طرز تهیه آبغوره قرمز خانگی + زمان مصرف و نکات نگهداری در بطری

آبغوره یکی از چاشنی های پرطرفدار ایرانی است که طعم ترش دارد و به راحتی میتوان آن را در خانه تهیه کرده و در پخت انواع غذاها از آن استفاده کرد.

به گزارش ایمنا، از آبغوره می‌توان در تهیه انواع خوراک‌ها، آش ها، غذاها و سالادها استفاده کرد. این چاشنی اصیل ایرانی خواص زیادی داشته و برای بهبود یا درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است. اگر این چاشنی ترش در خانه و با روش مناسب تهیه شود، یک آبغوره سالم، مفید و بدون مواد افزودنی با خواص بیشتر به دست می‌آید.

مواد لازم برای تهیه آبغوره خوش طعم خانگی

غوره عسکری یا شیرازی به میزان دلخواه
نمک به میزان لازم

طرز تهیه آبغوره خانگی

طرز تهیه آبغوره قرمز خانگی + زمان مصرف و نکات نگهداری در بطری

مرحله اول

غوره ها را پاک کرده و چوب‌های آنها را کاملاً بگیرید. بهتر است از غوره عسکری استفاده کنید که هسته نداشته باشد اما می‌توانید از غوره های دانه درشت که آب بیشتری دارند نیز استفاده کنید.

مرحله دوم

غوره های پاک کرده را به خوبی بشویید و آنها را روی یک پارچه تمیز و نخی بریزید تا کاملاً خشک شوند.

مرحله سوم

در این مرحله غوره ها را در آب‌میوه‌گیری ریخته و آب آنها را بگیرید. همچنین می‌توانید از مخلوط کن استفاده کرده و سپس غوره های له شده را از صافی رد کنید تا آب غوره ها جدا شود.

مرحله چهارم

در این مرحله می‌توانید آبغوره به دست آمده را در یک ظرف شیشه‌ای بریزید و بگذارید یک ساعت بدون حرکت بماند. بعد از اینکه املاح و پوسته‌های ریز آن ته نشین شد، آب غوره را در یک بطری شیشه‌ای بریزید و درب آن را محکم ببندید. در اینجا می‌توانید از آبغوره به دست آمده و جوشیده نشده استفاده کنید ولی اگر بخواهید آبغوره ماندگاری بیشتری داشته و خوش رنگ تر شود بهتر است مقداری نمک به آن اضافه کرده و به مدت ۱۵ دقیقه آبغوره را روی حرارت ملایم بجوشانید تا کمی غلیظ‌تر و ترش‌تر شود. بعد از آن بگذارید آبغوره جوشیده خنک شود، املاح ته نشین شده آن را صاف کرده و آبغوره خالص را در بطری شیشه‌ای بریزید و درب آن را محکم ببندید و در جای خنک نگهداری کنید.

بهترین زمان مصرف آبغوره

آبغوره را نباید با شکم خالی یا به صورت ناشتا استفاده کرد چون باعث ایجاد زخم معده می‌شود. بهترین زمان مصرف این چاشنی ترش، استفاده آن به همراه سالاد است. همچنین خوردن آن قبل از خواب برای کسانی که خواب سنگین و زیاد دارند مفید است.

طرز تهیه شربت آبغوره و فواید

آبغوره تازه را با مقدار مناسبی آب مخلوط کنید و هنگام مصرف، به هر لیوان شربت، یک قاشق مرباخوری سکنجبین اضافه کنید. می‌توانید روزانه دو وعده صبح و عصر یا صبح و شب از این شربت استفاده کنید. این شربت تأثیر زیادی در رفع عطش، گُرگرفتگی، کاهش اسید اوریک، رفع غلظت خون، تب بدن و در نتیجه درمان نقرس دارد، همچنین می‌تواند به کنترل قند، فشار و چربی خون کمک کند. مصرف شربت آبغوره و عسل نیز برای برطرف کردن کهیر، اگزما، خارش پوستی و پسوریازیس بسیار مناسب بوده و باعث پاکسازی و شفافیت پوست می‌شود.

روش نگهداری آبغوره

برای نگهداری آبغوره نباید آن را در معرض نور خورشید قرار دهید چرا که نه تنها باعث از بین رفتن خواص آن می‌شود بلکه باعث بروز تغییرات شیمیایی در آن شده و ممکن است اثرات بدی داشته باشد. آبغوره را نباید در ظرف پلاستیکی نگهداری کنید. آبغوره به علت اسیدی بودن می‌تواند پلاستیک را در خود حل کند که این فرایند مضر است، پس برای نگهداری آن بهتر است از ظرف شیشه‌ای استفاده کنید. نگهداری آبغوره برای مدت طولانی باعث می‌شود به تدریج ویتامین C موجود در آن از بین برود و کارایی قبل را نداشته باشد.

طرز تهیه آبغوره قرمز خانگی + زمان مصرف و نکات نگهداری در بطری

جلوگیری از کپک زدن آبغوره

برای جلوگیری از کپک زدن آبغوره باید آن را در ظرفی کاملاً در بسته نگهداری کنید تا هوا به داخل آن نفوذ نکند. همچنین توجه داشته باشید که ظرف نباید خیس باشد و در آخر شیشه را پس از ریختن آبغوره در آن، در آب جوش قرار دهید. اگر بر سطح آبغوره کپک مشاهده کردید از استفاده از آن خودداری کنید زیرا می‌تواند باعث بروز سرطان شود.

تشخیص بیماری‌ها با نوشیدن آبغوره

گفته می‌شود که با نوشیدن یک استکان آبغوره و بعد از گذشت یک دقیقه می‌توانید متوجه شوید که دچار چه بیماری‌هایی هستید.

  • اگر یک دقیقه پس از نوشیدن آبغوره دهانتان آب افتاد ممکن است به دیابت و قند خون بالا دچار باشید.
  • اگر دهانتان خشک شد، کبدتان مشکل دارد یا چرب شده است.
  • اگر دهانتان کف کرد یا چسبناک شد چربی خون بالایی دارید.
  • اگر سردرد گرفتید اختلال در فشار خون دارید.
کد خبر 601141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.