برگزاری دوره ۷ ماهه آموزش فیلم‌سازی

معاون آموزش انجمن سینمای جوان استان اصفهان با اشاره به برگزاری دوره هفت ماهه آموزش فیلم‌سازی، گفت: شرط ورود به این دوره قبولی در آزمونی است که سیزدهم آبان ماه امسال برگزار خواهد شد. بعد از پذیرش، مصاحبه و گزینش انجام می‌شود و در نهایت نتایج به اطلاع شرکت‌کنندگان خواهد رسید.

فخری هدایت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: انجمن سینمای جوان استان اصفهان در حوزه‌های آموزش، تولید و عرضه عکس و فیلم فعالیت می‌کند. دوره‌های این مرکز به دو شکل تک درس در حوزه مشاغل سینمایی همچون تدوین، عکاسی، فیلم‌نامه نویسی، فیلم‌برداری و رشته‌های مرتبط دیگر اجرا می‌شود.

به گفته وی، یک دوره اصلی فیلم‌سازی برنامه‌ریزی شده که شرط ورود به این دوره قبولی در آزمونی است که سیزدهم آبان‌ماه امسال برگزار خواهد شد. بعد از پذیرش، مصاحبه و گزینش انجام می‌شود و در نهایت نتایج به اطلاع شرکت‌کنندگان خواهد رسید.

معاون آموزش انجمن سینمای جوان اصفهان گفت: این دوره ۴۰۰ ساعته آموزشی، هفت ماه به طول می‌انجامد و شامل شش یا هفت درس مرتبط سینمایی و ارتباط تصویری است.

وی تصریح کرد: پایان دوره به این شکل خواهد بود که شرکت‌کنندگان به سطحی از توانمندی می‌رسند که توان و تخصص ساخت فیلم را پیدا می‌کنند و به‌عنوان طرح برای پایان دوره نیز باید یک فیلم داستانی کوتاه بسازند. اگر فیلم در اصفهان تأیید شود و در مرحله بعد ستاد مرکزی تهران هم آن را تأیید کند، برای هنرجو گواهی‌نامه صادر خواهد شد.

هدایت افزود: مفاد و منابع آزمون این دوره اطلاعات عمومی هنر و سنجش خلاقیت است که در واقع طی آن هنرجوی فعال در فیلم و سینما شناسایی، استعدادیابی و سپس وارد دوره می‌شود.

وی گروه و اولویت سنی متقاضیان برای شرکت در این دوره را افراد ۱۷ تا ۳۰ ساله اعلام کرد و گفت: ممکن است شماری از شرکت‌کنندگان پذیرفته شده در سنین نزدیک به همین بازه باشند که مشکلی برای حضور آنها در دوره وجود ندارد.

معاون آموزش انجمن سینمای جوان اصفهان با اشاره به اینکه سرفصل‌های آموزشی مشخص و ثابتی برای دوره‌ها تعریف نشده است، اضافه کرد: این موارد توسط استاد و مدرس هر کلاس و تخصص، برای دانشجو تعیین می‌شود.

وی اظهار کرد: در این انجمن یک سرفصل مشخص از بخش آموزش ستاد مرکزی تعریف و تعیین شده و همه دفاتر طبق همان سرفصل فعالیت می‌کنند اما منابع خوانشی از سوی استادان طبق سرفصل‌های ارائه شده معرفی می‌شود.

هدایت با یادآوری اینکه انجمن سینمای جوان اصفهان از سال ۶۴ فعالیت خود را در اصفهان آغاز و هر سال دوره‌هایی از این دست را برگزار کرده است، ادامه داد: مسیر طی شده از ابتدا تا به امروز به سمت ترقی و رشد بوده و به‌روز پیش رفته است. همچنین بسته آموزشی این مرکز سال به سال بهتر و به‌روزتر شده است و استادان و و مدرسان هم مجرب‌تر شده‌اند. در حقیقت تلاش انجمن برای این موضوع و پیشرفت دائمی است.

