لزوم توجه ویژه به سرمایه‌گذاری برای رسیدن به توسعه پایدار

رئیس شورای اسلامی شهر زاهدان با اشاره به شرایط کنونی اقتصاد کشور و عقب‌ماندگی شهر زاهدان از معیارهای توسعه، گفت: برای جبران این عقب‌ماندگی و رسیدن به توسعه پایدار لازم است به مسئله سرمایه‌گذاری توجهی ویژه داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالناصر گرگیج امروز _ یکشنبه ششم شهریورماه_ در همایش سرمایه‌گذاری و اقتصاد شهری با هدف توسعه پایدار شهر که با حضور مسئولان استانی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در زاهدان برگزار شد، با بیان اینکه سیستان و بلوچستان یکی از استان‌هایی است که از نظر توسعه‌یافتگی در سطح پایینی قرار دارد، اظهار کرد: استانی با جوان‌ترین جمعیت و با مرکزیت شهری که دارای ظرفیت‌های فراوانی همچون مجاورت با پاکستان و افغانستان در مرزهای خاکی و ارتباط با کشورهای حوزه خلیج فارس از طریق مرز دریایی چابهار است.

وی ادامه داد: وجود شبکه ریلی بین ایران و پاکستان، معادن ذی‌قیمت، وجود کارخانه‌های سیمان خاش و سیستان، وجود شهروندانی خونگرم و نجیب و دوست‌داشتنی که از تمام ظرفیت‌ها مهم‌تر است و می‌تواند سهم بسزایی در توسعه بخشی این سرزمین داشته باشد، اما ارج و بهایش فروتر از جایگاهی است که باید داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر زاهدان با اشاره به شرایط کنونی اقتصاد کشور و عقب‌ماندگی شهر زاهدان از معیارهای توسعه، تصریح کرد: برای جبران این عقب‌ماندگی و رسیدن به توسعه پایدار لازم است به مسئله سرمایه‌گذاری توجهی ویژه داشته باشیم.

درآمدهای ناپایدار در دراز مدت آسیب‌زا خواهد بود

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری محرک اصلی بخش تولید است، افزود: بدیهی است که افزایش تولید به رونق تجارت، بالا رفتن رفاه زندگی شهروندان و رشد اقتصادی منجر می‌شود. درآمدهای ناپایدار نیازهای مقطعی شهر را رفع می‌کنند، اما باید بدانیم استفاده درازمدت از آنها آسیب‌های جدی به شهر وارد می‌کند و اعتماد شهروندان را از بین می‌برد.

گرگیج با اشاره به اینکه شهرداری‌ها در دهه‌های گذشته به درآمدهای ناپایدار متکی بوده‌اند، خاطرنشان کرد: این روند اجرای طرح‌های شهری و ساختار شهرداری را دچار آسیب کرده است.

وی گفت: در کشورهای توسعه یافته شهرداری نقش راهبری شهر را دارد و به سراغ پروژه‌هایی مانند جذب توریست، ساخت کارخانه در مجموعه‌های صنعتی و ایجاد پارک‌های علم و فناوری می‌روند، اما شهرداری‌ها در ایران نقش خدمات‌رسان دارند و به سیستم مدیریت هزینه و درآمد تبدیل شده‌اند.

رئیس شورای اسلامی شهر زاهدان اضافه کرد: سرمایه‌گذاران علاوه‌بر کسب سود بیشتر به دنبال مکانی امن برای سرمایه‌گذاری هستند و امنیت سرمایه‌گذاری هنگامی محقق می‌شود که تمام شاخصه‌ها در وضعیت ثبات قرار گیرد و بی‌ثباتی هر یک از آنها بزرگ‌ترین تهدید برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: هدف شورای اسلامی شهر و شهرداری زاهدان از برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری ارائه بسته‌های سرمایه‌گذاری است که برای شهروندان همراه با رفاه و آسایش و پیشبرد شهر زاهدان به سمت یک شهر توسعه یافته باشد.

گرگیج افزود: از شهرداری و سایر دستگاه‌های اجرایی درخواست داریم تا نسبت به کوتاه کردن سیکل اداری، کاغذبازی‌ها و روال‌های طولانی صدور مجوزها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

کد خبر 600335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.