هزار راه نرفته تا قطب گردشگری سلامت یزد

یزد در حوزه گردشگری سلامت توان تبدیل شدن به قطب کشور و منطقه خاورمیانه را دارد، اما در صورتی که به چالش‌های پیش‌ روی استان در این مسیر توجه نشود، دست‌یابی به این هدف امکان‌پذیر نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گردشگری در بسیاری از کشورهای جهان به یکی از مهمترین ابزارهای کسب درآمد و توسعه پایدار تبدیل شده است و کشورهای توسعه یافته سرمایه‌گذاری هنگفتی در این راستا انجام داده‌اند؛ به‌طوری که در آمار درآمدهای این کشورها، منابع حاصل از گردشگری جایگاه بسیار ویژه و خاصی را به خود اختصاص داده است.

نکته بسیار مهم این است که در گذشته زمانی که نامی از گردشگری مطرح می‌شد، تمام فکرها به سمت مسافرت‌هایی می‌رفت که به قصد سیاحت یا زیارت انجام می‌شد، اما امروزه گردشگری دارای انواع مختلفی است که بالغ بر ۲۴ مورد را شامل می‌شود.

گردشگری تاریخی، زیارتی، طبیعت، ورزشی، معدن، روستا، نجوم و دیگر موارد از جمله انواع گردشگری است که امروزه هر یک از آنها به منبع درآمدی برای کشورهای مختلف جهان تبدیل شده است.

گردشگری سلامت یکی از مهمترین و پردرآمدترین انواع گردشگری محسوب می‌شود، به گونه‌ای که بعضی از کشورها تمام تمرکز خود را بر توسعه این نوع گردشگری قرار داده‌اند و از این طریق زمینه توسعه هرچه بیشتر شهرهای خود را رقم زده‌اند.

توسعه مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، ارائه خدمات گردشگری ترکیبی برای بیماران دیگر کشورها، ارائه خدمات گسترده حمل‌ونقل و اقامت، ایجاد مراکز لوکس اقامتی و بسیاری از خدمات دیگر از جمله موهبت‌های گردشگری سلامت است که امروزه در تبلیغات این حوزه توسط کشورهای مختلف جهان به وفور دیده می‌شود.

نکته بسیار مهم آن است که تعدادی از کشورهای مطرح در حوزه گردشگری سلامت حتی از نیروی انسانی در حوزه پرستاری و پزشکی نیز بهره‌مند نیستند، اما توسعه گردشگری سلامت خود را به وسیله جذب پزشکان و پرستاران و در مجموعه کادر درمان دیگر کشورها تأمین می‌کنند.

در این میان، ایران با وجودی که در حوزه نیروی انسانی توانمند، با تجربه و متخصص در حوزه‌های مختلف پزشکی و پرستاری است، اما تاکنون آن گونه که باید، نتوانسته است از این ظرفیت در حوزه گردشگری سلامت بهره کافی را ببرد و حتی در مقایسه با اردن که یک کشور بسیار کوچک‌تر و با جمعیتی به مراتب کمتر از ایران به حساب می‌آید، درآمد ایران بسیار پایین‌تر است.

موضوعی که دیاکو عباسی، مسئول گردشگری سلامت وزارت میراث فرهنگی به‌تازگی در نشست شورای توسعه گردشگری استان یزد به آن اشاره کرده و گفته بود: «درآمد گردشگری ایران در یک سال پیش از کرونا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بود، در حالی که در همان سال درآمد اردن از این حوزه سه میلیارد دلار بوده است؛ این تفاوت درآمد در حالی رخ داده است که در ایران بالغ بر یک هزار بیمارستان وجود دارد و اردن تنها به وسیله ۶۷ بیمارستان خدمات‌رسانی می‌کند.»

البته درآمد سه برابری اردن از گردشگری سلامت در حالی بوده است که با جست‌وجوی ساده در وب‌سایت‌های کاریابی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مشاهده می‌کنیم که مراکز درمانی اردن و دیگر کشورهای منطقه چه تعداد آگهی برای جذب کادر درمان ارائه کرده‌اند و روزهای گذشته نیز خبرهایی در ارتباط با مهاجرت متخصصان و کادر درمان از کشور در بعضی رسانه‌ها منتشر شد.

این موضوعات را اگر به صورت یک پازل در کنار یکدیگر بگذاریم، پاسخی جز فرصت‌سوزی نمی‌یابیم؛ فرصت‌هایی که برای کسب آن هزینه‌های بسیار زیادی توسط کشورمان انجام شده است، اما امروز به راحتی آن را از دست می‌دهیم.

در کشور ایران، یزد یکی از استان‌هایی است که ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای در حوزه پزشکی و خدمات درمانی دارد و شعار توسعه گردشگری سلامت در آن به چشم می‌خورد؛ به همین دلیل با توجه به استقرار مهمترین مراکز درمانی و پزشکان و متخصصان این استان در مرکز یزد، برنامه‌ها و سیاست‌های گردشگری استان را از مدیران شهری یزد پیگیری کردیم.

نگاه تک بعدی به گردشگری سلامت؛ چالش بزرگ!

