استرس عوارض طولانی‌‍مدت کرونا را افزایش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که استرس قبل از عفونت کرونا ممکن است خطر ابتلا به عوارض طولانی‌مدت این بیماری را افزایش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی تاثیر استرس بر عوارض طولانی‌مدت کووید -۱۹، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل به این هدف، تقریباً ۵۵ هزار نفر را مورد ارزیابی قرار دادند و از آن‌ها سوالاتی درباره سطح پریشانی روانی مطرح کردند. حدود سه هزار نفر از شرکت‌کنندگان در مطالعه سال بعد به کووید -۱۹ مبتلا شده بودند، محققان از آن‌ها در مورد علائم بیماری سوال پرسیدند، سپس افرادی که به بیماری کووید طولانی مدت مبتلا شده بودند را با دیگر افراد مقایسه کردند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که پریشانی روانی با ۳۲ تا ۴۶ درصد افزایش خطر ابتلا به کرونای طولانی مدت و ۱۵ تا ۵۱ درصد بیشتر خطر ابتلا به اختلال در زندگی روزمره مرتبط است. در این پژوهش مشخص شد که همین عوامل روانی با خطر بستری شدن در بیمارستان به دلیل کووید -۱۹ مرتبط است. شدت کووید -۱۹ نیز با کووید طولانی مدت مرتبط است.

به گفته محققان، اختلال اضطراب یک عامل خطر برای ابتلا به کرونای طولانی مدت در نظر گرفته می‌شود. احتمال بروز کرونای طولانی مدت در میان افراد مسن، زنان و افرادی که از قبل شرایطی مانند مشکلات روان‌پزشکی دارند، رایج‌تر است. همچنین، به نظر می‌رسد کووید طولانی مدت در افراد واکسینه شده کمتر دیده می‌شود.

کد خبر 604354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.