خرمالو چه خواصی برای سلامتی دارد؟

مصرف خرمالو باعث تقویت سلامت قلب، کاهش التهابات، بهبود سلامت چشم، بهبود عملکرد مغز، کاهش وزن و پیشگیری از پیری زودرس می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خرمالو دارای فواید زیادی برای سلامتی است، زیرا این میوه سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان است. میوه خرمالو بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند. همچنین وجود مقدار کافی آنتی‌اکسیدان و عناصر گیاهی مفید در این میوه بدن را در برابر استرس اکسیداتیو، رادیکال‌های آزاد و التهاب محافظت می‌کند. محافظت در برابر عوامل ذکر شده می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن در انسان را کاهش دهد. در ادامه به بررسی مزایای مصرف خرمالو می‌پردازیم:

تقویت سلامت قلب

ترکیب قدرتمند مواد مغذی موجود در خرمالو آن را به گزینه عالی برای تقویت سلامت قلب تبدیل کرده است. این میوه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئیدی مانند کوئرستین و «کامفرول» است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش می‌دهد. به طور کلی، رژیم‌های غذایی حاوی غذاهای سرشار از فلاونوئید می‌توانند با کاهش فشار خون، کاهش کلسترول بد و همچنین کاهش التهاب از سلامت قلب محافظت کند.

کاهش التهابات

بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی، آرتروز، دیابت، سرطان و چاقی با التهاب مزمن در ارتباط هستند. انتخاب مواد غذایی سرشار از ترکیبات ضدالتهابی می‌تواند به کاهش التهاب و همچنین کاهش خطر بیماری‌های مرتبط با آن کمک کند. خرمالو سرشار از آنتی‌اکسیدان قوی ویتامین C است؛ این ویتامین از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و با التهاب بدن مقابله می‌کند.

بهبود سلامت چشم

خرمالو مقدار زیادی ویتامین A و آنتی‌اکسیدان‌های مهم برای سلامت چشم را فراهم می‌کند. در حقیقت یک خرمالو ۵۵ درصد از مقدار توصیه شده ویتامین A بدن را تأمین می‌کند؛ این ویتامین از عملکرد غشای ملتحمه و قرنیه پشتیبانی می‌کند. همچنین، ویتامین A یک جز اساسی «رودوپسین» است که یک پروتئین ضروری برای بینایی طبیعی محسوب می‎‌شود. خرمالو حاوی «لوتئین» و «زیگزانتین» است که آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئید هستند و باعث تقویت بینایی می‎‌شوند.

تأثیر مثبت بر عملکرد مغز

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف خرمالو باعث بهبود عملکرد شناختی می‎‌شود، فلاونوئیدها و تری‌ترپنوئیدهای موجود در این میوه چنین تأثیری دارند، زیرا می‌توانند آنتی‌اکسیدان‌های اصلی را در سلول‌های مغزی افزایش دهند. همچنین، خرمالو می‌تواند به کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب عصبی که در ابتلا به آلزایمر مؤثر است، کمک کند.

کمک به کاهش وزن

از آنجایی که میوه خرمالو برای افرادی که به دنبال کاهش وزن یا حفظ وزن مناسب هستند یک افزودنی عالی به رژیم غذایی است. خرمالو با داشتن کالری کم، فیبر زیاد و محتوای بالای آب، بهترین میوه برای کاهش وزن است. فیبر موجود در این میوه باعث می‏‌شود برای مدت طولانی‌تری سیر باشید و تمایلی به مصرف غذا نداشته باشید.

جلوگیری از پیری زودرس

رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو مسئول بروز سرطان و حتی پیری زودرس هستند. رادیکال‌های آزاد ممکن است به سلول‌های سالم پوست آسیب وارد کند، بنابراین روند پیری تحریک می‏‌شود. آنتی‌اکسیدان و عناصر غذایی گیاهی موجود در خرمالو با محافظت از پوست در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد، روند پیر شدن را معکوس می‌کند.

کد خبر 608690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.