سایز استاندارد سربرگ و تراکت برای چاپ

یکی از کارهای چاپی بسیار ضروری و پرطرفدار در سازمان‌ها چاپ سربرگ و تراکت است.

اما همیشه این سوال مطرح است که آیا سایز استانداردی برای تراکت و سربرگ وجود دارد؟ یا اصلا سایز استاندارد سربرگ و تراکت برای چاپ چیست؟ در این مطلب قصد داریم در مورد این مطلب صحبت کنیم و هر آن چه که در مورد آن باید بدانید را شرح دهیم.

سربرگ چیست؟

سربرگ یک تکه لوازم التحریر تجاری است که روی یک ورق کاغذ چاپ می‌شود. طرح کاغذ سربرگ که بیشتر در اندازه A4 چاپ می‌شود، شامل نام شرکت، آدرس، شماره تلفن، وب سایت و نشان لوگوی شرکت است.

چه چیزی را در طرح سربرگ خود لحاظ کنم؟

عناصر طراحی رایج در سربرگ ها عبارتند از:

  • لوگو یا علامت سازمان
  • نشانی
  • اطلاعات تماس (شماره تلفن، وب سایت، آدرس ایمیل و فکس)

بسته به نوع کسب و کاری که در آن هستید، ممکن است نیاز قانونی برای درج اطلاعات اضافی در طرح سربرگ شما وجود داشته باشد.

به عنوان مثال، اگر شما یک شرکت محدود هستید، قانوناً ملزم به رعایت موارد زیر هستید:

  • شماره شرکت
  • آدرس شرکت ثبت شده
  • محل ثبت نام

اندازه استاندارد سربرگ ها چیست؟

سربرگ‌ها به مانند دیگر وسایل چاپی دارای ابعاد استانداردی هستند که در ادامه بیشتر به آن اشاره خواهیم کرد. سایز استاندارد چاپ سربرگ یک سایز استاندارد بین المللی است که همه سازمان‌ها و چایخانه‌ها از آن پیروی می‌کنند. برای مثال برای چاپ سربرگ در کاغذ A4 سایز سربرگ برابر است با 21 در 29.7 سانتی‌متر.

در واقع سربرگ‌ها را می توان به دو شکل مختلف، یک رو یا دو رو چاپ کرد. عموما همه سربرگ‌ها همیشه بر روی یک نوع کاغذ بدون روکش چاپ می‌شوند و از این جهت با کاتالوگ و بروشور تفاوت دارند. استفاده از کاغذ بدون روکش، کار را برای چاپ مجدد سربرگ راحت‌تر کرده و این امر موجب می‌شود که برای چاپ سربرگ هر بار به چاپخانه مراجعه نکنید. این بدان معنی است که چاپگر اداری یا خانگی شما هر مدلی که باشد، امکان چاپ سربرگ را به شما می‌دهد.

چرا سربرگ‌ها هنوز مهم هستند؟

حتی در دنیای دیجیتال، سربرگ‌ها هنوز هم مهم هستند. حتی اگر سربرگ خود را صرفاً از طریق کانال‌های دیجیتالی ارسال کنید، همچنان از نظر فنی سربرگ نامیده می‌شوند. در بسیاری از مشاغل، مطالب چاپی یک الزام قانونی است و برای دیگران ارسال یک سند شخصی مانند یک نامه با کیفیت بالا بر روی کاغذ سربرگ فرصتی عالی برای کاهش سر و صدای دنیای دیجیتال است. در نتیجه سربرگ هنوز هم بیانگر هویت و برند سازمان است و باید در تمام امور رسمی سازمان از آن استفاده کرد.

سایز استاندارد سربرگ و تراکت برای چاپ

اندازه سربرگ A4 بر حسب میلی‌متر

اگر بخواهیم ابعاد استاندارد سربرگ بر حسب میلی‌متر بر روی کاغذ A4 را بیان کنیم باید بگوییم که دارای عرض 210 میلی‌متر با طول 297 میلی‌متر است. نکته قابل توجه برای طراحی سربرگ در هنگام چاپ این است که حتما باید 3 میلی‌متر خونریزی را نیز به حاشیه بیرونی اضافه کنید. این قسمت در فرآیند تکمیل چاپ بریده می شود و اندازه نهایی مانند بالا خواهد بود.

تراکت چیست؟

یکی دیگر از برگه‌های تبلیغات چاپی پر استفاده تراکت است. تراکت‌ها عموما به صورت تک برگ (تک رو یا دو رو) برای معرفی کالا یا خدمات چاپ می‌شود و در موارد متعددی کاربرد دارد. تراکت‌ها عموما در تیراژ بالا و به روش چاپ افست چاپ می‌شوند. عموما تراکت‌ها بر روی متریال‌های مانند: کاغذ تحریر ، کاغذ گلاسه و کاغذ کرافت و در دو نوع چاپ تک رو و دورو یا رنگی و سیاه و سفید، پشت چسب دار و یا ساده چاپ می‌شوند.

سایز استاندارد تراکت

در این بخش به بررسی ابعاد استاندارد چاپ تراکت خواهیم پرداخت:

  • سایز a4: یکی از ابعاد استاندارد تراکت سایز a4 است که برای کارهای که نیاز به اطلاع رسانی بیشتر دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • سایز A5: یکی دیگر از ابعاد استاندارد تراکت سایز A5 است. این سایز فضای کمتری برای تبلیغ دارد و بیشتر برای معرفی محصول به صورت اجمالی استفاده می‌شود.
  • سایز تراکت LD: این سایز که بیشتر در همایش‌ها و گردهمایی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد دارای ابعاد ورقه‎ای معادل 1/3 ورقه a4 است. که 210 میلی‌متر در 99 میلی‌متر طول و عرض دارد.
  • تراکت مربعی: تراکت مربعی در اندازه‌های گوناگونی به صورت ۱۴۰ در ۱۴۰ میلی‌متر ، ۱۴۸ در ۱۴۸ میلی‌متر، ۲۱۰ در ۲۱۰ میلی‌متر چاپ و طراحی می‌شود.

سایز استاندارد سربرگ و تراکت برای چاپ

کلام آخر

آنچه در این مطلب به بررسی آن پرداختیم سایز استاندارد سربرگ و تراکت بود. نمی‌توان این امر را نادیده گرفت که یکی از تاثیر گذارترین کارهای چاپی برای دیده شدن سازمان سربرگ و تراکت است. به همین دلیل سازمان‌ها همیشه به دنبال چاپ سربرگ و تراکت هستند، پس چه بهتر که این کار بر اساس استاندارها انجام شود تا هویت سازمان و برند آن بهتر جلوه کند و رسیدن به هدف را آسان‌تر کند. همان طور که مشاهده می‌کنید ابعاد استاندارد تراکت و سربرگ می‌تواند تفاوتی با هم نداشته باشند و این امر بستگی به هدف و جامعه هدف سازمان شما دارد. اگر به دنبال چاپ سربرگ یا تراکت هستید سایزهای استاندارد آن در این مطلب بیان شده است.

کد خبر 602209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.