اهمیت کارآفرینی برای معلولین به همراه معرفی کارآفرینان موفق معلول

ماکان آریا پارسا یکی از نوابغ کارآفرینی در کشور که کسب و کارهای موفق زیادی را مدیریت کرده است معتقد است که کارآفرینی برای معلولین دیگر به اندازه گذشته ها سخت و چالش برانگیز نیست.

ماکان آریا پارسا یکی از نوابغ کارآفرینی در کشور که کسب و کارهای موفق زیادی را مدیریت کرده است معتقد است که کارآفرینی برای معلولین دیگر به اندازه گذشته ها سخت و چالش برانگیز نیست. در گذشته به دلیل کمبود امکانات ویژه معلولین و کم توجهی مسئولین به نیاز های اولیه این قشر، کمتر کسی به فکر کارآفرینی برای معلولین می افتاد. اما امروزه با تغییر شرایط جامعه و پیشرفت تکنولوژی، بستر خوبی برای توانمند سازی معلولین و ایجاد اشتغال برای آنها فراهم شده است. افراد معلول گرچه ممکن است از نظر فعالیت های فیزیکی دارای محدودیت هایی باشند، اما مشاغلی نیز وجود دارند که معلولین می توانند به خوبی در آنها صاحب مهارت شده و به فعالیت بپردازند.

با توجه به مشکلاتی که در پیدا کردن کار برای معلولین وجود دارد، بهتر است که برنامه های مدون و منظمی در جهت کارآفرینی برای معلولین در نظر گرفته شود. برای توانمند سازی معلولین، می توان ابتدا افراد جویای شغل را طی یک فراخوان گرد هم آورد. سپس در صورت نیاز تحت آموزش های اختصاصی برای ورود به بازار کار قرار داد. این افراد پس از کسب مهارت های لازم وارد فضای کار شده و با به دست آوردن تجربه کافی، می توانند به صورت مستقل به دنیای خوداشتغالی یا کارآفرینی وارد شوند.

امروزه در عرصه کارآفرینی برای معلولین، کارآفرینان زیادی وجود دارند که خود نیز دارای معلولیت بوده اما توانسته اند در این زمینه بسیار قدرتمند ظاهر شوند. کارآفرینان موفق معلول با عرضه تجربیات و دانسته های خود تلاش می کنند، افرادی که دارای محدودیت در انجام فعالیت های فیزیکی می باشند را وارد بازار کار نمایند. البته در مورد برخی از افرادی که دارای معلولیت جسمی می باشند، قبل از شروع هر کاری لازم است که این افراد از لحاظ روحی به شرایط ایده آلی برسند. بعضی از معلولین اعتماد به نفس خود را از دست داده و جرات ورود به بازار کار را ندارند.

به نظر دکتر ماکان آریا پارسا، در دوره های کارآفرینی برای معلولین بخشی از فعالیت ها، به افزایش توانایی های روحی و روانی و همچنین افزایش اعتماد به نفس افراد اختصاص دارد. در این دوره ها باورهای محدود کننده از آنها گرفته می شود و توانایی های فردی مختلف آنها مورد تأکید قرار می گیرد.

در حال حاضر فعالیت های مفید بسیاری، نظیر اردوهای کارآفرینی برای معلولین صورت می پذیرد. در این اردوها از افراد مختلف با معلولیت های متفاوت دعوت به عمل می آید. سپس با حضور افراد موفق و مجرب در زمینه کارآفرینی تلاش می شود که فرصت های شغلی مفیدی برای آنها ایجاد شود.

در صورتیکه شما تمایل داشتید با شخصیت دکتر ماکان آریا پارسا و کسب و کارهای تحت مدیریت ایشان آشنا شوید، می توانید مطلب زیر را دنبال نمایید.

ikavosh.com

اهمیت کارآفرینی برای معلولین به همراه معرفی کارآفرینان موفق معلول

کاریابی برای معلولان

دکتر آریا پارسا معتقد است که با توجه به اینکه در عصر حاضر شرایط بسیار خوبی برای دورکاری فراهم شده است، کاریابی برای معلولان نیز ساده تر گردیده است. پیدا کردن کار یکی از چالش هایی است که هر انسانی ممکن است با آن رو به رو شود. اما برای معلولان پیدا کردن یک کار مناسب با حقوق خوب و متناسب با شرایط جسمانی آنان، نیاز به بررسی بیشتری دارد. اما با گسترش روز افزون اینترنت شرایط کارآفرینی برای معلولین بسیار بهبود پیدا کرده است. یکی از بهترین و مناسب ترین کارهایی که می توان برای افراد معلول در نظر گرفت، کارهای سیستمی می باشد. کارهای سیستمی و کارهایی که در حوزه آی تی و فضای مجازی قابل انجام هستند، نیاز به توانایی فیزیکی بالایی ندارند. از طرفی در اکثر این کارها، شرایط کاری با حقوق نسبتاً خوب و به صورت دورکاری نیز وجود دارد.

