چه غذاهایی برای رفلاکس معده مضر است؟

مواد غذایی مضر برای رفلاکس معده شامل غذای تند و پرادویه، قهوه، شکلات، مواد غذایی چرب، مرکبات و محصولات لبنی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، رفلاکس معده زمانی رخ می‌دهد که اسید و دیگر محتویات درون معده از دریچه پایین مری به مری بازمی‌گردد. دریچه پایین مری دریچه‌ای عضلانی به شکل حلقه است که در انتهای مری و ابتدای معده قرار دارد. با باز شدن این دریچه، غذای بلعیده شده از انتهای مری وارد معده می‌شود. پس از ورود غذا به معده، این دریچه بسته می‌شود تا از بازگشت غذا به درون مری جلوگیری کند. زمانی که این دریچه ضعیف شده است یا آسیب دیده باشد، ممکن است به درستی عمل نکند، همین موضوع باعث رفلاکس معده می‌شود. در ادامه به معرفی و بررسی غذاهای مضر برای رفلاکس معده می‌پردازیم:

غذای تند و پر ادویه

به نظر می‌رسد اولین دسته مواد غذایی مضر برای رفلاکس معده که باید از خوردن آن اجتناب کنید غذای تند و پرادویه است، زیرا ادویه تولید و ترشح اسید معده را تحریک می‌کند. اگر به این محرک توجه نکنید و اجازه دهید ترشح اسید معده افزایش پیدا کند در معرض خطر ابتلاء به بیماری رفلاکس معده قرار می‌گیرید. توصیه می‌شود از ادویه‌های کم ضرر و سبزی‌های معطر به عنوان چاشنی و طعم‌دهنده به غذا استفاده کنید.

قهوه

اگر درگیر رفلاکس معده شده‌اید، نباید قهوه مصرف کنید. با وجود اینکه قهوه فواید زیادی برای بدن دارد، چنانچه به میزان زیاد مصرف شود، ممکن است مشکل‌آفرین باشد. کافئین موجود در قهوه ترکیبی است که رفلاکس معده را تحریک می‌کند و تولید اسید را در معده افزایش می‌دهد. پیشنهاد می‌شود به جای قهوه از چای سبز یا دمنوش‌های گیاهی و مفید دیگر استفاده کنید.

شکلات

یکی دیگر از مواد غذایی مضر برای رفلاکس معده، شکلات است. مصرف مقدار کم شکلات در طول روز، آنتی‌اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی را به بدن وارد می‌کند و باعث افزایش سلامتی و بهبود حس و حال افراد می‌شود. اما در صورتی که به رفلاکس معده مبتلا هستید، باید از مصرف شکلات اجتناب کنید، زیرا چربی، کافئین و «تئوبرومین» موجود در این ماده غذایی اسید معده را تحریک می‌کند.

مواد غذایی چرب

محصولاتی مانند کره، مایونز و غیره از جمله مواد غذایی هستند که برای افراد مبتلا به رفلاکس معده ممنوع است. این مواد مخاط معده را تحریک می‌کند و بر عملکرد صحیح مری اثر می‌گذارد. در نهایت همه این مواد باعث افزایش میزان اسید معده می‌شود و با اعمال فشار به معده، فرآیند هضم و گوارش را نیز آهسته‌تر می‌کند. در نتیجه مواد غذایی برای مدت طولانی‌تر از آنچه که نیاز است، در بدن باقی می‌ماند. به یاد داشته باشید که بهترین نوع چربی برای مصرف، روغن‌های گیاهی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون و غیره است. اگر از مایونز استفاده می‌کنید به دنبال تهیه مایونز خانگی باشید تا بتوانید کیفیت و کمیت مواد تشکیل‌دهنده آن را کنترل کنید.

مرکبات

از آنجایی که مرکبات PH معده را کاهش می‌دهد باعث رفلاکس معده نیز می‌شود بنابراین در دسته مواد غذایی مضر برای رفلاکس معده قرار می‌گیرند. به جای مرکبات از میوه‌های دارای «آلکالین» مانند سیب و گلابی مصرف کنید. می‌توانید برای کاهش تأثیرات منفی مرکبات، آن‌ها را بعد از یک وعده غذایی کامل و مناسب مصرف کنید تا اثر اسیدی آن کاهش پیدا کند.

محصولات لبنی

شیر و دیگر محصولات لبنی حاوی مقدار زیادی چربی و کلسیم است. این ترکیبات بیشتر از مواد غذایی دارای منشأ گیاهی، موجب پیچیده شدن فرآیند هضم می‌شوند. البته این گفته‌ها به آن معنا نیست که به هیچ وجه نباید لبنیات مصرف کنید، بلکه باید بهترین زمان مصرف آن‌ها را شناسایی کنید. زمان مناسب مصرف لبنیات برای افراد دارای رفلاکس معده، معمولاً صبح زود در نظر گرفته می‌شود تا زمان کافی برای شکستن مواد مغذی و جذب در اختیار بدن قرار گیرد. اگر لبنیات را هنگام شب مصرف کنید در حین خواب دچار بازگشت اسید معده می‌شوید.

کد خبر 606203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.