داعیه‌داران فرهنگ اصفهان چه کرده‌اند؟/ هدف نزدیک است

اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان عملکرد سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان را مورد تایید قرار داده و خواستار همکاری بیشتر مدیران مناطق شهرداری با این سازمان شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فتح‌الله معین، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در هشتاد و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر و در بخش ارایه گزارش عملکرد سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ضمن قدردانی از عملکرد این سازمان و با بیان اینکه از زمانی‌که دکتر جوادی حوزه فرهنگی را دادند تا زمانی که دکتر نوروزی شهرداری اصفهان تحویل گرفتند تعداد پرسنل معاونت فرهنگی شهرداری ۱۰ برابر شده است، اظهار کرد: همچنین در این دوره برون سپاری‌هایی است که انجام شد اما در این بین افزایش آمار پرسنل قابل توجه بوده است.

وی افزود: در دوره سوم و چهارم شورای شهر اصفهان بررسی اجمالی بر پرسنل معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان داشتم، میزان نفر ساعت پرسنل این معاونت در ماه بیشتر از میزان نفر ساعت مخاطبینی بود که از برنامه‌های این معاونت استفاده می‌کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در آن زمان علی رغم داشتن ظرفیت بالای تبلیغاتی برای برنامه‌های اجرایی مخاطب مناسب برای برنامه‌ها وجود نداشت، افزود: آن زمان برای ما مقدور نبود که اسامی تکراری را از لیست اعلام شده استخراج کنیم.

وی ادامه داد: امروز باید بررسی شود که تعداد استقبال مخاطبان نسبت به تعداد نفر ساعت پرسنل عددی منطقی باشد و در این بخش مربیان ساعتی و پاره وقتی را محاسبه کنیم.

برنامه‌ متولیان فرهنگ اصفهان چیست؟

همچنین علیرضا نصر اصفهانی، نائب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: برنامه‌های اجرایی سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان بسیار پرمخاطب و جذاب است.

وی با بیان اینکه سرزندگی شهر از شعارهای شورای شهر اصفهان در آغاز به کار بوده است، ادامه داد: سازمان فرهنگی با برنامه‌هایی که برگزار کرده به میزان قابل توجهی این شعار را محقق کرده است.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه برنامه‌های شهرداری اصفهان در مناطق شهرداری اصفهان بازخوردهای خوبی را بین مردم داشته است، اضافه کرد: استقبال مردم حکایت از کیفیت خوب برنامه‌ها و حضور هنرمندان با حداقل دستمزد در این برنامه‌ها نیز قابل توجه بوده که مورد رضایت هنرمندان به دلیل دیده شدن نیز هست.

وی توجه به استحکام و انسجام خانواده را از ویژگی‌های برنامه‌های معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان دانست و گفت: همه اعضای خانواده با مشارکت در برنامه‌ههای فرهنگی شهرداری رضایت خود را اعلام داشته و دسترسی و کم هزینه بودن این برنامه‌ها رضایت خوبی را از سوی  شهروندان حاصل کرده است.

نصر اصفهانی با بیان اینکه ۲۰۰ محله در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان وجود دارد، اضافه کرد: دسترسی برنامه‌های شهرداری در این محلات تاثیر بسزایی در ارتقای فرهنگ شهروندی و افزایش مشارکت اجتماعی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: اگر برنامه‌های فرهنگی شهرداری را از شهر اصفهان حذف کنیم، همه متولیان فرهنگی و کسانی که ادعای کار فرهنگی در اصفهان دارند باید سر خود را زیر بیندازند، اگر شهرداری در حوزه فرهنگی فعالیت نداشت، معلوم نبود که متولیان فرهنگی چه کاری را در شهر انجام خواهند داد.

معاونان فرهنگی مناطق خود را باور کنند

همچنین کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن قدردانی از فعالیت‌های معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان اظهار کرد: حوزه معاونت اجتماعی سازمان در بحث مسایل زیست محیطی ورود جدی داشت که جای تقدیر دارد.

