عاداتی که خطر بروز زوال عقل در افراد دیابتی را کاهش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که پیروی کردن از سبک زندگی سالم خطر ابتلا به زوال عقل در میان افراد مبتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زوال عقل یک اصطلاح گسترده برای اختلالاتی است که بر توانایی افراد برای به خاطر سپردن، تفکر و استدلال تأثیر می‎‌گذارد، معمولاً با گذشت زمان شدیدتر می‌‏شود و می‌تواند زندگی روزمره فرد را مختل کند. بعضی از عوامل خطر زوال عقل مانند افزایش سن یا سابقه خانوادگی را نمی‌توان تغییر داد، با این وجود افراد می‌توانند دیگر عوامل خطر مانند سیگار کشیدن و چاقی را اصلاح کنند.

ابتلاء به دیابت نیز یک عامل خطر برای زوال عقل به شمار می‌رود؛ بنابراین افراد مبتلا به دیابت می‌توانند به منظور مدیریت وضعیت خود و بهبود سلامت به پزشک مراجعه کنند. گروهی از محققان برای بررسی تأثیر هفت عادت سبک زندگی سالم بر خطر زوال عقل، مطالعه جدیدی انجام دادند. این عادات شامل سیگار نکشیدن، عدم مصرف الکل، فعالیت بدنی منظم، داشتن یک رژیم غذایی سالم، خوابیدن به میزان کافی، کم تحرکی کمتر و داشتن تماس اجتماعی مکرر می‌شود.

محققان بر اساس هفت عامل رفتاری ذکر شده، نمره سبک زندگی سالم را به شرکت‌کنندگان اختصاص دادند. این مطالعه شامل بیش از ۱۶۰ هزار شرکت‌کننده بود که بیش از ۱۲ هزار نفر آن‌ها به دیابت مبتلا بودند. محققان افراد شرکت‌کننده در مطالعه را به طور متوسط ۱۲ سال دنبال کردند. آن‌ها دریافتند که عوامل سبک زندگی سالم با خطر کمتر ابتلاء به زوال عقل مرتبط است. اما این کاهش خطر در میان افراد مبتلا به دیابت بارزتر بود.

به گفته پژوهشگران، اگرچه بیماران مبتلا به دیابت در مقایسه با افراد بدون دیابت در معرض خطر بیشتر ابتلاء به زوال عقل قرار دارند، اما پیروی از یک سبک زندگی سالم ممکن است تا حد زیادی این خطر را کاهش دهد.

کد خبر 607597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.