۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴
علائم بیماری کلیوی چیست؟

علائم بیماری کلیوی شامل بی‌حالی، خواب ناکافی، پوست خشک، پاهای متورم، پف زیر چشم، درد عضلانی، مشکلات تنفسی و تغییر در دفعات ادرار کردن می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اعضای اصلی بدن مانند کلیه‌ها نیاز به مراقبت منظم دارند. چندین علامت هشداردهنده کلیه ناسالم وجود دارد که هرگز نباید آن‌ها را نادیده گرفت. کلیه اندام‌ دوقلوی بدن است که خون را تصفیه و مواد زائد و سموم را از بدن دفع می‌کند. این اندام‌ لوبیایی شکل، دقیقاً زیر قفسه سینه در هر طرف ستون فقرات قرار دارد. در ادامه به بررسی علائم بیماری کلیوی می‌پردازیم:

بی‌حالی

اگر در طول روز بیش از حد معمول احساس خستگی می‌کنید، ممکن است به دلیل تجمع سموم در بدن و عملکرد نامناسب کلیه‌ها باشد. سموم موجود در بدن عملکرد بیولوژیکی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ وجود ناخالصی در خون نیز خطر بروز مشکلات سلامتی را افزایش می‌دهد.

خواب ناکافی

در حالی که خواب ناکافی ممکن است دلایل متعددی داشته باشد، یکی از دلایل اصلی آن بیماری کلیوی است. آپنه انسدادی خواب به میزان قابل‌توجهی با بیماری‌های کلیوی مرتبط است.

پوست خشک

اگر برای مدت طولانی دچار خشکی و خارش پوست شده‌اید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. زمانی که کلیه‌ها به درستی عمل نکنند، نمی‌تواند سموم را از بدن دفع کند؛ بنابراین پوست دچار مشکل می‌شود. تجمع سموم در بدن باعث بروز اختلال در میزان مواد معدنی و سایر مواد مغذی بدن می‌شود که متعاقباً به پوست و استخوان‌ها آسیب وارد می‌کند.

پاهای متورم

کلیه‌های ناسالم نمی‌تواند سموم را به طور کامل از بدن خارج کند، بنابراین این سموم در بدن جمع می‌‎شود و باعث بروز مشکلاتی برای سلامتی انسان می‌شود. به طور مشابه، زمانی که مقدار اضافی سدیم از بدن خارج نمی‌شود در پاها، مچ پاها و ساق پا تجمع پیدا می‌کند و باعث بروز تورم می‌شود. ممکن است تورم پا چندین دلیل دیگر نیز داشته باشد، اما در صورتی که برای مدت طولانی‌تری ادامه پیدا کند، باید به پزشک مراجعه کنید.

پف زیر چشم

اگر متوجه تورم و پف در اطراف چشم خود شدید، آزمایش‌های مربوط به کلیه را انجام دهید. زمانی که پروتئین‌ها به دلیل عملکرد نادرست کلیه از ادرار خارج می‌شود، چشم‌ها پف می‌کنند.

درد عضلانی

درد غیرقابل تحمل عضلانی ممکن است به دلیل سطوح بالای سموم و مواد زائد باشد که کلیه‌های ناسالم نمی‌توانند آن‌ها را به صورت کامل دفع کند. در صورت بروز دردهای عضلانی غیرقابل تحمل، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است نشانه بیماری‌های زمینه‌ای مختلف باشد.

مشکلات تنفسی

زمانی که کلیه‌ها دچار مشکل می‌شوند، بیمار نمی‌تواند به درستی نفس بکشد؛ این اتفاق ممکن است به دلیل کمبود هورمونی به نام اریتروپویتین رخ دهد. این هورمون به تولید گلبول قرمز خون کمک می‌کند و زمانی که مقدار آن کاهش پیدا کند فرد دچار کم‌خونی می‌شود و احساس تنگی نفس می‌کند.

تغییر دفعات ادرار کردن

بسیاری از افراد مبتلا به مشکلات کلیوی، تغییر در دفعات ادرار کردن را تجربه می‌کنند. اگر تعداد دفعات ادرار کردن شما در طی چند روز کم یا زیاد شده است به پزشک مراجعه کنید. تشخیص به موقع بیماری می‌تواند به درمان موثر آن کمک شایانی بکند.

کد خبر 600482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.