وی با بیان اینکه برنامه "کلاس شهر" به اذعان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان بی نظیرترین برنامه‌های تدوین شده در کشور در سن پایه جامعه است، افزود: همچنین کارگروه تخصصی آب شورای شهر و شهرداری اصفهان در یزد برگزار شد که با تعامل معاون فرهنگی سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان با شهرداری یزد انجام شد و موفقیت‌هایی را به همراه داشت.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان با بیان اینکه معاونان فرهنگی، ورزشی  و اجتماعی مناطق شهرداری اصفهان خودشان را باور کنند، ادامه داد: این افراد باید نسبت به ارتباط با دیگر نهادها و بخش‌ها نیز برنامه‌ریزی داشته باشند.

همچنین شیرین طغیانی، رئیس کمیسیون شهرسازی، عمرانی و معماری شورای شهر اصفهان از معاون فرهنگی شهردار اصفهان خواست تا نسبت به گزارش آماری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی شهر اصفهان نسبت به دوره‌های گذشته توجه داشته باشند و آمار مقایسه‌ای در این خصوص ارایه دهند.

وی ادامه داد: برای بحث برنامه جامع شهر اصفهان برنامه‌های فرهنگی را داشتیم که معاونت فرهنگی در همه زمینه‌ها همراهی بی‌نظیری را داشتند و همراهان وی نیز همراهی لازم را در این زمینه داشته‌اند.

لزوم انجام تبلیغات گسترده‌تر برای برنامه‌های فرهنگی شهرداری

اصغر برشان، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این بخش با بیان اینکه آنچه در سطح شهر می‌بینیم این است که با برنامه ساده می‌شود چهره افسرده را از سطح شهر حذف و شادی را ایجاد کرد، اظهار کرد: برنامه‌های خوبی را شاهد هستیم و این در حالی است که برخی از شهروندان از  این برنامه‌ها اطلاع ندارند و باید تبلیغات گسترده‌تر شود.

نگاه مدیران مناطق شهرداری با معاونت فرهنگی همراه شود

فریده روشن، رئیس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه نگاه و رویکرد مدیران مناطق شهرداری اصفهان باید با برنامه‌های معاونت فرهنگی شهرداری همراه باشد، اظهار کرد: دراین زمینه نیاز به فرایند سازی داریم که امیدواریم هر چه زودتر انجام شود.

وی اجرای برنامه‌های محله محور را قابل تقدیر دانست و گفت: برخی از این برنامه‌ها به صورت هم افزایی بین معاونت‌های مختلف اجرا می‌شود که این امر اتفاق خوبی است.

هدف نزدیک است

پورمحمد شریعتی‌نیا، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه کار فرهنگی زودبازده نیست، اظهار کرد: نیاز فرهنگی که نیاز اولیه نیست و از این رو جذب مخاطب برای برنامه‌های فرهنگی کار سختی است.

وی با بیان اینکه مسئولان معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان نباید از نامهربانی‌ها و کم لطفی‌ها خسته و دلسرد شوند، گفت: ما باید با کار فرهنگی حرکت کنیم تتا به هدفمان برسیم و توجه داشته باشید که هدف نزدیک است.

افزایش میزان مشارکت هزینه‌ها را کاهش داد

همچنین محمد عیدی، معاون فرهنگی شهردار اصفهان در این بخش با بیان اینکه مسایل فرهنگی را باید با قالب‌های فرهنگی انتقال داد، اظهار کرد: مهم است که این آموزه‌ها در چه محدوده‌ای و با چه بیانی انتقال یابد.

وی افزود: بسیاری از برنامه‌های معاونت فرهنگی با شادی تعریف شده اجرایی می‌شود چرا که مردم محلات نیازمند تزریق کپسول شادی هستند.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان با بیان اینکه در سال ۹۶ کلیت سازمان ورزش و سازمان فرهنگی۱۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بودجه داشته است، اضافه کرد: این در حالی است که در سال ۹۷ تنها چهار میلیارد تومان بودجه به این بخش اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: بر این اساس با افزایش میزان مشارکت در راستای کاهش هزینه‌ها گام برداشتیم، برای مثال در برنامه "جام مولای عرشیان بانوی قدسیان" شاهد افزایش درآمد از ۵۰ میلیون تومان از ۱۸ رشته ورزشی به ۳۰۰ میلیون تومان تنها در رشته فوتسال بوده‌ایم.

