خطرات دود سیگار بر سلامتی فراتر از تصورات قبلی است

گروهی از متخصصان دانمارکی پس از انجام مطالعات متعدد هشدار دادند که تاثیر سیگار کشیدن بر سلامتی قلب افراد بسیار بیشتر از چیزی است که تاکنون تصور می‌شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این واقعیت که کشیدن سیگار باعث مسدود شدن شریان‌ها می‌شود و از این طریق ابتلاء به بیماری‌های قلبی و حتی سکته را در پی دارد، بر هیچ کس پوشیده نیست، با این حال گروهی از محققان اخیراً استدلال کرده‌اند که خطرات ناشی از دود سیگار بر سلامت انسان بسیار فراتر از چیزی است که تاکنون تصور شده است.

درواقع، افرادی که سیگار می‌کشند و کسانی نیز که در معرض دود آن قرار می‌گیرند، به تدریج سلامت قلب خود را از دست می‌دهند، ضمن این‌که جریان خون در بطن چپ قلب آن‌ها کمتر است که این امر به سهم خود می‌تواند به پمپاژ کمتر خون در سراسر بدن منجر شود.

البته خبر خوب اینکه براساس یافته‌های محققان دانمارکی، افرادی که سیگار کشیدن را ترک کنند، می‌توانند در مدت زمانی کوتاه بخش اعظم سلامت قلب خود را بازگردانند که این کار به گردش خون بهتر در بدن آن‌ها نیز کمک قابل‌توجهی خواهد کرد.

محققان اهل کپنهاگ، پایتخت دانمارک برای اثبات ادعاهای خود تعداد ۴۰۰۰ زن و مرد بین سنین ۲۰ تا ۹۹ ساله را در یک آزمایش مورد مطالعه قرار دادند که هیچ‌یک از آن‌ها به بیماری‌های قلبی مبتلا نبودند. افراد مورد مطالعه عادات کشیدن سیگار خود را به متخصصان گزارش دادند و سپس عملکرد قلب آن‌ها به وسیله دستگاه‌های پزشکی مخصوص مورد آزمایش قرار گرفت.

محققان پس از تجزیه و تحلیل تمام اطلاعات مربوط به افراد مورد آزمایش نظیر سن، جنسیت، وزن، فشار خون، کلسترول، دیابت و عملکرد ریه‌ها متوجه شدند که اگرچه هیچ یک از افراد مبتلا به بیماری قلبی خاصی نبودند، با این حال کسانی که سیگار می‌کشیدند، عملکرد قلب در آن‌ها ضعیف‌تر بود و حتی گردش خون در بدن آن‌ها نیز با سرعت کمتری انجام می‌شد.

کد خبر 599975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.