واکسن آنفلوآنزا خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که واکسن آنفلوآنزا خطر بروز سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر واکسن آنفلوآنزا بر پیشگیری از بروز سکته مغزی، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل به این هدف، تقریباً ۸۶۰۰۰ فرد بزرگسال و مسن را مورد ارزیابی قرار دادند. افرادی که سالانه واکسن آنفلوآنزا را دریافت کرده بودند، کمتر احتمال داشت که در طی سال آینده دچار سکته مغزی ایسکمیک شوند.

سکته‌های ایسکمیک که بیشتر سکته‌ها را شامل می‌‏شوند در اثر لخته خون ایجاد می‏‌شود که باعث کاهش جریان خون به مغز می‌شود. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که افراد واکسینه شده به طور متوسط ۱۲ درصد کمتر احتمال دارد در مقایسه با افراد واکسینه نشده دچار سکته مغزی شوند. بنابراین حتی یک اثر محافظ نسبی ناشی از واکسیناسیون می‌تواند از تعداد قابل‌توجهی از سکته‌های مغزی پیشگیری کند. نتایج این مطالعه حاکی از این است که خطر سکته مغزی پس از واکسینه شدن افراد به سرعت طی دو هفته تا یک ماه، کاهش یافت.

به گفته محققان، مشخص شده است که عفونت آنفلوآنزا می‌تواند به صورت موقت خطر سکته مغزی در افراد آسیب‌پذیر را افزایش دهد. بنابراین به نظر می‌رسد واکسنی که به جلوگیری از آنفلوآنزا کمک می‌کند، به نوبه خود مانع بروز بعضی سکته‌ها می‌شود. این احتمال نیز وجود دارد که واکسن آنفلوآنزا التهاب را کاهش می‌دهد یا اثرات مفید دیگری نیز بر رگ‌های خونی دارد. البته لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده تائید شود.

کد خبر 604353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.