خواص آبغوره در طب سنتی چیست + نحوه مصرف و عوارض

آبغوره یکی از انواع چاشنی های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که در غذاهای زیادی مورد استفاده قرار میگیرد و خواص درمانی زیادی دارد.

به گزارش ایمنا، آبغوره سرشار از ویتامین C، ترکیبات پلی فنولی، فلاونوئیدها و اسیدهای آلی است که همگی نقش‌های آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی دارند، به همین دلیل این چاشنی ترش خواص و فواید درمانی بسیاری برای سلامت بدن دارد و مصرف آن می‌تواند به پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک کند.

خواص آبغوره برای چشم

آبغوره برای درمان بعضی بیماری‌های چشمی، ضد عفونی کردن چشم و تقویت بینایی مفید است. اضافه کردن مقداری توتیا به پودر غوره خشک برای مداوای بعضی بیماری‌های چشم و ضد عفونی کردن آن مفید است. توتیا گیاهی است که پودر روی دم گل آن جز داروهای بسیار پرکاربرد چشم است و در کوه الوند همدان در ماه خرداد گل می‌دهد.

خواص آبغوره

خواص آبغوره برای لاغری

مصرف آبغوره می‌تواند باعث کنترل چربی‌های اضافه بدن شود؛ اما نحوه مصرف آن نیز اهمیت بالایی دارد. برخلاف تصور برخی افراد که معتقدند مصرف روزانه آبغوره به صورت ناشتا باعث چربی سوزی می‌شود؛ این نحوه مصرف نه تنها به چربی سوزی و لاغری کمک نمی‌کند بلکه به علت بالا بردن ترشحات معده احتمال ابتلا به زخم معده را افزایش داده و حتی باعث ایجاد احساس گرسنگی بیشتر می‌شود. بهترین زمان مصرف آبغوره برای لاغری، بعد از مصرف غذاهای چرب و سنگین است تا به هضم بهتر غذا کمک کند. آبغوره به تنهایی نمی‌تواند چربی‌های توده‌ای بدن را از بین ببرد، برای این کار بهتر است برنامه غذایی سالم داشته و ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید

آبغوره برای فشار خون

آبغوره ادرار آور است و مقدار قابل توجهی پتاسیم دارد، از این رو برای فشار خون مفید است. همچنین در برخی منابع گفته شده است که استفاده از آبغوره برای کاهش و کنترل فشار خون یک باور اشتباه است چرا که این خوراکی می‌تواند باعث کاهش قند خون شده و از آنجا که علائم کاهش قند و فشار خون شبیه هم هستند، افراد تصور می‌کنند با خوردن آبغوره فشار خونشان پایین می‌آید در صورتی که این باور اشتباه است.

خواص آبغوره برای پوست

آبغوره با تنظیم کردن PH پوست و از بین بردن چربی‌های اضافی آن می‌تواند در پیشگیری و درمان جوش‌هایی که به علت چربی پوست به وجود می‌آیند موثر باشد. علت دیگر ایجاد جوش‌های پوستی، بالا رفتن گرمی بدن است و با توجه به اینکه آبغوره طبع سردی دارد، برای درمان این نوع جوش‌ها می‌توانید از آبغوره استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید آبغوره رقیق شده را روی پوست خود بمالید و پس از یک ربع آن را با آب گرم شستشو دهید. اگر پوست حساسی دارید که با مایعات ترش تحریک می‌شود، می‌توانید ترکیب عسل و آبغوره را به شکل ماسک روی پوست خود بگذارید. همچنین آبغوره به دلیل داشتن اکسیدان می‌تواند از پیری سلول‌های پوست و بدن جلوگیری کند.

فواید آبغوره برای سرطان

آبغوره سرشار از ویتامین C است، این ویتامین می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. همچنین آنتی‌اکسیدان و فیتواسترول ها است که برای مبارزه با سرطان مفید هستند به میزان قابل توجهی در آبغوره وجود دارند. آبغوره همچنین خاصیت ضد عفونی کنندگی نیز دارد که برای پیشگیری از انواع بیماری‌ها مفید است.

آبغوره چیست

آبغوره برای سیستم گوارش بدن

آبغور مقدار زیادی ترکیبات ضد عفونی کننده دارد که می‌تواند معده و روده را پاک کرده و در دفع کرم و انگل‌های روده نیز موثر است. علاوه بر این آبغوره خاصیت اشتهاآور، ضد یبوست و قابل هضم دارد که باعث رفع اختلالات روده و معده می‌شود. در طب سنتی گفته شده است که قرقره کردن آبغوره برای درمان ورم گلو بسیار عالی بوده و با داشتن ویتامین C می‌تواند خونریزی لثه‌ها و التهاب مخاط دهان که ناشی از کمبود این ویتامین است را بهبود بخشد و باعث نرمی لثه‌ها بشود.

مضرات آبغوره

  • مصرف بیش از حد آبغوره برای افرادی که کم خونی دارند توصیه نمی‌شود.
  • برای افرادی که به زخم معده و یا زیادی اسید معده مبتلا هستند خوردن غوره و آبغوره ممنوع است.
  • مصرف بیش از اندازه آبغوره در دوران بارداری به علت ادرار آور بودن می‌تواند باعث سقط جنین شود.
  • مصرف آبغوره برای افرادی که دارای کبد سرد و ناراحتی شش‌ها هستند مناسب نیست.
  • زیاده روی در مصرف آبغوره قوای جنسی را ضعیف می‌کند.
  • جمع شدن گاز در دستگاه گوارش، دل‌پیچه، نفخ و درهم کشیدن اجزای معده از عوارض افراط در خوردن آبغوره است.
  • طبع آبغوره سرد است و افراد طبع سرد نباید از آن زیاد استفاده کنند چون باعث ضعف اعصاب می‌شود.
کد خبر 601089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.