بهترین استخر استخراج (ماینینگ) + ویژگی‌ و روش های پرداخت Mining Pool

استخر استخراج تیمی از ماینرهای ارزهای دیجیتال است که قدرت پردازش و پاداش استخراج بلاک را با یکدیگر به‌اشتراک می‌گذارند.

به گزارش ایمنا، هر استخر ماینینگ یا همان ماینینگ پول از یک الگوریتم برای توزیع و ارائه خدمات استفاده می‌کنند. در واقع استخر ماینینگ برای آسان‌تر و سریع‌تر کردن فعالیت‌ها، وظایف ماینینگ را بین شرکت‌کنندگان تقسیم می‌کند. بهترین استخرهای استخراج بیت کوین، مواردی هستند که از یک الگوریتم سختی متغیر استفاده می‌کنند و وظایف چالش برانگیزتر را به اعضایی با نرخ هش بالاتر و وظایف کمتر را به ماینرهایی با نرخ هش کمتر اختصاص می‌دهند.

ویژگی‌هایی استخرهای استخراج بیت کوین

  • اندازه استخر: استخرهای استخراج بزرگ‌تر پرداخت‌های منظم‌تری دارند. با این وجود، میزان آن به خاطر تقسیم‌شدن پاداش میان اعضا، نسبت به حالت انفرادی کمتر است. استخرهای کوچک‌تر پرداخت‌های نامنظم‌تری دارند. اما هر کدام را که انتخاب کنید، بازگشت سرمایه در بلند مدت انجام خواهد شد.
  • کارمزدها: برخی از استخرهای بیت کوین کارمزد دریافت می‌کنند و برخی دیگر خیر. کارمزدها بین ۰ درصد تا ۴ درصد بسته به استخر انتخابی متغیرند.
  • اطمینان و امنیت: یکی از ویژگی‌ها مهم، اعتماد به استخر و عدم سرقت و تقلب یا هک نشدن استخر ماینینگ است. یکی از روش‌های خوب برای کاهش اینگونه ریسک‌ها، پیوستن به یک استخر قدیمی‌تر و معروف‌تر است.
  • سیاست پرداخت: چه خواهان دریافت پاداش روزانه باشید چه پس از استخراج بلاک توسط استخر، بعد از ثبت نام در آن اهتمام لازم در تحقیق نسبت به نوع پرداختی مورد نظر را به خرج دهید.

بهترین استخر استخراج (ماینینگ) + ویژگی‌ و روش های پرداخت Mining Pool

روش‌های پرداختی استخرهای استخراج

به زبان ساده، سهام واحدهایی هستند که به دارندگان استخر اجازه می‌دهد سهم یک استخراج کننده فردی در تلاش هش را محاسبه کنند. هر زمان که ماینرها از طریق استخر استخراج می‌کنند، سهامی متناسب با مشارکت در حل یک بلوک دریافت می‌کنند. ماینرها می‌توانند با توجه به میزان سهمی که دریافت کرده اند، درآمد کسب کنند. از نظر شبکه بیتکوین، سهام قابل مشاهده نیستند، آنها فقط توسط استخرهای استخراج داخلی استفاده می‌شوند. با توجه به میزان سهم، پرداخت استخر می‌تواند به چندین شکل انجام شود.

پرداخت درآمد به روش PPS

پرداخت به ازای هر سهم یا PPS روشی است که در آن با توجه به میزان توان پردازشی که ماینر در اختیار استخر قرار داده است، سهم داده می‌شود. به زبان ساده، هر ماینر به میزان توان دستگاه خود که در اختیار شبکه قرار داده کارمزد دریافت می‌کند. در این روش میزان درآمد استخر تأثیری روی کارمزد ماینر ندارد و ماینر کارمزد خود را بدون در نظر گرفتن سود یا زیان شبکه دریافت می‌کند.

پرداخت درآمد به روش Proportional

پرداخت بر اساس تعداد بلاک‌های حل شده توسط استخر در آن روز و نیز سهم دستگاه ماینر شما در حل این بلاک‌ها است. بر خلاف روش قبلی در این روش چنانچه استخر استخراج روز خوبی را برای حل بلاک سپری نکرده باشد، درآمد روزانه شما نیز کاهش می‌یابد. در سوی دیگر هرچه تعداد اعضای یک استخر بیشتر باشد، درآمد حاصله از این روش کمتر می‌شود.

پرداخت درآمد به روش Score-based

در این روش به میزان فعالیت هر ماینر امتیازی تعلق می‌گیرد و بر اساس آن امتیاز نیز در هر روز میزان درآمد محاسبه و پرداخت می‌شود. در این روش میزان سابقه فعالیت نیز یک امتیاز مثبت تلقی می‌شود. در این روش سود ماینرها بلافاصله بعد از استخراج هر بلاک به حساب آن‌ها واریز می‌شود.

پرداخت درآمد به روش PPLNS

در روش پرداخت درآمد به روش PPLNS به ماینر ها بر اساس درصد سهمی که در آن مشارکت کرده اند در مقایسه با کل سهم‌ها پرداختی می‌دهد. مدت زمان پرداخت درآمد نیز تقریباً با زمان استخراج یک بلاک برابری می‌کند و تا حدودی به شانس هم بستگی دارد.

