سالانه ۲ میلیارد مترمکعب آب از اصفهان به دیگر حوضه‌های آبریز انتقال می‌یابد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: سالانه دو میلیارد متر مکعب آب از استان خارج می‌شود، بنابراین اصفهان، استانی کویری نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسن ساسانی در نشست هم‌اندیشی رؤسای شوراهای اسلامی شهرها و شهرستان‌های حاشیه زاینده‌رود که با موضوع «بررسی چالش‌های الگوی کشت در اراضی حاشیه زاینده‌رود، مدیریت مصرف و بهره‌وری منابع آبی در کشاورزی و جریان دائمی زاینده‌رود» توسط کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر برگزار شد، اظهار کرد: در پایان شهریورماه حجم آب سد زاینده‌رود ۱۷۶ میلیون مترمکعب بوده، اما در حال حاضر به ۱۶۳ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۸.۵ متر مکعب بر ثانیه ورودی و ۲۱ مترمکعب بر ثانیه خروجی سد زاینده‌رود است، تصریح کرد: از این مقدار خروجی سد زاینده‌رود، حدود ۶۰۰ لیتر بر ثانیه آن برای خط لوله انتقال آب به کاشان می‌رود و اکنون هفت الی هشت مترمکعب بر ثانیه بین سد تنظیمی زاینده‌رود و سد چم آسمان، آب برداشت می‌شود که این رقم در فصل تابستان از ۱۲ تا ۱۴ مترمکعب متغیر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان افزود: جلوگیری و کنترل برداشت‌های مجاز دو اقدامی است که به صورت جدی انجام شود، وضعیت حوضه زاینده‌رود، در دهه اخیر به علت بارگذاری‌های وزرات نیرو و مجوزهایی که در بالادست و پایین دست برای توسعه صنعت، کشاورزی و آب شرب صادر شده، مطلوب نیست.

ساسانی خاطرنشان کرد: میزان حقابه حوضه زاینده‌رود به تفکیک در شورای عالی آب مشخص شده است، این میزان حقابه‌ها بر اساس طومار شیخ بهایی و قانون توزیع عادلانه آب در سال ۱۳۶۱، تعیین و تعریف شده است.

وی ادامه داد: ۱۷۶ میلیون مترمکعب برای محیط زیست، ۳۰ میلیون مترمکعب برای شرب اصفهان، ۴۰ میلیون مترمکعب برای صنعت که به طور عمده فقط شرکت ذوب‌آهن بوده است و ۴۱۹ و ۶۰۵ میلیون متر مکعب برای حقابه‌های کشاورزان از سد زاینده‌رود در قانون مشخص شده است که مجموع آن ۱,۲۷۰ میلیون متر مکعب می‌شود، اما منابع آبی ما در بهترین حالت ۱,۱۳۸ میلیون مترمکعب است که با کمبود بیش از ۱۰۰ میلیون مترمکعب منابع در بحث حقابه روبه‌رو هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: متأسفانه هیچ منابع جدید آبی افزوده نشده و این در حالی است که مصارف در بخش‌های مختلف از جمله صنعت و آب شرب اصفهان طی این سال‌ها به شدت افزایش یافته به عنوان مثال میزان مصرف آب شرب اصفهان امروز حدود ۳۵۰ میلیون مترمکعب است و این باعث شده با ۹۳۶ میلیون مترمکعب کمبود منابع آبی در حوضه زاینده‌رود مواجه باشیم که یا باید مدیریت مصرف کرد یا تأمین منابع جدید انجام شود.

ساسانی با بیان اینکه کمبودهای منابع باعث برداشت از آب‌های زیرزمینی شده که پدیده فرونشست ناشی از آن است، افزود: امروز فاجعه‌ای در زیر زمین در حال وقوع است؛ بر این اساس اعتقاد داریم مسئله آب یک موضوع چندوجهی است و تنها یک ارگان قادر به حل آن نیست.

وی تصریح کرد: برخلاف تصور مردم، استان اصفهان یک استان کویری نیست، سالانه بالغ بر دو میلیارد مترمکعب آب از جنوب و غرب استان اصفهان به دیگر حوضه‌های آبریزی انتقال می‌یابد که عدد قابل توجهی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان خاطرنشان کرد: خبرهای خوشی از پروژه‌های انتقال آب از منابع جدید به اصفهان در راه است که بخشی از کمبودها را جبران خواهد کرد.

ساسانی یادآور شد: شاهد توسعه روزافزون اراضی کشاورزی در دو استان چهارمحال‌وبختیاری و اصفهان هستیم، میزان بارش طی سال‌های اخیر در استان اصفهان نزدیک به خشکسالی نبوده است، اما فقط کشت و کار و کشاورزی را از یک دشت حاصلخیز و باثبات در شرق اصفهان به منطقه‌ای دیگر از استان که زمین‌های سنگلاخی دارد در غرب استان برده‌ایم.

کد خبر 609036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.