۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
کدام چربی‌ برای سلامتی مفید است؟

یک کارشناس تغذیه پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان گفت: روغنی که برای سلامتی بسیار توصیه می‌شود و مردم با آن آشنایی دارند، روغن زیتون است که البته از نظر اقتصادی شاید مقرون به صرفه نباشد.

فیروزه سجادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به چربی‌هایی که مصرف آن‌ها برای سلامتی مضر نیست، اظهار کرد: در سخت‌ترین رژیم‌هایی که برای مردم تجویز می‌شود به جز بیماران ژنتیکی معمولاً چربی مصرفی روزانه بین ۲۵ تا ۳۰ درصد پیشنهاد می‌شود.

وی افزود: برخی از چربی‌هایی که طی روز مصرف می‌شود در غذا مخفی است مانند چربی گوشت، شکلات و لبنیات، اما برخی اوقات چربی به شکل روغن به غذا افزوده می‌شود و مقدار ۲۰ الی ۳۰ درصدی که در رژیم‌های غذایی توصیه می‌شود مجموعه تمام چربی‌های روزانه را دربرمی‌گیرد.

این کارشناس تغذیه پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان ادامه داد: اگر بخواهیم به‌طورکلی چربی‌های مضر برای بدن را در نظر بگیریم، باید گفت که مقادیر زیاد چربی‌های اشباع برای سلامتی مضر است.

وی در همین رابطه افزود: مقادیر کمی از چربی‌های اشباع در غذا وجود دارد و در رژیم‌های غذایی که برای مردم عادی تجویز می‌شود، معمولاً بین هفت تا ۱۰ درصد چربی اشباع وجود دارد که البته بیماران قلبی کمتر از این مقدار باید دریافت کنند.

سجادی در رابطه با منابع چربی‌های اشباع گفت: در گوشت قرمز چربی اشباع زیادی وجود دارد که این مقدار در برخی قسمت‌ها بیشتر است؛ لبنیات پرچربی مانند خامه و سرشیر نیز از چربی اشباع بسیاری برخوردار است.

وی تاکید کرد: وجود روغن اشباع در این مواد غذایی به این معنا نیست که باید از مصرف آن‌ها خودداری کرد، بلکه چنین مواد غذایی باید به شکل محدود و براساس میزان سلامتی (به‌صورت هفتگی یا ماهانه) استفاده شود؛ البته مصرف این مواد غذایی برای بیماران قلبی توصیه نمی‌شود.

این کارشناس تغذیه پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان در رابطه با چربی‌های مفید گفت: روغنی که برای سلامتی بسیار توصیه می‌شود و تمام مردم با آن آشنایی دارند، روغن زیتون است که البته از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

وی افزود: از نظر اقتصادی اگر بخواهیم جانشینی برای روغن زیتون در نظر بگیریم، کلزا روغن مناسبی است؛ اسید چرب غیر اشباعی که برای سلامتی مناسب است در این روغن به اندازه روغن زیتون وجود دارد و مقدار امگا سه و شش نیز در روغن کلزا مناسب است.

کد خبر 604192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.