ابوالقاسم محی‌الدینی، شهردار یزد با اشاره به اینکه موضوع گردشگری سلامت دارای گستردگی بسیار زیادی است، اظهار می‌کند: برای اینکه بتوانیم زمینه تبدیل یزد به قطب گردشگری سلامت را فراهم کنیم، باید به موضوعات مختلف توجه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: از مهمترین موضوعاتی که باید در این حوزه مدنظر قرار گیرد، ضرورت تأمین زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری سلامت متناسب با نوع مسافرانی است که یزد را برای درمان انتخاب می‌کنند.

شهردار یزد نگاه تک بعدی به گردشگری سلامت را یکی از چالش‌ها و مشکلات اصلی در این حوزه می‌داند و تصریح می‌کند: گردشگری سلامت نیازمند یک بسته کامل برنامه‌ریزی شده است تا بتواند تمام خدمات را به مخاطبان خود ارائه کند.

وی می‌افزاید: یکی دیگر از مسائلی که در بیشتر مواقع مورد غفلت قرار می‌گیرد، این موضوع است که گردشگری سلامت صرفاً مربوط به مسافران خارجی نیست و در ابعاد داخلی آن نیز باید برنامه‌ریزی داشت.

هزار راه نرفته تا قطب گردشگری سلامت یزد

محی‌الدینی با بیان اینکه امروزه بخش بسیار زیادی از خدمات درمانی و پزشکی یزد توسط بیمارانی استفاده می‌شود که از استان‌های دیگر کشور به این کلان‌شهر مراجعه می‌کنند، لذا لازم است برنامه‌ریزی برای ساماندهی وضعیت این افراد در راستای اهداف استان انجام شود، ادامه می‌دهد: در این زمینه باید تمام دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با موضوع گردشگری و سلامت با هم‌افزایی مناسب، زمینه بهبود شرایط را به‌وجود آورند.

لزوم توسعه اصولی گردشگری سلامت و پرهیز از بی‌توجهی به آن

بی‌بی‌فاطمه حقیرالسادات، رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر یزد با بیان اینکه خانه‌های مسافر غیرقانونی یکی از مباحثی است که در حوزه گردشگری به‌ویژه گردشگری سلامت و توسعه با مشکل و چالش روبه‌رو شده است، اظهار می‌کند: در حوزه گردشگری سلامت باید به گردشگری خارجی و داخلی آن توجه داشته باشیم.

وی تصریح می‌کند: امروزه خانه‌های مسافر غیرمجاز درآمدهای بسیار زیادی را کسب می‌کنند و به دلیل خدمات ضعیف و نامناسبی که ارائه می‌دهند، زمینه نارضایتی مسافران را فراهم می‌کنند.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر یزد ادامه می‌دهد: برخی پزشکان اقدام به آماده کردن خانه‌های ویلایی برای گردشگران سلامت کرده‌اند و به صورت شخصی به آنها خدمات‌رسانی می‌کنند، در حالی که باید این کار از مجاری قانونی و مراکز دارای مجوز دنبال شود.

وی با بیان اینکه توسعه گردشگری سلامت باید به صورت اصولی کار شود و به هیچ عنوان نباید نسبت به آن بی‌توجهی کرد، ادامه می‌دهد: صرفاً در بلوار طالقانی یزد بالغ بر ۵۰ خانه مسافر غیرمجاز شناسایی شده است که بارها درباره پلمب آنها صحبت شده است، اما هنوز اقدام خاصی انجام نشده است.

حقیرالسادات خاطرنشان می‌کند: یزد ظرفیت‌های بسیاری در حوزه گردشگری سلامت دارد و شورای اسلامی شهر و شهرداری حمایت‌های لازم برای توسعه این حوزه را ارائه می‌کنند، اما موضوع بسیار مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، آن است که گردشگری سلامت با وجود مشکلاتی که شاهد آن هستیم و به بخشی از آنها نیز اشاره شد، نمی‌تواند به توسعه‌ای که دنبال آن هستیم دست پیدا کند.

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای معرفی توانمندی‌های پزشکی و درمانی یزد به سایر کشورها

مهران فاطمی، استاندار یزد در این باره با اشاره به اینکه معرفی ظرفیت‌های پزشکی و درمانی یزد به کشورهای مختلف اهمیت بسیار بالایی دارد، اظهار می‌کند: در این زمینه باید از ظرفیت بخش خصوصی بهره لازم را برد.

وی تاکید می‌کند: برای اینکه بتوانیم از بخش خصوصی کمک بیشتری بگیریم، باید مشوق‌هایی در نظر گرفته شود که البته در قانون نیز برای این موضوع تمهیدات مناسبی در نظر گرفته شده است.

وی تصریح می‌کند: توانمندی پزشکان متخصص و کادر درمان در یزد از یک‌سو و امکانات و تجهیزات مناسب از سوی دیگر و در کنار این موارد ظرفیت‌های گردشگری یزد زمینه‌ای را فراهم آورده است که اگر به درستی از آن استفاده شود، می‌تواند یزد را به قطب توریسم سلامت کشور تبدیل کند؛ با این وجود این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که زیرساخت‌های لازم چه در حوزه ارائه خدمات مناسب و تعریف بسته‌های ترکیبی گردشگری و چه در حوزه تبلیغات و جذب توریسم سلامت تأمین شود و بدون تحقق این موضوع نتیجه‌ای کسب نمی‌شود.

کد خبر 600911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.