با سینمای سوریه آشنا هستم

رئیس سازمان سینمایی در دیدار با وزیر فرهنگ سوریه گفت: شکل گیری جبهه متحد تصویری در منطقه برای حفظ هویت‌های ملی، فرهنگی و تاریخی ملت‌های منطقه ضروری است.

به گزارش ایمنا و به نقل از موزه سینمای ایران، نشست وزیر فرهنگ کشور سوریه و هیئت همراه با محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی و مسئولان سینمایی ایران ظهر امروز _دوشنبه بیست‌ویکم شهریورماه_ در موزه سینما برگزار شد.

خزاعی در ابتدای این مراسم اظهار کرد: دیدار امروز ما همزمان با روز ملی سینما در ایران است روز ملی سینما روز بسیار بزرگ و مهمی برای مردم و سینمای ایران محسوب می‌شود و خوشحالم که امروز سینما بهانه‌ای برای دیدار و گفت‌وگوی ما شد.

وی با بیان اینکه روابط ما با سوریه روابط تاریخی و فرهنگی است، ادامه داد: این روابط مربوط به دوران جنگ نمی‌شود و قبل از آن هم روابط فرهنگی و سینمایی با کشور سوریه داشته‌ایم. من سال‌ها قبل در جشنواره دمشق حضور داشتم و از نزدیک با سینمای سوریه آشنا شدم.

رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: جدا از بحث سینما که وجه اشتراک ما برای تشکیل این جلسه است ما یک وظیفه بزرگ‌تری هم در قبال منطقه داریم. امروز مشکل کشورهای منطقه در نوع روایت‌های غربی است که به ما تحمیل شده است. شاید به دلیل کم کاری کشورهای منطقه، اتفاقات سوریه، عراق و حملات داعش از دید غربی‌ها به شکل دیگری برای مردم در قالب فیلم و گزارش تهیه شده است.

خزاعی گفت: در واقع اگر برنامه‌ریزی جدی و صحیح درباره نوع روایت این جنگ و مقاومت کشورها صورت نگیرد، مغلوب فضای رسانه‌ای و سینمایی غرب خواهیم شد. ما نسبت به مردم کشور خود و کشورهای منطقه مسئول هستیم و برای این مسئولیت کار فرهنگی داریم. در سینمای ایران هرگونه کمکی که به شنیده شدن صدای مردم مظلوم سوریه، عراق، لبنان و فلسطین و دیگر کشورهای منطقه منجر شود مورد حمایت قرار می‌دهیم.

وی افزود: بزرگترین مؤسسه سینمایی خاورمیانه در ایران است و هنرجویان آموزش داده شده در این مؤسسه به بیش از هزار نفر در سال می‌رسند. در کشور ایران مؤسسات مختلفی داریم که یکی از آن مؤسسه انجمن سینمای جوان است که به آموزش فیلمسازی و تولید فیلم کوتاه می‌پردازد. در حوزه تخصصی در انیمیشن و مستند هم مؤسسه بزرگ و حمایتی داریم که از فیلمسازان حمایت می‌کنند.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: مؤسسه دیگری نیز تحت عنوان سینماشهر وجود دارد که تجهیز زیرساخت‌ها و ساخت سالن سینما را بر عهده دارد. همچنین مؤسسه ملی سینمای ایران بنیاد سینمایی فارابی است که سالانه ۲۵ فیلم را به صورت مستقیم و مشارکتی به تولید می‌رساند. در ایران سه شهرک بزرگ سینمایی فعال داریم و بیش از ۶۰ جشنواره در سال برگزار می‌کنیم که معتبرترین آنها جشنواره فیلم فجر، جشنواره فیلم کودک و نوجوان، جشنواره فیلم‌های مستند و جشنواره فیلم کوتاه و جشنواره انیمیشن هستند که در سطح دنیا شناخته شده و از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.

خزاعی گفت: پیشنهاد من به عنوان رئیس سازمان سینمایی ایران برای سینمای سوریه استفاده از ظرفیت آموزشی، تولید مشترک و تجهیزات زیر ساخت هاست. ما با کشورهای عراق، لبنان و دیگر کشورهای منطقه مقاومت تفاهم‌نامه مشترک داریم و علاقمند به برگزاری جشنواره‌ای با موضوعات منطقه در کشورهای مختلف هستیم از شما هم برای حضور در این جشنواره دعوت می‌کنیم و می‌خواهم با ما همراه باشید.

