آیا واکسن کووید-۱۹ خطر سکته را افزایش می‌دهد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که واکسن‌های کووید-۱۹ خطر سکته مغزی را افزایش نمی‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان پس از انجام بررسی‌های لازم متوجه شدند بیمارانی که واکسن کووید -۱۹ را دریافت کرده‌اند، در معرض خطر بیشتر سکته مغزی قرار دارند. در صورتی که واکسینه شده باشید، ۲۰۰ برابر کمتر احتمال دارد نسبت به فردی که به دلیل کووید -۱۹ شدید در بیمارستان بستری شده است و واکسینه نشده است، دچار سکته مغزی شوید.

عفونت کرونا، به ویژه نوع شدید آن، می‌تواند باعث بروز التهاب، تشکیل لخته خون و بیماری قلبی شود، همه این موارد خطر ابتلاء به سکته را افزایش می‌دهد. زمانی که خون لخته می‌شود، جریان خون به مغز مسدود می‌شود و باعث مرگ سلول‌های مغز و در نتیجه سکته مغزی اسکمیک می‌شود. همچنین، التهاب مرتبط با بیماری کووید -۱۹ می‌تواند به عروق خونی در مغز آسیب وارد کند، در نتیجه یکپارچگی رگ‌های خونی مختل شده و منجر به خونریزی مغزی می‌شود.

خطر سکته به ویژه برای افرادی که در معرض خطر نوع شدید عفونت کووید هستند، بالا است. این افراد به بیماری‌های ریوی یا قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت مبتلا هستند. همچنین، افرادی که دچار نقص ایمنی هستند و افراد بالای ۶۵ سال در معرض خطر بیشتر سکته مغزی هستند. متخصصان معتقدند واکسن‌های کووید -۱۹ نه تنها مؤثر و ایمن هستند، بلکه برای ایمنی جامعه نیز ضروری هستند.

کد خبر 603346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.