بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم برای سرمایه‌گذاری کدامند؟

اتریوم، دومین بلاک چین معروف دنیا، یکی از پرکاربردترین بلاک چین‌ها برای توسعه‌دهندگان به شمار می‌آید.

این بلاک چین بیش از 3000 پروژه و رمزارز را در خود جای داده است و روز به روز به تعداد پروژه‌های دیفای اتریوم افزوده می‌شود. اما افزایش تعداد پروژه‌های بلاک چین، باعث بروز مشکلاتی چون مقایس پذیری شده است. با این حال اتریوم یک راه حل برای این مشکل ارائه کرد که به دنبال آن پروژه‌های سودآوری در این بلاک چین پدید آمدند. این راه حل، لایه دوم اتریوم نام دارد. در ادامه با راه حل دوم اتریوم آشنا شده و بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

لایه دوم اتریوم چیست؟

بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم برای سرمایه‌گذاری کدامند؟

همانطور که توضیح دادیم، لایه دوم اتریوم، یک راه حل کاربردی برای مشکلات شبکه اتریوم به شمار می‌آید. مقیاس پذیری و مصرف انرژی بالا، از جمله مشکلاتی بودند که با افزایش پروژه‌های دیفای و ارزهای ERC20، در بلاک چین اتریوم به وجود آمدند و به همین خاطر اتریوم پروژه اتریوم 2.0 را راه اندازی و معرفی کرد.

در راه حل لایه دوم اتریوم، زنجیره اصلی اتریوم به عنوان لایه اول عنوان شده و یک زنجیره موازی با لایه اول و تحت عنوان لایه دوم اتریوم تعریف می‌شود. لایه دوم، طبق قوانین و پروتکل‌های لایه اول کار می‌کند و برخی از مواقع بار اضافی را از دوش لایه اول برمی‌دارد. این راه حل برخی از عملیات‌های محاسباتی و پردازش شبکه را به وسیله انتقال آن به لایه موازی، در لایه دوم حل کرده و با کم کردن حجم عملیات‌های لایه اول، مقیاس پذیری شبکه را افزایش می‌دهد.

راه حل لایه دوم اتریوم در واقع تلاش می‌کند تا تراکنش‌های بلاک چین را به خارج از زنجیره اصلی هدایت کرده و به واسطه کم کردن حجم تراکنشات، سرعت پیدایش تراکنش‌های جدید فروش و خرید اتریوم را افزایش دهد. این عمل باعث می‌شود تا هزینه گس در شبکه اتریوم به شکل چشم‌گیری کاهش پیدا کند.

معرفی بهترین پروژه ‌های لایه دوم اتریوم:

بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم برای سرمایه‌گذاری کدامند؟

همانطور که می‌دانید، بلاک چین اتریوم این امکان را برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده است تا پروژه‌های خود را در این بلاک چین راه اندازی کنند. پس از اعلام این خبر، پروژه‌های اتریوم بخاطر حل مسائل جدید و کاربردی بودنشان، توجه سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جلب کردند. در ادامه بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم را به شما معرفی می‌کنیم.

پالی‌گان (Polygon):

پالیگان یکی از معروف‌ترین پروژه‌های لایه دوم اتریوم است و به تقویت زیرساخت‌های اتریوم کمک می‌کند. پروژه پالیگان که پیشتر با نام Matic شناخته می‌شد، همانند سایر پروژه‌ها به رفع مشکل مقیاس پذیری و راه اندازی پروژه‌های غیرمتمرکز در شبکه اتریوم کمک می‌کند. همچنین پالیگان امکان تراکنش‌های آنی و بدون گس را از طریق مکانیزم اثبات سهام، برای کاربران مهیا می‌کند.

یونی سواپ (uniswap) :

یونی سواپ، صرافی ارز دیجیتال دیجیتال از نوع غیر متمرکز است. این صرافی از پروژه‌های دیفای برای رای گیری، تبادل توکن و ... استفاده می‌کند. کیف پول یونی سواپ این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده است که توکن‌های دیفای را به صورت درون زنجیره‌ای در شبکه‌های اتریوم و ERC20 مبادله کنند.

