تدابیری از موفق‌ترین شهرهای جهان برای ترویج تردد سبز

خودروها به مدت بیش از یک قرن، مالکیت فضاهای عمومی را از آن خود کرده و با وجود تسهیل زندگی بشر، مشکلات زیادی نیز نظیر آلودگی هوا را در پی داشته است. مدیران امروزه می‌کوشند از طریق ترویج تردد سبز، فضاهای عمومی را از آن مردم کنند و کیفیت هوا را بهبود ببخشند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، عبور و مرور از طریق وسایل نقلیه موتوری یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در تولید انتشار کربن و به دنبال آن، آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی شناخته شده است. آلودگی هوا و اثرات جزایر گرمایی نیز به سهم خود نقش مهمی در کاهش سلامت انسان‌ها و حتی مرگ بسیاری از آن‌ها ایفا کرده است که همین امر، برنامه‌ریزان شهرهای سراسر جهان را به اعمال اقداماتی برای جایگزینی تردد سبز با عبور و مرور به وسیله خودروها سوق داده است.

اغلب مدیران به منظور ترویج تردد سبز کوشیده‌اند نوآوری‌هایی برای تشویق مردم به پیاده‌روی و استفاده از میکروموبیلیتی‌ها پیاده کنند، با این وجود برخی از آن‌ها با اعمال استراتژی‌های منحصربه‌فرد بسیار موفق‌تر از سایرین عمل کرده‌اند. در ادامه به معرفی موفق‌ترین شهرهای جهان در احیای فضاهای عمومی برای ترویج حمل‌ونقل پاک و تدابیر آن‌ها در این زمینه پرداخته می‌شود.

تدابیری از موفق‌ترین شهرهای جهان برای ترویج تردد سبز

بهره‌گیری از شهرسازی تاکتیکی برای ترویج پیاده‌روی در لا استرییا، کلمبیا

امروزه شهرسازی تاکتیکی به جنبشی بسیار مهم در میان مدیران شهری و حتی شهروندان تبدیل شده است. در این روش، با کمترین هزینه ممکن تغییراتی موقتی و پیش‌پاافتاده در مناطق شهری به وجود می‌آید که بیشترین تأثیر را از جنبه‌های مختلف بر شهرنشینی به جا می‌گذارد. اگرچه این تغییرات اغلب برای بازه زمانی مشخصی اتفاق می‌افتد، با این حال گاهی اثربخشی آن‌ها در بهبود کیفیت زندگی به حدی زیاد است که مدیران را به پیاده‌سازی دائمی آن‌ها سوق می‌دهد.

شهردار لا استرییا، از مناطق مسکونی کلمبیا، یکی از موفق‌ترین برنامه‌ریزان شهری جهان در زمینه پیاده‌سازی استراتژی‌های شهرسازی تاکتیکی به شمار می‌رود که با استفاده از همین رویکرد توانسته است بسیاری از معابر شهری را از مالکیت خودروها بازگرداند و آن‌ها را به مسیرهایی برای عبور و مرور وسایل نقلیه پاک مانند دوچرخه‌ها و اسکوترها تبدیل کند. یکی از مهم‌ترین اقدامات مدیران این منطقه در این زمینه، تبدیل یک خیابان چهار لاینی به مسیری دو لاینی بوده است که یکی از این مسیرها را عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و سایر کاربران وسایل نقلیه سبز از آن خود کرده‌اند. در پی این اقدام، بسیاری از ساکنان منطقه به تردد پاک روی آورده‌اند و نکته جالب توجه این‌که کاربران از طریق این مسیر ۲۰۰ متری در سایر معابر فرعی شهر نیز رفت و آمد می‌کنند که همین امر منجر به کاهش عبور و مرور از طریق خودروهای موتوری شده و در نتیجه، کاهش قابل‌توجه انتشار گازهای آلاینده را در پی داشته است.

تدابیری از موفق‌ترین شهرهای جهان برای ترویج تردد سبز

جایگزینی اتوبوس‌های عمومی با اتوبوس‌های الکتریکی در بیتوریا، اسپانیا

خط ۲A و ۲B شلوغ‌ترین مسیرهای تردد اتوبوس‌های عمومی شهر بیتوریا در اسپانیا به شمار می‌رود که پیرامون یک خیابان عریض دایره‌ای می‌چرخد و عبور و مرور به ۱۴ منطقه شهر را امکان‌پذیر می‌کند. برنامه‌ریزان به منظور بهبود تردد از طریق این مسیر به جایگزینی اتوبوس‌های عمومی با خودروهای الکتریکی پرداختند، ضمن این‌که طراحی آن را برای اختصاص فضای بیشتر به ایستگاه‌های اتوبوس و زیرساخت‌های شارژ این خودروها تغییر دادند.

آن‌چه پس از اعمال این تغییرات باعث شگفتی همگان شد این‌که، تنها پس از گذشت چند ماه میزان انتشار گازهای آلاینده به میزان ۴۰ درصد کاهش یافت که محققان علت این امر را گرایش مردم به عبور و مرور از طریق اتوبوس‌های الکتریکی و در نتیجه به حداقل رسیدن تردد به وسیله خودروهای شخصی نسبت دادند.

تدابیری از موفق‌ترین شهرهای جهان برای ترویج تردد سبز

حذف فضاهای پارک خودروها برای تسهیل تردد در پورتلند، ایالات متحده آمریکا

مدیران پورتلند در سال ۲۰۱۷ به منظور ترویج حمل‌ونقل مقرون‌به‌صرفه و افزایش گرایش مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی، طرح "کیف حمل‌ونقل" را پیاده کردند که در پی آن، یک سیستم خرید بلیط اینترنتی توسعه یافت و دسترسی افراد کم‌درآمد و نیازمند را به استفاده رایگان از خودروهای عمومی شهر ممکن کرد. علاوه بر این، امکان بهره‌مندی رایگان این افراد از خودروها، دوچرخه‌ها و اسکوترهای اشتراکی نیز فراهم آمده است که این اقدام نقش مهمی در ترویج تردد از طریق وسایل نقلیه عمومی و اشتراکی ایفا کرده است.

امروزه طرح "کیف حمل‌ونقل" پورتلند به طور چشمگیری توسعه یافته و به تازگی به عنوان "کیف طلایی حمل‌ونقل" در میان شهروندان معروف شده است و نکته جالب توجه این‌که تنها افراد کم‌درآمد ساکن در حومه‌های شهر و دارندگان خودروهای شخصی که داوطلبانه فضای پارک وسایل نقلیه خود را در پرترددترین معابر شهری به شهرداری واگذار می‌کنند، قادر به بهره‌گیری از این سیستم هستند.

شواهد حاکی است که از زمان پیاده‌سازی طرح "کیف طلایی حمل‌ونقل" در پورتلند، بسیاری از مردم خواهان بهره‌مندی از خدمات آن شده‌اند که این امر، کاهش عبور و مرور از طریق خودروهای شخصی را در پی داشته و به کاهش قابل توجه انتشار کربن منجر شده است.

تدابیری از موفق‌ترین شهرهای جهان برای ترویج تردد سبز

کد خبر 602153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.