۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰
عبور از واگویه‌ها

قلم که در دست می‌گیرد، می‌خواهد هر آنچه را که در ذهن دارد بنگارد اما همان زمان به این فکر می‌کند که شاید نباید همه‌اش را بنویسد یا اگر هم نوشت آن‌گونه که شایسته است دیده و خوانده نشود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیشتر از یک دهه از بروز و ظهور حضور فعالانه‌تر زنان در عرصه نویسندگی و شاعری می‌گذرد و در این سال‌ها روزبه‌روز شاهد قوی و غنی‌تر شدن قلم‌زنان جامعه هستیم.

زنانی که فرای نگاه‌های جنسیتی همه توان خود را برای تربیت، دیده شدن، اصلاح امور، ارتقای فرهنگ و ادب و تلاش برای ایرانیانی دوستدار شعر و ادب به کار بسته‌اند و در این راه تلاش‌ها و آثار خوبی از خود بر جای گذاشته‌اند.

آن‌ها در این مسیر با مشکلات و چالش‌هایی روبه‌رو هستند که بخشی‌هایی از آن را در این گزارش از زبان سه تن از زنان شاعر و نویسنده کشورمان از نظر می‌گذرانید.

با خودسانسوری برخی زنان در اشعار و نوشته‌هایشان روبه‌رو هستیم

مهناز ملکی‌ریزی، شاعر و نویسنده به خبرنگار ایمنا می‌گوید: شعر و نوشته‌های زنان سرشار از عاطفه، نگاه‌های ویژه و زبان خاص است که دغدغه‌ها برای مشکلات اجتماعی، فرهنگی و ادبی در آن موج می‌زند. نگاه زنان به این مسائل در دوران معاصر بیشتر و منسجم‌تر شده است و شاهد افق‌های روشن‌تری در جامعه زنان اهل قلم در این بخش هستیم.

وی با اشاره به چالش‌های فراروی نوشته‌ها و اشعار زنان، می‌افزاید: محدودیت‌‎هایی که نگاه جامعه نسبت به آن‌ها را ایجاد می‌کند باعث می‌شود یک زن شاعر آنچه را در دل دارد با خودسانسوری ننویسد و نگران تبعات نوشتارش باشد. چالش دیگر دیده نشده شعر و نوشتارهای زنان نویسنده شهرستانی به‌ویژه در مناطقی است که در وادی ادبیات کمتر شناخته شده‌اند اما شاهد هستیم شاعران و نویسندگان خوش‌ذوق با آثار فاخری در میان این گروه هستند که خودنمایی می‌کنند و سبک و آثار فاخری دارند. شاید دسترسی کمتر به رسانه‌های جمعی در این شهرها نیز عامل دیگر کمتر دیده شدن و شناخته شدن این گروه از نویسندگان زن باشد.

این شاعر و نویسنده تصریح می‌کند: برابر نبودن زمینه‌های فعالیت و تبعیض بین زنان و مردان شاعر و نویسنده چالش دیگر جامعه زنان نویسنده است، این موضوع به‌ویژه در زمینه چاپ، فروش و زمینه‌های مختلف ادبی به‌ویژه در داوری مسابقات و رقابت‌های ادبی و فرهنگی دیده می‌شود.

وی اضافه می‌کند: مافیای ادبی شکل گرفته در بین شاعران پایتخت که از امکانات ویژه‌ای برخوردارند مشکل دیگری در این رابطه است. این امکانات را شهرستانی‌ها و غیرپایتخت‌نشین‌ها ندارند، اما شاهد استعدادهایی هستیم که به خاطر برخوردار نبودن از این امکانات، دیده نشده، بروز پیدا نکرده و به منصه ظهور نرسیده‌اند.

ملکی‌ریزی ادامه می‌دهد: دیده نشدن نویسندگان و شاعران شهرستانی به‌خصوص آن‌هایی که معروف نیستند و در این مافیای شکل‌گرفته جایی ندارند یک چالش جدی است. حتی اگر انتشارات تهرانی باشد، شانس شاعر و نویسنده چندین برابر یک شهرستانی برای دیده شدن و نشر آثار او است.

