۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
تاثیر خواندن کتاب بر سلامت روان

کتاب خواند باعث از بین رفتن افسردگی، بهبود عملکرد حافظه و تقویت تفکر، افزایش خلاقیت، درمان بی‌خوابی و افزایش عواطف و احساسات می‎شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیار شنیده‌ایم که افراد با انواع بیماری‌های روحی و حتی جسمی به کتاب‌خوانی توصیه می‌شوند. تحقیقات زیادی در سراسر دنیا صورت گرفته است که تأثیرات قابل‌توجه کتاب بر سلامت روان را تائید می‌کند. نتایج یک پژوهش انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که کتاب خواندن فقط برای شش دقیقه، میزان استرس را تا ۶۸ درصد کاهش می‌دهد. در ادامه به تأثیرات قابل‌توجه کتاب خواندن بر سلامت روان می‌پردازیم:

از بین رفتن افسردگی

یکی از بهترین راهکارها برای مقابله با اضطراب و افسردگی مطالعه کتاب است. نتایج یک مطالعه انجام شده حاکی از این است که افراد بیمار که برای رفع اضطراب خود از کتاب راهنما کمک گرفته بودند سریع‌تر از مراجعین به روانشناسان، توانستند بر اضطراب خود غلبه کنند و آن را کاهش دهند.

بهبود عملکرد حافظه و تقویت تفکر

زمانی که به مطالعه کتاب می‌پردازید ذهن شما تقویت می‌شود، زیرا در زمان مواجه با لغات جدید به کشف مفهوم آن می‌پردازید و آن را در حافظه کوتاه مدت ذخیره می‌کنید. متخصصان معتقدند که خواندن کتاب خطر بروز زوال عقل را کاهش می‌دهد. افرادی که بیشتر از دیگران به مطالعه کردن می‌پردازند، بهتر از دیگران می‌توانند مغز خود را فعال و زنده نگه دارند.

افزایش خلاقیت

خواندن کتاب باعث می‌شود اندیشه‌های جدید و ایده‌ها به ذهن راه پیدا کند و افق فکری انسان گسترش یابد. همچنین، عکس‌ها و تصاویر رنگی همراه با متون ساده، تأثیر قابل‌توجهی بر افزایش مهارت‌های هنری و خلاقیت کودکان دارد.

درمان بی‌خوابی

خواندن کتاب یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش آرامش و درمان اختلال بی‌خوابی است. زمانی که در نور کم به مطالعه کتاب می‌پردازیم، مغز درمی‌یابد که زمان استراحت فرا رسیده است. در حالی که نور صفحه گوشی و تلویزیون به مغز پیام می‌دهد وقت بیدار شدن است.

افزایش عواطف و احساسات

زمانی که یکی از انواع کتاب مانند کتاب‌های داستانی را مطالعه می‌کنید، از نظر احساسی با شخصیت‌های داستان ارتباط برقرار می‌کنید و به عمق داستان می‌روید. این نوع ارتباط باعث می‌شود چنین افرادی در دنیای واقعی نیز دلسوز و مهربان باشند.

کد خبر 603327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.