تشدید آسیب‌های روانی در دوران پساکرونا

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی در سال ۹۹، آمار اضطراب و افسردگی ۲۵ درصد در قیاس با دوران قبل از کرونا افزایش پیدا کرده بود و به‌طورقطع عوارض روانی و اجتماعی پاندمی کووید۱۹ نظیر استرس در دوران پساکرونا تشدید می‌شود.

به گزارش ایمنا، محمد حاتمی در نخستین همایش ملی «آسیب‌شناسی روانی کرونا و مداخلات روانی-اجتماعی» که با حضور سردارمحمدحسین سپهر، فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا در وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: در دوران پساکرونا افراد به خود می‌آیند و متوجه چالش‌هایی که تجربه کرده‌اند، افرادی که از دست داده‌اند و مسائل خود می‌شوند؛ از این رو طبیعی است که عوارض روانی و اجتماعی پاندمی کووید ۱۹ در دوران پساکرونا تشدید شود.

وی با اشاره به آغاز پاندمی کووید ۱۹ از اسفندماه ۹۸ در کشور، ادامه داد: تصور می‌کردیم این پاندمی سه ماهه تمام خواهد شد اما شش پیک را گذراندیم. این ویروس با ورود به کشور در کوتاه‌ترین زمان، بحران ایجاد کرد و خانواده‌ها تحت فشار روانی قرار گرفتند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور هدف از برپایی این همایش را پایش و رصد آسیب‌های روانی و اجتماعی دانست و افزود: با برپایی این همایش به دنبال این هستیم که از منظر دانشگاه و پژوهشگران متوجه شویم چه دستاوردهایی وجود دارد و در مرحله دوم نیز به دنبال راه حل و راهکارهایی باشیم که می‌تواند در دوران پساکرونا به کمک مردم آید؛ همچنین در پی آن هستیم که در نهایت به تأمین امنیت روان و امنیت اجتماعی جامعه برسیم.

انتشار اسامی غیر روانشناسان فاقد مجوز

وی تصریح کرد: ما به دنبال انتشار اسامی غیرروانشناسان فاقد مجوز به این شکل نبودیم اما وقتی این افراد از قوانین تبعیت نکردند و با اسامی جعلی در فضای مجازی فعالیت کردند، مجبور شدیم با هماهنگی نهادهای نظارتی لیست آن‌ها را منتشر کنیم. توضیح دادیم که اگر این افراد صفحات خود را ببندند و تحت عنوان روانشناس فعالیت نکنند، اسمشان را حذف می‌کنیم. ما دنبال محکوم کردن افراد نیستیم و اگر اسمی از سایت حذف شده قطعاً در همین راستا بوده است.

حاتمی با بیان اینکه اسامی درج شده در لیست یاد شده دارای مدارک دانشگاهی نیستند، ادامه داد: پس از انتشار این لیست برخی گفتند عضو سازمان هستند و اسم آن‌ها حذف شد. ما با اماکن، معاون اجتماعی نیروی انتظامی، پلیس فتا و قوه قضائیه جلسه داشتیم و اسامی ۲۴۰ نفر ارائه داده شده است و درحال مستندسازی هستیم تا با افرادی که بدون مجوز از سازمان در حال فعالیت هستند، برخورد شود. اعلام کردیم از این پس هرکسی می‌خواهد در حوزه روانشناسی کارگاه بگذارد حتماً باید از سازمان نظام روانشناسی مجوز داشته باشد؛ در این راستا بسیاری از همایش‌ها کنسل شد و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ضربه سنگینی به این افراد زد.

ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره در پلتفرم اینترنتی اسنپ

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات روانشناسی و مشاوره، اضافه کرد: یکی از مباحث جدی ما در این همایش نیز این موضوع است. علی‌رغم تصریح قانون برنامه ششم توسعه به بیمه خدمات روانشناسی و مشاوره، این مهم تاکنون اتفاق نیفتاده است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر فعالیت پلتفرم اینترنتی اسنپ در خصوص ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره، گفت: آنچه در اسنپ انجام می‌شود از نظر سازمان نظام روانشناسی و مشاوره مورد تأیید نیست و هر کاری که روی آن نظارت وجود نداشته باشد، از نظر ما مردود است. به دنبال ساماندهی این موضوع هستیم و جلساتی با ابوالحسن فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی نیز داشته‌ایم و می‌خواهیم از آن ظرفیت نیز استفاده کنیم.

منبع: ایسنا

کد خبر 601557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.