اجرای دو برنامه نقالی و پرده‌خوانی در اصفهان

رئیس مرکز تخصصی هنرهای ملی و آئینی اصفهان از اجرای دو برنامه نقالی و پرده‌خوانی از سوی این مرکز در اصفهان و پخش یکی از این برنامه‌ها از سیمای مرکز اصفهان خبر داد.

منصور قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: برنامه اول با عنوان «آئینه اختیار» پیرامون نقالی و پرده‌خوانی است که از دوران قدیم تا به امروز در ماه‌های قمری محرم و صفر اجرا می‌شده است.

به گفته وی، در این پرده‌خوانی‌ها که سیزدهم شهریورماه از سیمای مرکز اصفهان پخش خواهد شد، به موضوعات و رویدادهایی همچون عاشورا پرداخته می‌شود و مردم نیز استقبال خوبی از آن داشته‌اند.

رئیس مرکز تخصصی هنرهای ملی و آئینی اصفهان ادامه داد: در این برنامه یک بحث کارشناسی در حوزه نقالی و پرده‌خوانی با حضور اردشیر صالح‌پور از پژوهشگران حوزه هنرهای نمایشی به‌ویژه نمایش‌های آئینی اجرا خواهد شد و شرکت‌کنندگان می‌توانند از مطالب این بحث استفاده کنند.

وی تصریح کرد: مرحوم مرشد ولی‌الله ترابی یکی از بزرگان و مفاخر نقل و پرده‌خوانی ایران است که در این برنامه تلویزیونی نقالی می‌کند.

همچنین نقل داستان حضرت قاسم ابن‌الحسن (ع) به صورت نمایشی و تصویری توسط استاد بیژن گنجعلی را در این برنامه شاهد هستیم.

قربانی با بیان اینکه در این اجرا پیرامون حوزه نقل و نقالی بحث می‌شود، ادامه داد: استاد گنجعلی علاوه بر اینکه اجرای برنامه دارد در نشستی تحلیلی درباره نقالی و پرده‌خوانی شرکت می‌کند و در خاتمه نیز به آئین‌های عاشورایی حضرت قاسم (ع) اشاره خواهد شد.

تلفیق تعزیه و پرده‌خوانی در محله کردآباد

وی در خصوص برنامه «صفاخانه ۲» که به اجرای همزمان تعزیه و پرده‌خوانی مربوط می‌شود، افزود: با اجرای این برنامه به نتیجه رسیدیم که نقالی و پرده‌خوانی در دوران حاضر کمرنگ شده است و کمتر به آن پرداخته می‌شود. تعزیه نیز طولانی است و مباحث تحریفی زیادی دارد. در مجموع اینکه هر دو هنر در حوزه هنرهای آئینی ایرانی مظلوم واقع شده است و هر چند هر دو از نظر فرم اجرا و محتوا غنی هستند اما باید روی آنها کار شود.

رئیس مرکز تخصصی هنرهای ملی و آئینی اصفهان اضافه کرد: ما در این برنامه که در پارک محله کردآباد خیابان جی برپا می‌شود، دو هنر تعزیه و پرده‌خوانی را به مدت یک ساعت تلفیق کرده‌ایم.

به گفته وی، در قسمت‌هایی در این پرده‌خوانی شخصیت‌ها وارد می‌شوند، جان می‌گیرند و تعزیه می‌خوانند. حسن راکی و حسن قربانی نیز در این برنامه مشارکت دارند.

قربانی گفت: مدیریت طرح پرده تعزیه به عهده پویا امامی از هنرمندان اصفهانی است ضمن اینکه دو نوازنده در این کار حضور دارند که فضاسازی می‌کنند. در مجموع یک کار آئینی جذاب، به‌روز و معاصرسازی شده اتفاق می‌افتد.

وی تاکید کرد: یکی از برنامه‌های مرکز هنرهای آئینی نیز همین موضوع معاصرسازی است که در رئوس کاری مرکز تخصصی هنرهای ملی و آئینی اصفهان قرار دارد.

به گزارش ایمنا، مرکز تخصصی هنرهای ملی و آئینی اصفهان، از مراکز تابعه اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان است که در عمارت هنرمند این شهر در خیابان ابن‌سینا واقع شده است.

کد خبر 601276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.