در این روش مقدار ثابتی از سهام N در نظر گرفته می‌شود که توسط محدوده‌های این دوره زمانی مقید نمی‌شود. در این مورد، N سهم نماینده مقدار ثابتی از سهام است که بر اساس شانس نیست. اغلب N به صورت دو برابر سختی تنظیم می‌شود. در رابطه با پرداختی نیز هرچه توان بیشتری در استخر شریک شوید، مدت زمان واریزی به همان میزان کاهش پیدا می‌کند.

با استفاده از PPLNS ، استخراج کنندگان می‌توانند در صورت دریافت سهام بیشتر در آخرین N ، درآمد بیشتری دریافت کنند یا اگر این کار را نکردند، هیچ پاداشی دریافت نمی‌کنند. توجه داشته باشید این روش کسب درآمد برای آن دسته از افرادی که به صورت بلندمدت سرمایه گذاری کرده اند بهترین روش است.

بهترین استخر استخراج (ماینینگ) + ویژگی‌ و روش های پرداخت Mining Pool

انت‌پول (AntPool)

انت‌پول یکی از استخرهای استخراج معروف ارز دیجیتال به‌شمار می‌رود. استخر یادشده در کشور چین ایجاد شده و در زمان نگارش این مقاله، بیش از ۱۶ درصد از بلاک‌های بیت کوین در آن استخراج می‌شوند.

انت‌پول اولین بلاک بیت کوین را در مارس ۲۰۱۴ استخراج کرد. این استخر تقریباً چهار سال پس از ایجاد اولین استخر استخراج، یعنی اسلاش پول (Slush Pool)، راه‌اندازی شد. ناگفته نماند بیت مین (Bitmain)، بزرگ‌ترین تولیدکننده سخت‌افزارهای استخراج بیت کوین در جهان و شرکت تولیدکننده ماینرهای انت ماینر، این استخر را اداره می‌کند.

انت‌پول در دسته استخرهای استخراج بزرگ قرار می‌گیرد و با وجود رابط کاربری نسبتاً سخت، انتخابی مطمئن و سودآور برای استخراج است. نکته دیگر اینکه پیوستن به این استخر رایگان است و فرایند ساده‌ای نیز دارد. ساختار و درصد پرداخت استخر انت‌پول بسته به ارز دیجیتالی که در استخر استخراج می‌کنید، بسیار متفاوت است. یکی از مزایای انت‌پول این است که می‌توانید بین روش‌های پرداخت PPLNS (با صفر درصد کارمزد) و PPS+ (با ۴‌درصد کارمزد از پاداش بلاک و ۲ درصد از کارمزد استخراج) یکی را انتخاب کنید. این استخر ملاحظات امنیتی ازجمله احراز هویت دومرحله‌ای و قفل کیف پول و هشدار ایمیل را برای کاربران فراهم کرده است. علاوه‌براین، امکان داشتن چند حساب به‌طور هم‌زمان نیز در این استخر فعال است.

اف‌توپول (F2Pool)

اف‌توپول ابتدا در سال ۲۰۱۳ و در پکن راه‌اندازی شد؛ اما با افزایش محبوبیت استخر، طولی نکشید که به سایر قاره‌ها نیز گسترش یافت. این سرویس اکنون در روسیه، کانادا، ایالات متحده و سایر کشورها در دسترس است. امروزه، F2Pool با استخراج بیش از ۱۱ درصد از بلاک‌های بیت کوین، به یکی از استخرهای استخراج بزرگ بیت کوین تبدیل شده است.

روش پاداش‌دهی این استخر بر مبنای +PPS است و کارمزدی ۲.۵ درصدی را از کاربرانش دریافت می‌کند. این میزان درمقایسه با استخرهای دیگر رقم درخور توجهی است. واریز این استخر به‌طور خودکار و روزانه صورت می‌گیرد و حداقل برداشت آن ۰.۰۰۵ بیت کوین است.

علاوه‌بر بیت کوین، ماینرهای اف‌توپول می‌توانند لایت کوین و اتریوم و چندین ارز دیجیتال دیگر را نیز استخراج کنند. درمجموع، می‌توانید بیش از ۴۰ ارز دیجیتال را در این استخر استخراج کنید. اگرچه وب‌سایت این استخر در ابتدا فقط برای بازار چین ایجاد شده بود، این شرکت اکنون نسخه‌ای انگلیسی از وب‌سایت خود دارد و استفاده از رابط کاربری آن برای ماینرها در تمام سطوح تجربه بسیار آسانی را رقم می‌زند.

وب‌سایت اف‌توپول از پروتکل HTTPS بهره می‌برد. این سرویس به ویژگی قفل کیف پول نیز مجهز است که درصورت حمله به حساب شما، از سرمایه‌تان محافظت می‌کند. فقط این نکته را به‌خاطر بسپارید آدرس ایمیل استفاده‌شده برای ثبت‌نام را نمی‌توانید با آدرس دیگری جایگزین کنید؛ چراکه این شرکت به‌دلایل امنیتی و برای جلوگیری از سرقت هویت، جایگزینی ایمیل را ممنوع کرده است.

