اهمیت رژیم غذایی در بیماران قلبی

یک کارشناس تغذیه پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان گفت: کمبود پروتئین با بیماری‌های قلبی‌عروقی و دیابت در ارتباط است؛ بنابراین هنگامی که بر رژیم غذایی تاکید می‌شود، منظور کاهش مصرف تمام منابع غذایی نیست.

فیروزه سجادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه اکثر مردم پیرامون خواص میوه و سبزیجات اطلاع دارند، اظهار کرد: متأسفانه در جامعه کنونی میوه و سبزیجات خیلی کم مصرف می‌شود و برخی اوقات این مسئله به دلیل اطلاعات نادرست است.

وی افزود: برخی اوقات اطلاعات نادرستی نسبت به قند موجود در میوه به بیماران دیابتی داده می‌شود که باعث قطع مصرف میوه خواهد شد. در صورتی که میوه به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان در درون خود پوشش محافظتی برای بیماران قلبی و عروقی ایجاد می‌کند.

این کارشناس تغذیه پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان ادامه داد: مصرف میوه تا حدودی لازم است و مردم باید سعی کنند میوه و سبزیجات را هشت الی ۹ واحد در روز استفاده کنند که این مقدار برابر با نیم کیلو میوه و سبزیجات است.

وی درمورد ارتباط گوشت با بیماری‌های قلبی گفت: یکی از منابع تغذیه مهم گوشت است که البته تا حدودی مصرف حبوبات وظیفه گوشت را برعهده می‌گیرد. همان‌طورکه مشخص است انواع مختلف گوشت مورد مصرف جامعه است که گوشت قرمز طبق گزارشات و تحقیقات با بیماری‌های مختلف قلبی در ارتباط است.

سجادی تاکید کرد: در بیمارانی که گوشت قرمز به مقدار زیادی مصرف نمی‌کنند مشاوران تغذیه نیز معمولاً مصرف گوشت قرمز را محدود نمی‌کنند؛ درواقع تاکید بر مشکلات گوشت قرمز تنها برای افرادی است که روزانه بیش از ۱۰۰ گرم از این نوع گوشت تغذیه می‌کنند.

وی در همین رابطه ادامه داد: به‌طورکلی توصیه به کاهش مصرف گوشت قرمز می‌شود و برای بیماران نیز معمولاً حبوبات به‌عنوان جانشینی برای تأمین پروتئین تجویز می‌شود؛ البته یکی دیگر از منابع خوب پروتئین تخم‌مرغ است که به عنوان یک متهم در بین بیماران قلبی شناخته می‌شود.

این کارشناس تغذیه پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان تصریح کرد: مصرف تخم‌مرغ برای بیماران قلبی معمولاً محدود یا حتی منع می‌شود، اما طبق تحقیقاتی که امروزه انجام شده، بهتر است به دلیل خواصی که این ماده مغذی دارد به‌صورت محدود در برنامه‌های غذایی گنجانده شود.

وی تاکید کرد: البته مهم‌ترین اصل در مصرف مواد مغذی برای بیماران قلبی مشورت با یک کارشناس تغذیه و خودداری از خود درمانی است.

سجادی در رابطه با میزان مصرف تخم‌مرغ گفت: معمولاً برای بیمارانی که منابع پروتئینی بسیار کمی دارند، ممکن است، مصرف پنج عدد تخم‌مرغ در هفته تجویز شود، اما برای افراد معمولی که طی هفته انواع گوشت را مصرف می‌کنند، استفاده از تخم‌مرغ براساس شرایط تغذیه‌ای آن‌ها محدود می‌شود.

وی در رابطه با مصرف گوشت سفید گفت: گوشت سفید منبع مناسبی است، اما امروزه به دلیل بالا بودن هزینه‌ها کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است. با این وجود باید سعی کنیم که با یک انتخاب صحیح پروتئین در برنامه غذایی جای گیرد.

این کارشناس تغذیه پژوهشکده قلب و عروق اصفهان افزود: کمبود پروتئین با بیماری‌های قلبی-عروقی و دیابت در ارتباط است؛ بنابراین هنگامی که بر رژیم غذایی تاکید می‌شود، منظور کاهش مصرف تمام منابع غذایی نیست.

وی تاکید کرد: ماده‌ای مانند پروتئین ممکن است در بیماران قلبی کم‌تر مورد توجه قرار گیرد به همین دلیل رژیم غذایی نیاز است تا مصرف این ماده مغذی به حد کفایت برسد.

سجادی اشاره کرد: یکی دیگر از منابع تغذیه‌ای گوشت ماهی است که بسیار شناخته شده، اما در فرهنگ ما خیلی مورد توجه قرار نگرفته است؛ این نوع گوشت بهتر است حداقل دو بار در هفته و هر بار به اندازه یک کف دست مصرف شود، اما در طبخ ماهی نباید از روغن استفاده کرد زیرا چربی مفید آن از بین می‌رود.

کد خبر 602767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.