کاریابی برای معلولان و غیر معلولان یک وجه اشتراک همیشگی دارد و آن برخوردار بودن از تخصص است. یعنی برای تمام افرادی که می خواهند جذب بازار کار شوند، لازم است که در یک مهارت خاص به تخصص کافی دست پیدا کنند. در همه رشته ها تخصص همیشه حرف اول را می زند.

نکات کاریابی برای معلولان

اگر شما نیز یکی از کسانی هستید که با محدودیت های فیزیکی، به دنبال شغل می باشید این بخش از مطلب برایتان مفید خواهد بود. یکی از اصلی ترین نکاتی که در کاریابی برای معلولان باید به آن توجه داشت، این است که فرد در مصاحبه های شغلی توانایی متقاعد کردن مصاحبه کنندگان را داشته باشد. البته این موضوع برای هر کسی که جویای کار است موضوع مهمی به شمار می رود. در افراد معلول نیز لازم است که تکنیک های متقاعد سازی به خوبی به کار گرفته شوند. نکته ای که در رابطه با شرکت در مصاحبه وجود دارد، این است که در طول مصاحبه تاکید خود را بر توانایی ها و مهارت های خود قرار دهید. در صورتی که به امکانات خاصی احتیاج دارید، این موارد را با عزت نفس و از جنبه مثبت بیان نمایید. در واقع سعی کنید که در صحبت های خود حتماً از اظهار ناامیدی و ناتوانی پرهیز کنید.

نکته دیگر اینکه اگر معلولیت پنهان دارید و این معلولیت در کار شما اختلالی ایجاد نمی کند، لازم نیست حتماً آن را به زبان آورید. زیرا تا زمانی که شما به آن اشاره ای نداشته باشید، طبعاً کسی هم از آن باخبر نمی شود. در نتیجه نیاز به توضیحات اضافه نیز نخواهید داشت. توجه داشته باشید در طول مصاحبه، اگر رزومه کاری قوی و تجربه کاری شاخصی دارید حتماً در مورد آن صحبت کنید و موارد مثبت رزومه خود را بیان نمایید.

نکته دیگر اینکه برای پیدا کردن کار می توانید به مراکز و سازمان هایی که تحت عنوان کارآفرینی برای معلولین فعالیت می کنند، مراجعه نمایید. این سازمان ها می توانند کمک های زیادی در راستای پیدا کردن شغل مناسب به شما ارائه دهند. از طرفی برخی از مراکز نیز هستند که مهارت های پر متقاضی در بازار کار را به شما معرفی نموده و در صورت نیاز، شما را تحت آموزش قرار می دهند. بنابراین سعی کنید حتماً در شبکه های اجتماعی و گروه هایی که به منظور توانمند سازی معلولین تشکیل می شود، شرکت داشته باشید.

اهمیت کارآفرینی برای معلولین به همراه معرفی کارآفرینان موفق معلول

مشاغل مناسب برای افراد معلول

کارآفرینی برای معلولین و ایجاد شغل برای آنها در برخی موارد با چالش های کمتری مواجه است. به عنوان مثال مشاغل اداری مانند دفترداری، امور مشتریان و یا به طور تخصصی تر حسابداری، می توانند شغل های بسیار مناسبی برای معلولین باشند. بنابراین با گذراندن دوره های تخصصی حسابداری، می توانید به راحتی به شغل مناسب و با درآمد قابل قبولی دست پیدا کنید. البته در صورتی که تحصیلات کافی و یا مهارت خاصی ندارید، می توانید به عنوان کارمند پاسخ گو به تماس های تلفنی کار پیدا کنید. اپراتور و مسئول پاسخ گویی به تماس های مشتریان بودن شاید حقوق کمتری داشته باشد، اما به هرحال شغلی است که می توانید تا زمان کسب مهارت با آن درآمد داشته باشید.

از بهترین ایده های کارآفرینی برای معلولین، می توان به داروسازی اشاره نمود. رشته داروسازی نیاز به تخصص ویژه و دانش علمی بسیار بالایی دارد، اما معلولین با تحصیلات پایین تر نیز می توانند به عنوان تکنسین داروسازی یا دستیار داروخانه مشغول به کار شوند. این کار توانایی جسمی زیادی را نمی طلبد و نیاز به فعالیت فیزیکی شدیدی نیز نخواهند داشت.

با توجه به مطالبی که ذکر شد می بینیم که تا حدودی موانع کارآفرینی برای معلولین از میان برداشته شده است. گرچه مشکل بیکاری یک موضوع عمومی در جامعه است. اما تبعیض ها و محدودیت ها در این زمینه کاهش یافته و فرصت های شغلی بهتری برای معلولین به وجود آمده است.

کد خبر 600656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.