سیاست‌های کلانی که مدیریت شهری را آسان می‌کند

بر اساس مطالعات انجام شده، آلودگی‌های موجود در هوا می‌تواند عامل ایجاد یا تشدید برخی از بیماری‌ها باشد، اکنون منظور رشد جمعیت شهری، مهاجرت از سایر نقاط به شهرهای بزرگ است نه زاد و ولد انسان‌ها در محیط شهر. برای مدیریت این بخش لازم است عوامل دافعه مبدا رفع و عوامل جاذبه در آن محل‌ها ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از دیرباز تاکنون مردم شهر اصفهان به فضای سبز و محیط شهری، نظافت و رشد و توسعه بافت سبز شهری علاقه‌مند بوده‌اند و در جهت حفظ و نگهداری این شاخصه‌ها به صورت پویا عمل کرده‌اند، به گونه‌ای که این شهر از لحاظ شاخص فضای سبز سرانه وضعیت مطلوبی دارد و از لحاظ نظافت شهری نیز بسیار خوب عمل کرده است که این، نشان از تلاش مسئولان شهری در نگهداری از شهر و اهتمام شهروندان در جهت نگهداری از شهر است، اما شهر دوست دار محیط زیست ابعاد گسترده‌تری نیز دارد.

مدیریت جمعیت شهری

اگر نگاهی موشکافانه و منطقی به موضوع جمعیت شهری و مصرف انرژی و غذا داشته باشیم، متوجه این موضوع خواهیم شد که افزایش جمعیت شهری موجب افزایش مصرف انرژی و سوخت‌های فسیلی خواهد شد و طبیعتاً جمعیت بیشتر، تقاضای بیشتری برای استفاده از وسایل نقلیه شخصی و عمومی خواهند داشت که به انتشار بیشتر گازهای گلخانه‌ای در فضای شهری موجب خواهد شد، همچنین مصرف غذای بیشتر عامل تولید پسماند بیشتر است.

بر اساس مطالعات انجام شده، آلودگی‌های موجود در هوا می‌تواند عامل ایجاد یا تشدید برخی از بیماری‌ها باشد، اکنون منظور رشد جمعیت شهری، مهاجرت از سایر نقاط به شهرهای بزرگ است نه زاد و ولد انسان‌ها در محیط شهر. برای مدیریت این بخش لازم است عوامل دافعه مبدا رفع و عوامل جاذبه در آن محل‌ها ایجاد شود.

جایگزینی وسایل نقلیه

کم‌کم به فصل سرد سال نزدیک می‌شویم و تمایل برای استفاده از وسایل نقلیه شخصی افزایش بیشتری پیدا می‌کند، اگر شهر اصفهان را با شهر تهران مقایسه کنیم، عامل محدوده کننده در خصوص استفاده از وسیله نقلیه، ترافیک شهری تهران است که منجر به استفاده شهروندان از وسیله نقلیه عمومی مانند مترو می‌شود. در اصفهان ترافیک وجود دارد اما مانند تهران نیست و عامل دوم این که گستردگی شبکه مترو مانند تهران نیست و برخی شهروندان امکان استفاده ندارند که لازمه آن توسعه سریع‌تر متروی شهری است.

از سوی دیگر در کشور ایران نسبت به برخی از کشورهای اروپایی، استفاده از دوچرخه برای حمل و نقل میان مردم مرسوم نیست که لازم است فرهنگ سازی بیشتری در این خصوص انجام شود، همچنین استفاده از موتورهای برقی برای اقشار جامعه نیز ترویج شود، این وسایل تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای نیست. امیدواریم خودروسازهای داخلی به سمت تولید خودروهای هیبریدی حرکت کنند و اگر این پروسه زمان‌بر است، هرچه سریع‌تر واردات این گونه خودروها را بدون تعرفه امکان پذیر کنند.

تغییر در احداث ساختمان‌ها

اگر به ساختار ساختمان‌ها در بافت اصفهان دقت کنید، عمدتاً ساختار معماری خشکی را می‌بینیم و حضور بافت سبز در بدنه نماها کمتر دیده می‌شود یا اینکه عایق بندی‌های حرارتی به دلیل ارزان بودن انرژی توجیه‌پذیر نیست یا در ساختمان‌ها به صرفه نیست که از پنل‌های خورشیدی استفاده کرد.

همه اینها از دید اقتصادی به این دلیل است که قیمت انرژی در ایران ارزان است، شاید این حرف در هر جلسه‌ای گفته شود مخالفان زیادی داشته باشد و اولین واکنش‌ها این باشد که با این وضعیت معیشت مردم نمی‌شود به قیمت انرژی دست زد، بله نمی‌شود کاری کرد ولی تا زمانی که مدیریت صحیح بر روی قیمت انرژی از جمله برق، گاز و حتی آب شرب نداشته باشید، از مدیریت مصرف و کاهش میزان گازهای گلخانه‌ای خبری نیست، شاید برای بررسی بهتر منظور نگاهی به قیمت انرژی در اروپا و سهم مصرف انرژی در سبد خانوار داشته باشید.

انرژی ارزان ساخت پنل‌های خورشیدی، کمتر مصرف کردن برق، گاز، بنزین و آب را توجیه پذیر نمی‌کند و یارانه پرداختی بر روی این موارد منجر به افزایش کسری دولت و لذا استقراض بیشتر از بانک مرکزی و تورم بیشتر بر اقشار جامعه می‌شود، اگر با واقعیت روبه‌رو نشویم مجبور به اجرای طرح‌های زوج و فرد خواهیم بود، با تمام طرح‌های ترافیکی امکان مدیریت آلودگی‌ها برطرف شد؟!

شهر تهران، اصفهان و سایر کلانشهرها اکنون با این تعداد خودرو در برخی از روزهای سال چه وضعیتی دارند؟ شما فکر کنید با این وضعیت تولید خودرو و تداوم داشتن آن در پنج سال آینده وضعیت هوای شهرها به چه صورت خواهد بود. پیشنهاد آن است که مدیریت قیمتی انرژی به صورتی باشد که موجب کم مصرف کردن شود و توسعه سریع ساختارهای حمل و نقل عمومی در تمامی شهرها صورت گیرد.

در علم اقتصاد، قیمت، عامل تعیین کننده مصرف است، شما می‌توانید چندین میلیارد هزینه کنید و در خصوص کمتر مصرف کردن همه انرژی‌ها صحبت کنید و ببینید پس از مدت مشخصی چه میزان کاهش مصرف انجام شد. این تصمیمات حوزه سیاست گذاری کشوری است و نه دولت محلی.

در اصفهان مدیران می‌توانند در جهت بهبود المان‌های شهری و کاشت گیاهان مقاوم به آب در فضای شهری تلاش کنند و یا سیاست‌های در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به کار گیرند که مسئولان تاکنون در این زمینه بسیار تلاش کرده‌اند.

کد خبر 605276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.