وی افزود: سینما همانطور که می‌تواند مدافع مظلومان کشورهای مختلف و ملت‌ها باشد قدرت مقابله با بی‌عدالتی جهانی را نیز دارد. من معتقدم شکل گیری جبهه متحد تصویری در منطقه برای حفظ هویت‌های ملی، فرهنگی و تاریخی ملت‌های منطقه ضروری است.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه کشورهای منطقه می‌توانند با روایت‌های درست و صحیح در برابر تحریفات رسانه‌های غربی ایستادگی کند، افزود: جامعه امروز، جنگ روایت‌هاست، پس شایسته است که روایت واقعی فرهنگ و تاریخ سرزمین خود را به جهان انعکاس دهیم.

تنها موفق به ساخت ۵ فیلم در سال می‌شویم

در ادامه لبانه مشوح، وزیر فرهنگ سوریه نیز اظهار کرد: تعداد متقاضیان ورود به حوزه سینما در کشور سوریه بیش از ۱۵۰۰ نفر است اما ما توانایی آموزش بیش از ۲۵ نفر را نداریم و این حجم از تقاضا نشان از میل و رغبت بیش از حد در بین جوانان سوری است.

وی ادامه داد: در وزارت فرهنگ سوریه قصد داریم فرهنگ سینما را از سنین خردسالی به کودکان آموزش دهیم و در تمام کشور سوریه مراکز فرهنگی داشته باشیم تا تعداد زیادی هنرآموز را به سینمای کشورمان معرفی کنیم.

وزیر فرهنگ سوریه افزود: همه ما نسبت به ریشه‌دار بودن و اهمیت سینمای ایران آگاه هستیم و می‌دانیم که سینمای ایران یک سینمای پرافتخار است. قصد ما ارتقا بخشیدن سینمای سوریه از نظر اقتصادی است.

لبانه مشوح با اظهار امیدواری به حمایت سینمای ایران از سوریه، گفت: ایران همیشه برای ما دوست، پشتیبان و یاور بوده است و خوشحال می‌شویم از سینمای ایران برای رسیدن به هدف تجاری شدن سینمای سوریه استفاده کنیم و شاید مناسب باشد برای شروع یک فیلم مشترک با یکدیگر بسازیم.

وی با بیان اینکه آموزش جوانان علاقمند سوری دغدغه فکری ما در این کشور است، اظهار کرد: ما از هر گونه همکاری در زمینه فیلمنامه نویسی، آموزش، تدوین، گریم و… استقبال می‌کنیم و آموزش این جوانان را می‌توان با کمک فیلمسازان ایرانی در سوریه انجام داد. البته این نوع همکاری‌ها تا حدی با رایزن فرهنگی ایران در سوریه انجام شده اما نیازمند پشتیبانی شما به عنوان رئیس سازمان سینمایی ایران است.

رئیس سازمان سینمایی افزود: طرحی برای ساخت شهرک سینمایی در سوریه داشتیم اما جنگ آرزوهای ما را نابود کرد. در شانزدهم سپتامبر ۲۰۲۲ جشنواره فیلم مقاومت در سوریه را خواهیم داشت. سینما باید انسان ساز باشد و اندیشه مقاومت را تقویت کند و انسان‌ها را نسبت به سرزمین خود علاقمند کنند. هدف سینما برای ما خدمت به اندیشه استراتژیک فرهنگی و مقاومت است. مؤسسه دولتی سینمای سوریه امکانات ضعیفی دارد و ما تنها موفق به تولید پنج فیلم در سال می‌شویم و نهایتاً ۲۰ فیلم توسط جوانان فیلم اولی ساخته می‌شود.

لبانه مشوح گفت: تمایل به ساخت سالن سینما و بازسازی سینما در سوریه داریم و طبیعتاً دولت سوریه نمی‌تواند به تنهایی این کار را انجام دهد ما از شما می‌خواهیم در این راه همراه ما باشید.

کد خبر 604675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.