وی می‌افزاید: زمانی که کتاب یک نویسنده توسط انتشاراتی در تهران چاپ شود امید به معروف شدن و فروش اثر دارد. امروز در ادبیات ما به‌وضوح شاهد هستیم که عده‌ای از جهت‌های مختلف حمایت‌های نهان و آشکار می‌شوند و به‌عنوان مهمان ویژه در بیشتر محافل ادبی، حتی در رادیو و تلویزیون حضور می‌یابند و کتابشان را به فروش می‌رسانند.

همچنان نگاه جنسیتی وجود دارد

مریم صابری‌نسب، نویسنده برتر سال استان مرکزی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: جایگاهی که شایسته زنان نویسنده و شاعر است وجود ندارد چراکه هنوز شاهد نگاه جنسیتی در جامعه هستیم. در بعضی مراسم یا بزرگداشت‌ها از مردان اهل ادب و شعر نام می‌برند و بهای چندانی به زنان داده نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه بر این باور بوده و هستم که زنان باید خود از حقشان دفاع کنند و با تلاش خود به جایگاهی که شایسته آن هستند برسند، ادامه می‌دهد: انتظار داریم تفاوتی بین زن و مرد در جامعه ادبی و فرهنگی نباشد و همه به یک نسبت در این عرصه تلاش کنند و دیده شوند.

این شاعر و فعال ادبی استان مرکزی می‌افزاید: رسالت نویسندگی می‌طلبد که یک نویسنده فارغ از جنسیت و نگاه دیگران کارش را به نحو شایسته انجام دهد.

وی تأکید می‌کند: زنان نویسنده باید مطالبه‌گر باشند و در مسیر اعتلا و ارتقای ادبیات در شهر، دیار و کشورشان بدون در نظر مشکلات و چالش‌های دیگر، محکم و استوار و هدفمند قلم بزنند تا جامعه را به سمت اندیشه‌ورزی و مفید بودن سوق بدهند.

صابری‌نسب ادامه می‌دهد: همین باور و تلاش در راه هدفی بزرگ بوده که باعث شده است زنان فعال در عرصه‌های مختلف همپای مردان جامعه و حتی فراتر از آن‌ها دوندگی کنند، ادامه دهند و مشکلات و موانع سر راه را پشت سر بگذارند و با سعه صدر و توکل بر پروردگار متعال راه روشن فرهنگ و ادب را فراروی آیندگان قرار دهند.

وی با بیان جملات و واژگانی توصیف‌گونه اظهار می‌کند: در من زنی زندگی می‌کند که به بی‌رحمانه‌ترین شکل زندگی عادت دارد، پس بلند می‌شود، می‌دود و تلاش می‌کند تا جامعه‌ای پویاتر، فرهنگ‌مدارتر و عالم‌تر بسازد؛ حتی اگر نادیده گرفته شود ادامه دهد و بنویسد و جوان‌های اهل فرهنگ و ادب را بپروراند و آینده‌ای روشن تقدیم نسل‌های آینده کند.

تکریم نویسنده و اهل‌قلم در کشور ما ضعیف است

مرضیه گلابگیر اصفهانی، داستان‌نویس درباره مشکلات جامعه زنان نویسنده به خبرنگار ایمنا می‌گوید: به‌طور کلی تکریم نویسنده و اهل قلم در کشور ما ضعیف است. زمانی به نویسندگان بهای بیشتری داده و از آن‌ها در مراسم یا برنامه‌های مختلف دعوت می‌شد و گاهی نیز از آن‌ها تقدیر می‌کردند اما امروزه این موضوع بسیار کمرنگ شده است.

وی می‌افزاید: در ادامه کمرنگ شدن تکریم‌ها، کتاب‌خوانی و مطالعه کمتر شده و وقتی نسل جوان ما شاهد است که مطالعه کتاب بازخورد چندانی برای او ندارد، او نیز خود را ملزم به مطالعه کتاب نمی‌داند بنابراین وقتی به کاری ارزش داده شود، این برای دیگران نیز ارزشمند خواهد بود و برعکس این امر نیز صادق است.

