیشگیری اولیه شناخته می‌شود؛ البته علاوه بر این مسئله می‌توان از فواید ورزش برای پیشگیری ثانویه نیز استفاده کنیم که این مسئله تحت عنوان توان‌بخشی شناخته می‌شود.

پیشگیری ثانویه چه تأثیری در بیماری‌های قلبی دارد؟

به‌طور کلی در فرآیند پیشگیری ثانویه بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی‌-عروقی، پس از گذراندن مراحل درمانی به ورزش روی آورده و از فواید آن استفاده می‌کنند تا به یک زندگی عادی و معمولی بازگردند و علاوه بر آن در آینده نیز مجدد دچار بیماری‌های قلبی نشوند؛ در پیشگیری ثانویه تلاش می‌کنیم که عوارض ناشی از بیماری‌های قلبی را کاهش دهیم.

ورزش در چه‌صورتی می‌تواند برای سلامت مفید باشد؟

یکی از مسائلی که برای تأثیر ورزش در پیشگیری از بیماری‌های مختلف مطرح می‌شود، شدت آن است؛ درواقع ممکن است بسیاری از افراد فعالیت بدنی داشته‌باشند، اما شدت فعالیت آن‌ها برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی کافی نباشد به همین دلیل اطلاع از میزان شدت ورزش حائز اهمیت است.

براساس مطالعات انجام شده توسط سازمان جهانی بهداشت در رابطه با شدت مناسب ورزش درصورتی که شخص طی هفته حداقل ۱۵۰ دقیق ورزش با شدت متوسط یا ۷۰ دقیقه با شدت بالا انجام دهد، می‌تواند از فواید پیشگیرانه ورزش بهره‌مند شود؛ البته انجام ورزش بیشتر از این میزان حداقلی نتایج بهتری خواهد داشت.

منظور از شدت متوسط و بالا در ورزش چیست؟

بحث شدت متوسط و بالا که برای میزان ورزش استفاده می‌شود معمولاً براساس ضربان قلب محاسبه می‌شود، اما به طور کلی شدت متوسط در پیاده‌روی برابر است با سرعت پنج تا شش کیلومتر در ساعت، همچنین این مقدار برای دوچرخه‌سواری برابر با ۱۵ کیلومتر در ساعت است؛ بنابراین در صورتی که شخصی بیش از این مقدار ورزش کند، شدت آن بالا محسوب می‌شود.

آیا لازم است که تمام افراد حداقل این میزان فعالیت بدنی را داشته‌باشند؟

خیر؛ اگر شخصی بتواند طبق این حداقل، فعالیت بدنی داشته‌باشد، می‌توان گفت که در حد متوسط ورزش می‌کند، اما در صورتی که شخصی وقت لازم برای هفته‌ای ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی نداشته‌باشد نیز می‌تواند کم‌تر از این مقدار ورزش کند؛ البته در صورتی که میزان ورزش هر فرد برابر با حداقل مقدار اعلام‌شده توسط سازمان جهانی بهداشت باشد، قطعاً از فواید پیشگیرانه ورزش بهره‌مند خواهد شد، اما به‌طور کلی داشتن فعالیت بدنی کم نیز بهتر از نبود آن است.

پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان در زمینه توان‌بخشی چه اقداماتی انجام داده است؟

در پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان واحد توان‌بخشی قلب نیز راه‌اندازی شده است که می‌توان این واحد را جزو نخستین مراکز توان‌بخشی قلب فعال معرفی کرد. هدف از راه‌اندازی این واحد، تحت مراقبت قرار گرفتن بیماران قلبی پس از ترخیص شدن از بیمارستان است. درواقع بیماران براساس شرایطی که دارند به واحد توان‌بخشی مراجعه کرده و تحت نظر پزشک فعالیت بدنی مناسب به آنان توصیه می‌شود.

برنامه‌های توان‌بخشی چه مزایایی برای بیماران دارد؟

پزشک معمولاً طبق شرایط بیمار ورزش‌هایی را به وی توصیه می‌کند که این برنامه‌های توان‌بخشی به افزایش کیفیت و تغییر سبک زندگی همچنین کنترل عوامل خطر در بروز بیماری‌های قلبی کمک می‌کند؛ درواقع بیمارانی که دچار مشکلات قلبی می‌شوند قطعاً از عامل زمینه‌ای مانند اضافه وزن، فشار خون، دیابت یا رژیم غذایی نامناسب رنج برده‌اند؛ در بخش توان‌بخشی قلب، به بیماران کمک می‌شود این عوامل خطر را از بین ببرند.

نقش توان‌بخشی در افزایش سلامت

در این بخش مشاورانی فعالیت می‌کنند که با کمک آن‌ها می‌توان عوامل خطر را از بین برد؛ درواقع هدف اصلی از ایجاد و افزایش توان‌بخشی در بیماران بازگرداندن افراد مبتلا به مشکلات قلبی به یک زندگی عادی است. با از بین بردن عوامل خطر طول عمر بیماران قلبی را افزایش یافته و خطر بروز مجدد بیماری‌های قلبی نیز در افراد کاهش چشم‌گیری پیدا خواهد کرد. متأسفانه برخی افراد پس از بهبودی دوباره دچار شرایط حاد می‌شوند ولی با توان‌بخشی می‌توانیم از این‌گونه وقایع ناگوار جلوگیری کنیم.

کد خبر 609837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.