ارتودنسی شفاف به صرفه ترین روش مرتب کردن دندان هاست

ارتودنسی شفاف (الاینرهای شفاف) نوعی ارتودنسی نامرئی برای مرتب کردن دندان هاست.

در واقع در زمان استفاده از این نوع ارتودنسی دندان کسی متوجه درمان ارتودنسی شما نمی شود. ارتودنسی با الاینرهای شفاف یکی از جدیدترین روش های ارتودنسی است که به نسبت سایر روش های کم هزینه تر و به صرفه تر است که در این نوشتار به بررسی آن خواهیم پرداخت.

ارتودنسی شفاف چیست؟

در ارتودنسی شفاف از پلاک ها و الاینرهای شفاف و بی رنگ برای مرتب کردن دندان ها استفاده می شود که در دسته ارتودنسی های متحرک قرار دارد. مشهورترین الاینرهای شفاف اینویزیلاین ها می باشند که در کشور ما نیز طرفداران زیادی دارد. این نوع ارتودنسی دندان یکی از مدرن ترین و پرطرفدارترین روش های اصلاح نامرتبی دندان هاست.

ارتودنسی شفاف چه مشکلاتی را برطرف می کند؟

ارتودنسی دندان با الاینرهای شفاف برای ناهنجاری های شدید دندانی مناسب نیستند و تنها برای اصلاح نامرتبی های جزئی تا متوسط دندانی استفاده می شود.

البته خبر خوب این است که در بین افراد جامعه که دچار نامنظمی دندانی هستند تنها ۳۰ درصد به درمان های پیچیده و ثابت نیاز دارند و ۷۰ درصد باقی مانده مبتلا به ناهنجاری های جزئی تا متوسط دندانی هستند که با روش ارتودنسی شفاف که کم هزینه تر و کم دردسرتر است به دندان ها صاف و مرتب دست پیدا می کنند.

شاید برایتان سول پیش بیاید که منظور از ناهنجاری های جزئی تا متوسط دندانی چیست؟ منظور ما مشکلات زیر هستند:

  • وجود فاصله بین دندانی
  • کج بودن جزئی دندان ها
  • کوتاه یا بلند بودن دندان ها
  • جلو بودن دندان های فک بالا یا پایین
  • جلو بودن دندان های فک پایین
  • وجود فاصله بین دندان های فک بالا و پایین در حین بسته بودن دهان
  • و...

ارتودنسی شفاف مناسب چه کسانی است؟

ارتودنسی با الاینرهای شفاف برای تمامی افرادی که مبتلا به نامرتبی جزئی تا متوسط دندانی هستند و از طرفی تمایلی به دیده شدن دستگاه ارتودنسی در دهانشان نیستند مناسب است.

هزینه ارتودنسی با الاینرهای شفاف چقدر است؟

هزینه ارتودنسی به نسبت فاکتورهای مختلفی مثل سن بیمار، نوع ناهنجاری، شدت ناهنجاری، روش درمان، تجربه و مهارت ارتودنتیست، موقعیت مکانی مطب یا کلینیک ارتودنسی و … متفاوت است.

به طور کلی هزینه ارتودنسی با الاینرهای شفاف در سال ۱۴۰۱ از ۱۰ میلیون به بالا است که این رقم به نسبت روش های ارتودنسی ثابت که از ۱۵ میلیون به بالا است مقرون به صرفه تر است.

ارتودنسی شفاف به صرفه ترین روش مرتب کردن دندان هاست

چه ارتودنسی شفاف از سایر روش ها مقرون به صرفه تر است؟

از جمله دلایلی که نشان می دهد ارتودنسی شفاف مقرون به صرفه تر است عبارتند از:

طول درمان با این روش کوتاه تر است

ناهنجاری های جزئی تا متوسط دندانی با الاینرهای شفاف در مدت زمان کوتاهی درمان می شود. هر چه طول درمان ارتودنسی کوتاه تر باشد هزینه درمان هم کمتر خواهد شد. گاهی طول درمان با ارتودنسی شفاف کمتر از ۴ ماه است در حالی که طول درمان با ارتودنسی ثابت می تواند تا ۳ سال هم ادامه داشته باشد.

نیاز به مراجعات کمتری به کلینیک ارتودنسی دارد

افرادی که ارتودنسی ثابت فلزی انجام می دهند می بایست حداقل هر یک ماه یکبار تا پایان طول درمان به کلینیک ارتودنسی مراجعه کنند. اما در روش درمان ارتودنسی با الاینرهای شفاف اینگونه نیست؛ در این روش اصولاً هر ۲ الی ۳ ماه یکبار باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنند. به همین دلیل به این روش ارتودنسی از راه دور هم گفته می شود و برای افرادی که در خارج از کشور هستند اصولاً نیازی به مراجعه به مطب دیده نمی شود. این بدین معنی است که بیمار نیازی به پرداخت هزینه های سرسام آور ویزیت را ندارد.

مزایای ارتودنسی با الاینرهای شفاف چیست؟

یکی از مزایای اصلی ارتودنسی با الاینرهای شفاف، نامرئی بودن آنهاست و در واقع اصلی ترین علت پرطرفدار بودن این نوع ارتودنسی دندان هم همین مزیت است. از جمله سایر مزایای ارتودنسی شفاف عبارتند از:

احتمال برگشت ناهنجاری کمتر است

احتمال اینکه کسی با الاینرهای شفاف تحت درمان قرار گیرد و بازگشت نامرتبی دندانی را تجربه کند بسیار کم است. زیرا در این روش به شکل کاملاً اصولی و علمی دندان های شما مرتب می شود. اصولاً بعد از اتمام درمان هم متخصص ارتودنسی به شما نگهدارنده ارتودنسی می دهد که مانع از کج شدن مجدد دندان ها می شود.

در صورتی که در صورت درمان با سایر روش ها احتمال بازگشت ناهنجاری دندانی وجود دارد و شما برای مرتب کردن دوباره دندان ها باید هزینه مجدد پرداخت کنید.

ارتودنسی شفاف سلامت دندان ها را افزایش می دهد

رعایت بهداشت دهان و دندان در صورتی که دندان ها کج و نامرتب باشند کمی سخت است. این نوع دندان ها سریع تر جرم می گیرند و دچار پوسیدگی و عفونت می شوند که در نهایت نیاز به عصب کشی دندان پیدا می کنند.

اما در صورتی که قبل از پوسیدگی و عفونت دندان ها نسبت به درمان ارتودنسی اقدام کنید نیازی به پرداخت هزینه های اضافی نخواهید داشت و تا پایان عمر دندان های صاف، مرتب و سالم خواهید داشت.

ارتودنسی شفاف به صرفه ترین روش مرتب کردن دندان هاست

تمیز کردن الاینرها بسیار راحت تر است

افرادی که از ارتودنسی های ثابت استفاده می کنند مشکل تمیز کردن و مسواک زدن براکت ها را دارند و در آخر نیز ممکن است پس از اتمام درمان دندان هایشان تغییر رنگ بدهد. اما در صورت استفاده از الاینرهای شفاف به دلیل اینکه این نوع دستگاه ارتودنسی، از نوع ارتودنسی متحرک است به راحتی می توانید در هنگام مسواک زدن الاینرها را از دهانتان خارج کنید و عملیات مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به راحتی انجام دهید. همچنین شستشو و تمیز کردن الاینرها هم بسیار آسان تر از براکت ها و سیم کشی های ارتودنسی است.

کد خبر 603949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.