طرز تهیه رانی هلو خانگی با ماندگاری بالا + عکس و خواص رانی هلو انجیری

رانی هلو یک نوشیدنی محبوب است که از آب میوه هلو با تکه های شناور میوه هلو در آن تشکیل شده و برای رفع عطش و گرما زدگی مناسب است.

به گزارش ایمنا، رانی هلو یکی از لذیذ ترین و پرطرفدارترین نوشیدنی‌ها است و حدود سی سال پیش در کمپانی عربی Aujan بحرین تولید شد. این نوشیدنی به سرعت محبوب شد و در آفریقا، اروپا و خاورمیانه نیز فروش فوق‌العاده ای داشت. هم اکنون نیز در بیش از ۵۶ کشور به روش‌های مختلف تولید و به متقاضیان عرضه می‌شود. طرز تهیه این نوشیدنی مقوی و گوارا بسیار آسان است و شما می‌توانید یک رانی سالم و بدون مواد افزودنی را به راحتی در خانه تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه رانی هلو خانگی

هلو ۱ کیلو گرم
شکر ۱ لیوان
آب لیمو ترش تازه ۱ قاشق غذاخوری
آب ۳ لیوان

طرز تهیه رانی هلو و شلیل برای زمستان

طرز تهیه رانی هلو خانگی با ماندگاری بالا + عکس و خواص رانی هلو انجیری

مرحله اول

ابتدا هلوها را به خوبی شسته و پوست آنها را خیلی نازک جدا کنید. برای پوست کندن راحت تر هلو می‌توانید از روش بلانچ استفاده کنید. در این روش یک قابلمه آب را روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید سپس هلوها را به آن اضافه کنید تا به مدت دو دقیقه بجوشد بعد هلوها را خارج کنید و در آب سرد با یخ قرار دهید و در نهایت پوست آنها را به سادگی جدا کنید. توجه داشته باشید این روش برای هلوهای تازه است و نباید آن را برای هلوهای پلاسیده استفاده کنید چون باعث له شدن بیشتر آنها می‌شود. سپس هسته آنها را جدا کرده و چند تا از هلوهای بدون هسته را به صورت نگینی خرد کنید تا بعداً به صورت جداگانه به رانی اضافه کنید. اگر می‌خواهید رانی شما پالپ بیشتری داشته باشد می‌توانید تعداد بیشتری را نگینی خرد کرده و کنار بگذارید. بقیه هلوها را نیز به اندازه دلخواه خرد کرده و در یک ظرف مناسب بریزید.

مرحله دوم

در این مرحله شکر را به هلوهای خرد شده اضافه کرده و با قاشق به آرامی هم بزنید. مخلوط هلو و شکر را کنار گذاشته و یک ساعت زمان بدهید تا هلوها به اصطلاح آب بیاندازند. اندازه شکر را می‌توانید متناسب با ذائقه خود کم و زیاد کنید.

مرحله سوم

بعد از گذشت یک ساعت، آب و آب‌لیمو را به مخلوط شکر و هلو اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید آب به جوش بیاید. پس از هشت الی ده دقیقه هلو ها نرم می‌شوند. با دقت کف روی رانی را بردارید سپس شعله گاز را خاموش کرده و اجازه دهید تا رانی خنک شود. در این مرحله باید مطمئن شوید که قبل از برداشتن قابلمه از روی حرارت، هلوها به خوبی پخته شده‌اند.

مرحله چهارم

مایه رانی را با مخلوط کن، میکسر یا با هر وسیله مناسب دیگری به خوبی پوره کنید و دوباره روی حرارت قرار داده و کف آن را بگیرید. سپس آن را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید خنک شود. پس از اینکه رانی خنک شد تکه‌های نگینی هلو را که از قبل کنار گذاشته‌اید به آن اضافه کنید. رانی هلو آماده است، می‌توانید آن را در یخچال نگهداری و در زمان مورد نیاز مصرف کنید.

نکات لازم برای تهیه رانی هلو

  • در زمان سرو اگر رانی بیش از حد دلخواه شما غلیظ بود می‌توانید به آن آب و یخ اضافه کنید.
  • آب‌لیمو از تغییر رنگ هلو ها پس از پخت و میکس جلوگیری می‌کند.
  • می‌توانید به جای هلو از شلیل یا از ترکیب هلو و شلیل یا از انواع هلو انجیری و معمولی برای تهیه رانی هلو استفاده کنید.
  • برای اینکه رانی شفاف‌تری داشته باشید کف روی آن را به خوبی بگیرید
  • اگر از هلوی معمولی و سفید رنگ برای تهیه رانی استفاده می‌کنید می‌توانید به آن مقداری رنگ خوراکی اضافه کنید اما اگر از هلوی زعفرانی استفاده می‌کنید نیازی به رنگ خوراکی ندارید اما استفاده از زعفران توصیه نمی‌شود چون ممکن است طعم رانی را تغییر دهد.
  • در زمستان ممکن است نتوانید به راحتی هلو برای درست کردن رانی پیدا کنید. برای استفاده از رانی خانگی در زمستان می‌توان هلوها را به صورت درسته در فریزر قرار دهید و در زمستان آن را از فریزر خارج کرده، اجاره دهید به دما اتاق برسد سپس از روش گفته شده برای درست کردن رانی استفاده کنید. روش دیگر این است که رانی را آماده کرده و بعد در کیسه‌های زیپ کیپ یا ظرف در بسته در فریزر نگهداری کنید تا بتوانید آن را در زمستان استفاده کنید.
  • اگر رانی خانگی را خارج از فریزر نگهداری می‌کنید باید قبل از گذشتن دو الی سه روز پس از پخت آن را مصرف کنید چون مواد نگهدارنده ندارد و زودتر از رانی های بازاری تغییر رنگ و مزه می‌دهد.
  • می‌توانید به جای شکر از عسل هم استفاده کنید اما نباید عسل را با آب و هلوها بجوشانید. باید عسل‌ها را قبل از له کردن هلوها با میکسر اضافه کنید و پس از آن هم دیگر رانی را نجوشانید.

طرز تهیه رانی هلو خانگی با ماندگاری بالا + عکس و خواص رانی هلو انجیری

خواص رانی هلو

میوه هلو سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان، آهن و ویتامین K است که خواص بسیار زیادی دارد. از این رو کلیه فرآورده‌های آن مانند رانی هلو نیز دارای این خواص هستند. رانی هلو برای سلامت و زیبایی پوست، پاکسازی روده‌ها و دستگاه گوارش، کمک به لاغری اندام، حفظ سلامت قلب، جلوگیری از ابتلا به سرطان، سلامتی چشم، درمان کبد چرب، بهبود عملکرد ریه و درمان سریع‌تر سرماخوردگی مفید است.

کد خبر 608709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.