بهترین استخر استخراج (ماینینگ) + ویژگی‌ و روش های پرداخت Mining Pool

اسلاش‌پول (Slushpool)

اسلاش‌پول، اولین استخر استخراج بیت کوین است که در سال ۲۰۱۰ کار خود را آغاز کرد و در دسامبر ۲۰۱۰ نیز اولین بلاکش را استخراج کرد. این استخر که به‌وسیله شرکت ساتوشی لبز (Satoshi Labs) در کشور چک اداره می‌شود تاکنون در استخراج بیش از ۱.۲ میلیون بیت کوین نقش داشته است.

در عین حال ساتوشی لبز سازنده کیف پول سخت افزاری ترزور نیز هست. علاوه بر اولین کیف پول آفلاین بیت کوین و اولین نقشه جهان بیت کوین محور، پروتکل استراتوم ماینینگ که اکنون به‌وسیله سایر استخرها نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد، توسط این شرکت ایجاد شده است. استخر اسلاش‌پول به دلیل استفاده از روش پاداش‌دهی مبتنی بر امتیازش (Score) منحصربه‌فرد است. این سیستم پاداش‌دهی را می‌توان به عنوان راهکاری برای وفادار نگه داشتن کاربران و ماینرها در نظر گرفت. این استخر کارمزدی ۲ درصدی از هر پاداش استخراج شده دریافت می‌کند.

اسلاش‌پول پیش از ثبت نام و ورود به سیستم، یک حساب کاربری آزمایشی در اختیار ماینرها قرار می‌دهد تا با استفاده از آن به طور کامل به سازوکار این استخر استخراج واقف شوند. این ویژگی می‌تواند برای ماینرهای تازه‌کار بسیار مفید و راهگشا باشد. در عین حال اسلاش‌پول به‌عنوان یکی از گزینه‌های موردپسند کاربران ایرانی بوده چراکه به‌دلیل سازوکاری که این استخر دارد کاربران ایرانی می‌توانند با کمترین مانع و دردسر به آن ملحق شوند. محیط کاربری اسلاش پول بسیار کاربرپسند است و اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این سایت به‌صورت مداوم نمودارها، اطلاعات و خبرهای منتشرشده در صفحات اجتماعی‌اش را بروزرسانی می‌کند.

بهترین استخر استخراج (ماینینگ) + ویژگی‌ و روش های پرداخت Mining Pool

وایا بی‌تی‌سی (ViaBTC)

وایا بی‌تی‌سی استخر استخراج بیت کوین، بیت کوین کش، لایت کوین، اتریوم، اتریوم کلاسیک، زی کش، دش، مونرو و بیت‌مارک است. این استخر یکی دیگر از استخرهای استخراج شناخته‌شده چینی است که در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد. درحال‌حاضر، وایا بی‌تی‌سی ۷.۵ درصد از بلاک‌های بیت کوین را استخراج می‌کند و به بیش از یک‌میلیون مشتری در بیش از ۱۳۰ کشور خدمات ارائه می‌دهد. وایا بی‌تی‌سی به‌اندازه انت‌پول و اف‌توپول بزرگ نیست؛ اما به‌طورکلی در دسته استخرهای شناخته‌شده و محبوب قرار می‌گیرد.

وایا بی‌تی‌سی امکان ماینینگ ترکیبی را نیز برای کاربرانش فراهم می‌کند؛ به این صورت که ماینرهای بیت کوین کش به‌رایگان Syscoin و ماینرهای لایت کوین نیز دوج کوین دریافت خواهند کرد. این استخر استخراج ۳ روش پرداخت متفاوت PPS و PPLNS و SOLO را ارائه می‌دهد که نرخ کارمزد آن برای روش PPS برابر با ۴‌درصد و برای روش PPLNS برابر با ۲‌درصد و برای روش SOLO برابر با ۱ درصد است.

انتخاب بهترین استخر

داشتن یک الگوریتم سختی متغیر تضمین می‌کند که داده‌های هش به طور مساوی در سرور استخر توزیع می‌شود. در نتیجه، صرف نظر از نرخ هش، همه ماینرها شانس یکسانی برای دریافت پاداش دارند. هنگامی که فرکانس ارسال داده‌های حاصله به استخر از زمان از پیش تعریف شده (بین ۱۶ تا ۲۰ بار در دقیقه) بیشتر شود، سختی کار ماینر را افزایش می‌دهد.

با این حال تعیین سختی برای ماینرها ضروری نیست زیرا اکثر استخرهای استخراج بیت کوین از الگوریتم‌های سختی متغیر استفاده می‌کنند. اگر بهترین و به‌روزترین سخت‌افزار استخراج را برای الگوریتم و رمزارز داشته باشید، پیوستن به یک استخر استخراج بیت‌کوین با نرخ هش بالا که به استخراج‌کنندگان با بالاترین نرخ هش پاداش می‌دهد،، بهترین گزینه است.

کد خبر 603828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.