۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
طراحی مبلمان اداری

‌طراحی مبلمان اداری تخصص و مهارت بالایی می‌طلبد. عوامل مختلفی طراحان مبلمان اداری را در حین طراحی محدود می‌سازد.

این موانع که با استانداردهای طراحی مبلمان اداری شناخته می‌شوند، بر اساس مشخصات فیزیکی انسان و به منظور تأمین رفاه آنان تدارک دیده شده‌اند.

اصول طراحی مبلمان اداری

مبلمان‌های اداری اصلی ترین عناصری هستند که کارمندان در طول ۸ سال فعالیت خود با آنان در ارتباطند. به همین خاطر است که مشخصات مبلمان‌های اداری همچون میز و صندلی، به طرز قابل توجهی بر سلامت جسم و روان کارمندان تأثیر می‌گذارد. برای رفاه هرچه بیشتر کاربران، مقررات و محدودیت‌هایی برای طراحان مبلمان اداری در نظر گرفته شده است تا حداقل رفاه لازم برای نشستن و فعالیت فراهم شود.

این استانداردها بخش‌های مختلف یک مبلمان را مورد هدف قرار می‌دهند. برخی به فاکتورهای کیفی اهمیت داده و برخی ساختار کلی مبلمان را شامل می‌شوند. هرقدر توجه سازندگان به رعایت این استانداردها بیشتر باشد، محصول نهایی از کیفیت بیشتری برخوردار بوده و با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد. در یک نگاه کلی می‌توان استانداردهای طراحی مبلمان اداری را در موارد زیر خلاصه نمود.

استانداردهای مربوط به ابعاد مبلمان اداری

شاید تصور کنید مبلمان‌های اداری هر یک دارای ابعاد مخصوص به خود هستند. اما این‌طور نیست. سازندگان و طراحان مبلمان اداری محدودیت‌های بسیاری در خصوص تعیین ابعاد دارند. اگرچه در نگاه اول مبلمان اداری کلاسیک بزرگ‌تر از نمونه‌های مدرن به نظر می‌رسد.

اما این تفاوت ابعاد در بخش‌های اصلی صندلی همچون تکیه گاه و نشمین وجود ندارد. بلکه در بخش‌های جزئی همچون پایه، دسته و یا بدنه دیده می‌شود. استانداردهای مربوط به ابعاد با توجه به کاربری مبلمان اداری تغییر می‌یابد. برای مثال ابعاد میز و صندلی اتاق مدیریت با مبلمان مخصوص کارمندان کاملاً متفاوت است.

ابعاد میز و صندلی مدیریت

در مقایسه با سایر مبلمان‌های اداری، میز و صندلی مدیریت از ابعاد بزرگ‌تری برخوردارند. این بزرگنمایی در ابعاد موجب افزایش شأن و منزلت مدیر شده و او را از سایر کارمندان متمایز می‌سازد. هر چقدر طرح کلی میز و صندلی مدیریت به طرح‌های کلاسیک نزدیک تر باشد، این بزرگنمایی بیشتر می‌شود.

حداقل طول میز مدیریت ۱۶۰ سانتی متر، حداقل عرض آن ۸۰ سانتی متر و میزان ارتفاع آن بین ۷۰ تا ۱۶۰ سانتی متر است. در طراحی مبلمان اداری می‌توان طول میز را حداکثر ۳ متر و عرض آن را حداکثر ۱.۵ متر در نظر گرفت.

طراحی مبلمان اداری

ابعاد میز و صندلی کارمندی

مبلمان اداری مخصوص کارمندان عادی بیشترین استفاده را در یک دفتر اداری دارد. اگرچه امروزه برای سمت‌های شغلی مختلف همچون منشی و اوپراتور میز و صندلی مجزا تهیه می‌شود، اما به طور معمول اغلب کارمندان از میز و صندلی کارمندی استفاده می‌کنند. در ساخت مبلمان اداری ابعاد میز و صندلی کارمندی بدین شکل تعیین می‌شود.

· طول میز حداقل ۱۲۰ سانتی متر تعیین می‌شود.

· عرض و ارتفاع میز حداقل ۸۰ سانتی متر در نظر گرفته می‌شود.

