فرصت استفاده از صندوق‌های ریت در اصفهان

با معرفی ابزاری جدید می‌توان این امکان را فراهم کرد تا ساختار این صندوق‌های سرمایه‌گذاری روی املاک ساخته شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد، به‌طورمثال یک واحد هزارمتری تجاری در یک نقطه بسیار خوب شهر اصفهان مورد بررسی قرار می‌گیرد، قیمت‌گذاری می‌شود و طی فرآیند پذیره‌نویسی عمومی به فروش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و براساس یادداشتی که ایمان کرمی، کارشناس‌ارشد اقتصادی در اختیار این رسانه قرار داده است: شاید تاکنون اسم صندوق‌های ریت (REIT: Real Estate Investment Trust) به گوش شما نخورده باشد و این کاملاً طبیعی است؛ این صندوق‌ها (املاک و مستغلات) بزاری نوین جهت تأمین مالی در بورس اوراق بهادار از منظر شهری است. علت نگاشتن این یادداشت، اعطای نخستین مجوز از این صندوق‌های برای پذیره‌نویسی درخصوص یک ملک اداری ۹۰۰ متری در ملاصدرای تهران بود.

تاکنون انواعی از صندوق‌های زمین و ساختمان و پروژه‌های مختلف را در طی یادداشت‌های مختلفی مورد بررسی قرار داده شد اما با رونمایی از ایده جالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری ریت در تهران و صدور مجوز تأسیس و پذیره‌نویسی این ایده به ذهن رسید که می‌توان از این ابزار مهم در جهت رشد و توسعه شهر اصفهان و بهره‌روی بیشتر واحدهای تجاری در شهر اصفهان استفاده کرد.

با رشد شدید قیمت ملک و هزینه بالای خرید آن و رشد بیشتر املاک تجاری و اداری توان خرید قشر ضعیف جامعه کاسته شده است، لذا امکان خرید یک ملک تجاری در یک منطقه خوب برای بسیاری از اقشار مردم اصفهان غیر قابل دستیابی شده و این واقعیت شرایط اقتصادی کشور است.

حال با معرفی ابزاری جدید می‌توان این امکان را فراهم کرد تا ساختار این صندوق‌های سرمایه‌گذاری روی املاک ساخته شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد، به طور مثال یک واحد هزار متری تجاری در یک نقطه بسیار خوب شهر اصفهان مورد بررسی قرار می‌گیرد، قیمت‌گذاری می‌شود و طی فرآیند پذیره‌نویسی عمومی به فروش می‌رسد و مثلاً پنج هزار نفر در خرید این واحد شریک می‌شوند.

داشتن این واحدهای صندوق به معنای مالکیت به اندازه سهم‌الشرکه است و در اثر افزایش قیمت زمین و ساختمان براساس عرضه و تقاضای انجام شده در بازار بورس، قیمت این واحدهای صندوق تغییر می‌کند، همچنین دارندگان صندوق دارای پرداختی فصل هستند، به این معنا که ملک در اجاره شخصی یا اشخاصی قرار می‌گیرد و فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند و با پرداخت اجاره به صورت ماهانه یا فصلی، دارندگان صندوق بر حسب میزان سرمایه‌گذاری انجام شده اجاره دریافت می‌کنند.

این روش سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذار دو مزیت دارد، اولین مزیت حفظ اصل سرمایه در مقابل تورم ایجاد شده در ساختار شهری و دیگری دریافت سود ماهانه یا فصلی به شکل اجاره ملک براساس سهم‌الشرکه، دوم آنکه سرمایه‌گذاران می‌توانند روند ساخت و سازهای املاک تجاری _ اداری با وسعت بزرگ را طی این فرآیند تسریع بخشند و شهرداری پس از ساخت و با حفظ سود معقول به صورت پذیره‌نویسی واگذار کند و نوعی تأمین مالی کشوری در جهت توسعه بافت تجاری و اداری شهر انجام دهد.

کد خبر 606232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.