نویسنده کتاب «سرگذشت عشق» تصریح می‌کند: مشکل دیگر در همین زمینه در موضوع نشر و ناشران و صنعت چاپ کتاب وجود دارد. صاحبان این حوزه شماری از فعالان فرهنگی هستند که به‌صرف علاقه وارد کار در این بخش شده‌اند و این امر را به‌عنوان یک حرفه در نظر نمی‌گیرند.

وی اضافه می‌کند: امروزه در مواردی شاهد هستیم که نویسندگی دم‌دستی شده و همین نیز یک چالش بر سر راه نخواندن و مطالعه نکردن است. همچنین ممکن است بیشتر ناشران با هر نویسنده‌ای که هزینه کار را بپردازد کار کنند و کتابش را منتشر کنند.

گلابگیر اصفهانی با اشاره به نبود نظارت بر چاپ و نشر کتاب ازنظر محتوا، اظهار می‌کند: فیلتری که برای چاپ کتاب در نظر گرفته‌شده، یک سری خط قرمز است که باید رعایت شود، اما همین فیلتر برای محتوا و کیفیت مطالب یک کتاب لحاظ نمی‌شود.

وی می‌افزاید: کتاب‌های کودک در این بخش مشکلات بیشتری دارد، چراکه اگر قرار بر تأییدیه گرفتن این کتاب‌ها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد بهتر این است که در رعایت خط قرمزها به‌ویژه نوع محتوا، از یک کارشناس حوزه کودک و نوجوان به‌عنوان ناظر و مشاور استفاده شود؛ قرار است کودکان این کتاب‌ها را مطالعه کنند و پس حساسیت کار بیشتر است.

این نویسنده با بیان این پرسش که چرا حداقل‌های تصویرسازی و کیفیت نگارش یک داستان در این کتاب‌ها دیده نمی‌شود، می‌گوید: البته این هم به جریان ناقص نشر و آشنا نبودن ناشران به این حرفه بازمی‌گردد؛ ناشری که تنها پولش را می‌گیرد و کتاب را به چاپ می‌رساند.

کاهش مشکلات زنان نویسنده نسبت به سال‌های گذشته

وی اضافه می‌کند: اگر با دید فروش کتاب این موضوع را بررسی کنیم درخواهیم یافت همین موضوع است که برای ناشر سودآوری دارد اما شاهد هستیم کسی به آن اهمیتی نمی‌دهد و توجهی به آن ندارد.

گلابگیر اصفهانی تصریح می‌کند: کتاب کودک از نظر تصویر و متن ضعیف است و این یک چالش و مشکل جدی است که در این حوزه وجود دارد. همچنین وقتی کتابی را ترجمه می‌کنند یا وقتی همان کتاب‌های ترجمه‌شده با نقاشی‌های کپی شده چاپ می‌شود، مخاطب بهتری پیدا می‌کند و به این شکل سطح کارهای داستانی و قصه تنزل می‌یابد.

وی با بیان اینکه زنان نویسنده مشکل خاص و جدا از مردان ندارند، اضافه می‌کند: شاید حدود ۲۰ سال قبل مشکلاتی برای حضور زنان در بعضی نشست‌ها وجود داشت، اما امروزه این مشکلات بسیار کمتر شده است و زنان همپای مردان کار می‌کنند.

این نویسنده اظهار می‌کند: زمانی زنان نویسنده واگویه‌ها و دل‌نوشته‌های درونی خودشان را می‌نوشتند و منتشر می‌کردند، اما امروز نوشتار زنان متفاوت شده است. دیگر کمتر شاهد تکرار آن واگویه‌ها در قالب داستان و سایر متون چاپی هستیم. قلم زنان نویسنده به نسبت ۲۰ سال قبل غنی و قوی‌تر شده است.

وی تأکید می‌کند: افرادی امروزه در جامعه زنان قلم می‌زنند که به شناخت و دانش کافی از نوشتن دست‌یافته‌اند و در این راه پیشرفت خوبی داشته‌اند.

کد خبر 603497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.