وی در رابطه با کم یا زیاد شدن تعداد متقاضیان شرکت در دوره‌های انجمن سینمای جوان، تصریح کرد: فقط در زمان شیوع بیماری کرونا این دوره‌ها مجازی بود و امکان دوره‌های حضوری نداشتیم اما همان زمان با تلاش‌هایی که صورت گرفت، اجازه ندادیم وضعیت ریزشی پیش بیاید.

معاون آموزش انجمن سینمای جوان اصفهان با بیان اینکه در همان دوران شیوع کرونا، دوره تخصصی فیلم‌سازی طراحی شده چهارماهه و مجازی از سوی ستاد مرکزی مشخص و طراحی شد، افزود: آن زمان گروه‌ها را به شکل هشت‌نفره تشکیل دادیم تا بتوانیم در آن شرایط کرونایی و سخت کلاس‌ها و دوره‌ها را برگزار و فعالیت کنیم و امسال که شرایط عادی شده است دوره را به شکل حضوری برگزار خواهیم کرد.

به گفته این مسئول، تا هشتم آبان‌ماه ثبت‌نام‌ها به شکل حضوری خواهد بود و روز جمعه _سیزدهم آبان‌ماه_ آزمون برگزار خواهد شد و چند روز بعد از آزمون، نتایج اعلام می‌شود.

عکاسی متقاضی بیشتری دارد

وی در رابطه با میزان استقبال متقاضیان از دوره‌های فیلم و عکس و تشکیل دوره‌های دیگر، اضافه کرد: ممکن است تک‌درس‌هایی در بخش آموزش عکاسی که متقاضی بیشتری دارد را برگزار کنیم. در بخش آموزش فیلم دوره ۷۰ ساعته فیلم‌نامه را اجرا می‌کنیم و بعد از این دوره وارد مباحث تک‌درس‌ها می‌شویم.

هدایت تصریح کرد: چند سالی تب استقبال از عکاسی بالا بود و افراد زیادی به انجمن مراجعه می‌کردند. عکاسی جذابیت‌های خاص خودش را دارد و راحت‌تر از فیلم‌سازی است. در فیلم‌سازی باید گروهی شکل بگیرد و امکانات و نیروهای متخصص با هم کاری را پیش ببرند اما عکاسی با یک دوربین و به شکل تک‌نفره امکان‌پذیر است و سختی‌های تولید فیلم را ندارد.

معاون آموزش انجمن سینمای جوان اصفهان گفت: امروزه تجهیزات عکس و فیلم گران‌تر شده و ممکن است ریزش متقاضی داشته باشیم. شما شاید با یک گوشی بتوانید کاری انجام دهید و اثری تولید کنید اما زمانی می‌توانید موفق ظاهر شوید و در این حرفه و هنر ماندگار باشید که به شکل حرفه‌ای و تخصصی کار کنید.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجمن سینمای جوان در شهرستان‌ها افزود: در استان اصفهان چهار دفتر انجمن سینمای جوان در شهرستان‌های خمینی‌شهر، کاشان، اصفهان و نجف‌آباد فعالیت دارد و متقاضیان آموزش در دو بخش عکس و فیلم، باید به همان دفترهای منطقه‌ای مراجعه کنند.

هدایت با بیان اینکه از متقاضیان شهرستان‌های استان که دفتر سینمای جوان ندارند برای شرکت در این دوره‌های تخصصی و چندماهه ثبت‌نام می‌شود، اضافه کرد: این افراد در صورت قبولی در آزمون و مصاحبه گواهی‌نامه هنری دریافت می‌کنند.

وی تاکید کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی بلندمدت توسط آموزشگاه‌ها به این شکل تخصصی در شهرستان‌ها صرفه اقتصادی ندارد و معمولاً کمتر شاهد برگزاری این دوره‌ها در شهرستان‌ها هستیم.

معاون آموزش انجمن سینمای جوان اصفهان گفت: سابق بر این بحث نمایندگی برای شهرستان‌ها مطرح بود اما این موضوع منتفی شد، بنابراین علاقه‌مندان به فعالیت در حوزه عکس و فیلم به مرکز استان یا دیگر دفترهای شهرستانی نزدیک به محل سکونت خود مراجعه می‌کنند.

کد خبر 608988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.