آپتیمیسم (Optimism ):

آپتیمیزم یک فریم ورک لایه دوم مبتنی بر جامعه است که عملکرد خوبی در زمینه کاهش هزینه گس و افزایش سرعت تراکنش‌های شبکه دارد. این پروژه برنامه‌های دیفای، بریج‌ها، NFTها و ... را ارتقا داده است و به کاربران شبکه امکان می‌دهد تا با کدهای خارج از زنجیره تعامل برقرار کنند. تمام درآمدهای آپتیمیزم صرف افزایش رشد و پایداری کالاهای عمومی شبکه می‌شود. همچنین کاربران این شبکه می‌توانند با استیکینگ ارز بومی SNX، از بلاک چین درآمد کسب کنند.

آربیتروم (Arbitrum):

آربیتیوم یکی دیگر از پروژه‌های لایه دوم اتریوم است که توسط Offchain Labs توسعه یافته است. این پروژه به برنامه‌های بستر بلاک چین اتریوم این امکان را به توسعه‌دهندگان می‌دهد تا در هزینه‌های مربوط به توسعه صرفه جویی کرده و ویژگی‌های قراردادهای هوشمند را به راحتی در پلتفرم خود جمع آوری و اجرا کنند. شبکه آربیتیوم توکن بومی ندارد اما با این حال ویژگی‌های منحصر به فردی برای تعامل با اتریوم به کاربران خود ارائه می‌دهد.

ایکس‌ دای چین (xDai Chain) :

پروژه ایکس دای چین، نوعی زنجیره جانبی مبتنی بر اتریوم است. هدف این پروژه، افزایش سرعت تراکنشات و کاهش هزینه کارمزد می‌باشد. این شبکه از مکانیزم اثبات سهام استفاده می‌کند و کاربران می‌توانند توکن‌های بومی خود را به عنوان سهام در شبکه قرار داده و پاداش دریافت کنند. توکن بومی شبکه ایکس دای چین، استیبل کوینی به نام xDAI است.

کارتزی (Cartesi):

کارتزی یکی دیگر از پروژه‌های محبوب و پرطرفدار بلاک چین اتریوم است. این شبکه ویژگی‌های برجسته‌ای دارد که آن را از سایر پروژه‌ها متمایز می‌کند. پروژه لایه دوم کارتزی، علاوه بر پرداختن به حل مسائل مقیاس پذیری و هزینه بالای تراکنش، مشکلات مربوط به سازگاری فناوری قدیمی و نرم افزاری را نیز حل می‌کند. این شبکه از Cartesi Machine، به عنوان راه حلی برای مشکل سازگاری شبکه استفاده می‌کند و خدمات خود را در محیطی بر پایه لینوکس و خارج از زنجیره غیر متمرکز ارائه می‌دهد. توکن بومی کارتزی، ارز CTSI است که می‌توانید از بخش خرید و فروش ارز دیجیتال تبدیل، به راحتی و تنها با 3 کلیک آن را خریداری کنید.

شبکه او ام جی (OMG Network):

شبکه OMG، یکی از راه حل‌های لایه دوم اتریوم است. این شبکه مبتنی بر پلاسما کار می‌کند، که سرعت معاملات قراردادهای هوشمند را افزایش داده و همچنین هزینه کارمزد را تا یک سوم اتریوم کاهش می‌دهد. در شبکه OMG ، پردازش همه تراکنش‌ها در خارج از شبکه اتریوم انجام می‌شود و تراکنش‌ها برای تسویه نهایی به اتریوم منتقل می‌شوند. OMG، توکن بومی این شبکه است.

شبکه او ام جی پروژه جدیدی به نام Boba راه اندازی کرده است که قابلیت‌های DAPP ماشین مجازی اتریوم را به وسیله سرور خارجی AWS گسترش دهد. هدف پروژه از این مکانیسم، اجرای الگوریتم‌های پیشرفته‌ای است که اجرای زنجیره‌ای آن‌ها ممکن نیست. پروژه BOBA، بیشتر بر روی پروژه‌های دیفای و NFT کار می‌کند.

نتیجه‌گیری:

به انتهای مقاله آشنایی با اتریوم 2.0 و معرفی بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم رسیدیم. همانطور که در مقاله توضیح دادیم، راه حل‌های لایه دوم، برای حل مشکلات بلاک چین اتریوم مانند مقیاس پذیری و هزینه کارمزد به وجود آمده است. همچنین در این مقاله با ساز و کار پروژه های لایه دومی چون کارتزی، پالیگان و یونی سواپ که از محبوبیت بیشتری برخوردارند، آشنا شدید. به نظر شما لایه دوم اتریوم چه مزایای دیگری دارد؟

کد خبر 604210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.