عیدی با بیان اینکه در برنامه " جام مولای عرشیان بانوی قدسیان" چهار هزار گواهی ورزشی در ۳۸ رشته ورزشی صادر شده  است، افزود: همکاری با سمن‌ها نیز در برگزاری برنامه‌ها قابل توجه بوده است.

باید رویدادهای فرهنگی قالب خانه‌های فرهنگ را بشکند

وی در خصوص محاسبه تعداد پرسنل نسبت به مخاطب اظهار کرد: شیوه مطالعه الزام به کمیت ندارد، همین که ما مشاهده می‌کنیم به معنای وجود پدیده است.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان اضافه کرد: وقتی ما می‌گوییم برنامه‌ها به استقبال مخاطبان می‌رود و عرصه شکل‌می‌گیرد و برنامه‌هایی با چهار تا پنج هزار مخاطب در پردیس هنر و محله عمومی برگزار می‌شود، این استدلال به وجود می‌آید که با استقبال مخاطب در عرصه رفتیم.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش یونسکو در ۲۵ سال اخیراعلام شد که دیگر خانه‌های فرهنگ پاسخگوی نیاز شهروندان نیست، افزود: باید فعالیت‌ها و رویدادهای فرهنگی قالب خانه‌های فرهنگ را بشکند و در عرصه به استقبال مخاطب برود.

اجرای "تابستانه" در مناطق شهرداری اصفهان

حبیب‌الله ناظریان، معاون ورزشی تفریحی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان ضمن قدردانی از حمایت‌ها و حضور اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری اظهار کرد: ما برای اجرای برنامه‌هایمان دسترسی مردم را در دستور کار قرار داده‌ایم و از این رو این برنامه‌ها در منااطق اجرا می‌کنیم.

وی برگزاری برنامه "تابستانه" در مناطق شهرداری را از دیگر برنامه‌های در دستور کار سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در اصفهان دانست و اضافه کرد: سیاست ما تدوین برنامه برای همه سلایق و سنین است و با حمایت شورای شهر می‌توان عملکرد بهتری را داشت.

طرح "تداکس" استاندارد در اصفهان اجرا می‌شود

رضا روحانی، معاون فرهنگی - هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه یکی از برنامه‌های معاونت فرهنگی شهرداری در طرح تابستانه اجرا می‌کند، طرح "تداکس" است، اظهار کرد: این طرح در خانه نوجوان برگزار می‌شود، تداکس قالب و شیوه معروفی در دنیا است که طی فرایندهای مشخص مباحثی را مطرح و تحت وب قرار می‌دهد.

وی افزود: تاکنون بارها تداکس ایرانی را اجرا کرده‌ایم اما نزدیک به استانداردهای بین‌المللی نبوده و در این برنامه سعی داریم با حفظ استانداردهای بین‌المللی با همکاری دارنده مجوز تداکس در ایران این برنامه را اجرا کنیم.

پارک‌های اصفهان میزبان "نشاطستان"

همچنین امیر حسین ستوده، مدیرامور هماهنگی روسای ادارات فرهنگی مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه ۴۸۰ عنوان برنامه در مناطق اجرا می‌شود، اظهار کرد: به صورت میانگین در هر منطقه ۳۲ برنامه اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۶۸ عنوان برنامه نشاطستان در در پارک‌ها و بوستان‌های سطح شهر اصفهان در ایام تابستان اجرا می‌شود، اضافه کرد: همچنین در همه مناطق شهرداری اصفهان پاتوق‌های نوجوانان را راه‌اندازی کردیم که این اتفاق در طول عمر سازمان فرهنگی بی نظیر است.

 مدیرامور هماهنگی روسای ادارات فرهنگی مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان با بیان اینکه برگزاری جشنواره و برنامه‌ها در مناطق شهرداری اصفهان با همکاری نوجوانان و جوانان در دستور کار است، ادامه داد: برندسازی  ظرفیت‌های مناطق نیز در دستور کار این معاونت قرار دارد.

گزارش از: مریم یاوری - خبرنگار ایمنا

کد خبر 382435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.