استانداردهای مربوط به کیفیت

در طراحی مبلمان اداری استانداردهایی به منظور رعایت کیفیت ساخت در نظر گرفته می‌شود. این دسته از قوانین که با عنوان استانداردهای ارگونومیک شناخته می‌شوند، میز و صندلی را برای استفاده طولانی مدت مناسب می‌سازند.

همانطور که می‌دانید کارمندان ۸ ساعت از زمان خود را پشت میز و بر روی صندلی اداری می گذارنند. برای اینکه آنان در طول این زمان دچار حس درد در ناحیه گردن، کمر و ستون فقرات نشوند، چندین قابلیت ویژه به میز و صندلی اضافه می‌شوند. این قابلیت‌ها که در قالب استانداردهای ارگونومی عرضه شده‌اند، شرایط مناسبی برای نشستن فراهم می‌کنند.

  • تنظیم ارتفاع صندلی

استانداردهای ارگونومی سازندگان را وادار می‌کند تا در زمان طراحی مبلمان اداری، امکان تنظیم ارتفاع را فراهم کنند. این ویژگی کمک می‌کند تا هر کاربر ارتفاع صندلی را در تناسب با قد خود تنظیم کرده و در ارتفاع مناسبی نسبت به میز و مانیتور قرار بگیرد.

  • تنظیم ارتفاع دسته، زاویه تکیه گاه و سایر مشخصات صندلی

امکان تنظیم ارتفاع دسته صندلی و تغییر زاویه نشمین از دیگر استانداردهای ارگونومی است که طراحان ملزم به رعایت آن هستند.

  • تأمین دوام و ماندگاری

تأمین ماندگاری و دوام صندلی از دیگر قوانین مهم در طراحی مبلمان اداری است. این قانون سازندگان را موظف به استفاده از متریال مقاوم و با دوام می‌سازد. کیفیت متریال نه تنها در بخش بدنه و فریم اصلی، بلکه در یراق آلات نیز می‌بایست رعایت شود.

برای مثال در ساخت یک صندلی اداری، تولید کنندگان می‌بایست علاوه بر استفاده از یک کلاف مقاوم و مستحکم، از پایه و دسته‌های مقاوم نیز استفاده کنند. همچنین رویه صندلی‌های اداری را به یک پوشش تنفس پذیر مجهز کنند تا نشستن طولانی مدت بر روی صندلی اداری، موجب تعریق بیش از حد کارمندان نشود.

طراحی مبلمان اداری

استانداردهای زیبایی شناسی مبلمان اداری

دسته دیگری از قوانین سازندگان را ملزم به رعایت استانداردهای زیبایی شناختی می‌کنند. این دسته از استانداردها طراحان را ملزم به استفاده از متریال زیبا و چشمگیر می‌کند. از سوی دیگر رعایت تونالیته رنگی مناسب و متعادل را ضروری می‌سازد.

اگرچه طراحان در حین طراحی مبلمان اداری محدود به یک هارمونی رنگی خاص نیستند، اما آنها نمی‌توانند از رنگ‌های غیر متعارف و طرح‌های نامعقول که موجب تضعیف روحیه کارمندان می‌شود، استفاده کنند. تناسب میان سبک مبلمان و طرح و رنگ آن از دیگر استانداردهای زیباشناختی است.

مطابق این استانداردها طراحان موظفند از تونالیته رنگ‌های روشن در مبلمان مدرن و از هارمونی رنگ تیره در مبلمان کلاسیک استفاده کنند. استفاده از طرح‌های ساده در مبلمان مدرن و طرح‌های شلوغ و داماسک در سبک کلاسیک رایج است. به خاطر داشته باشید به طور معمول خط شکنی و نقض این قانون نتایج خوبی به جای نمی‌گذارد. مگر در موارد استثنا!

سخن پایانی

استانداردهای مربوط به طراحی مبلمان اداری از جمله قوانین مهمی هستند که در ساخت و طراحی تجهیزات اداری به کار می‌روند. با رعایت این استانداردها می‌توان یک میز و صندلی اداری زیبا، مقاوم و کاربردی به بازار فروش عرضه نمود.

کد خبر 600047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.