ارتباط بین آفت‌کش‌ها و بروز سرطان تیروئید

در یک مطالعه ۲۰ ساله ۱۰ آفت‌کش از ۲۹ آفت‌کش بررسی‌شده با سرطان تیروئید مرتبط بود. خطر ابتلا به سرطان تیروئید متناسب با تعداد کل آفت کش‌هایی که افراد در طول ۲۰ سال در معرض آن قرار داشتند، افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه سلامت را در روزی که گذشت مرور می‌کنیم:

ارتباط بین آفت‌کش‌ها و بروز سرطان تیروئید

در یک مطالعه ۲۰ ساله، ۱۰ آفت‌کش از ۲۹ آفت‌کش بررسی‌شده با سرطان تیروئید مرتبط بود. علاوه بر این خطر ابتلا به سرطان تیروئید متناسب با تعداد کل آفت کش‌هایی که افراد در طول ۲۰ سال در معرض آن قرار داشتند، افزایش یافت. در همه مدل‌ها، آفت کش «پاراکوات دی کلراید» با سرطان تیروئید مرتبط بود؛ این مطالعه از این فرضیه حمایت می‌کند که قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌های خانگی ناشی از استفاده کشاورزی با افزایش خطر ابتلا به سرطان تیروئید مرتبط است.

افزایش ۱۲ درصدی غربالگری شنوایی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیش از ۹۱ درصد متولدین مناطق تحت پوشش این دانشگاه در سال گذشته مورد غربالگری شنوایی قرار گرفته‌اند.

مجید جعفری‌نژاد با اشاره به اینکه نزدیک به هفت درصد بار کلی بیماری‌ها را کم‌شنوایی شامل می‌شود، اظهار کرد: ورود به این موضوع و قرار گرفتن مراقبت از شنوایی در سیستم شبکه نشان دهنده ارتقا نظام سلامت کشور است.

وی با اشاره به اینکه کم شنوایی شایع‌ترین معلولیت حسی در فرد محسوب می‌شود که متأسفانه به شدت در حال افزایش است گفت: ۵۰ درصد از بار بیماری کم شنوایی با اجرای برنامه‌های غربالگری حوزه بهداشت قابل پیشگیری است.

تأثیر سرکه سیب در لاغری

چندین سال است که پژوهشگران و محققان به خواص بی نظیر سرکه سیب پی برده‌اند، این محصول در حال حاضر فرآورده‌ای شناخته شده است و فواید فراوانی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها کاهش وزن و لاغری است. اضافه وزن و چاقی از معضلات دنیای امروز است که با توجه به رشد دنیای تکنولوژی، گسترش مشاغل آنلاین و افزایش کم تحرکی، باعث افزایش وزن و چاقی در افراد شده است. مبتلایان به اضافه وزن برای کاهش وزن خود اقدامات مختلفی مانند ورزش، رژیم‌درمانی و مصرف برخی از محصولات موجود در بازار مانند سرکه‌سیب انجام می‌دهند.

برگزاری نخستین دوره مهارت‌آموزی با موضوع پرورش «میلورم» برگزار شد

اولین دوره مهارت‌آموزی با موضوع پرورش «میلورم» با حضور کارشناسان و مددجویان و افراد دارای معلولیت حوزه‌های امور اجتماعی، توانبخشی و پیشگیری برگزار شد.

استرس نقش مهمی در اضافه وزن دارد

گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر استرس بر اضافه وزن مطالعه جدیدی انجام دادند و گروهی از موش‌ها را مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد در موش‌هایی که به طور مصنوعی سطح استرس افزایش داده شده است و ترشح هورمون‌ها متوقف شد، رشد سلول‌های چربی افزایش یافت.

به گفته محققان اگرچه همه موش‌ها از یک رژیم غذایی سالم استفاده کردند، اما موش‌هایی که در معرض استرس قرار گرفتند، بیش از ۹ درصد بیشتر از موش‌های گروه کنترل اضافه وزن داشتند. پژوهشگران بررسی کردند که آیا افزایش وزن ناشی از افزایش چربی است و متوجه شدند که چربی قهوه‌ای و سفید موش‌های تحت استرس بیش از دو برابر شده است، سطح انسولین آن‌ها نیز افزایش یافت.

زمانی که محققان استرس مصنوعی را حذف کردند؛ این تغییرات بلافاصله معکوس شد. محققان به این نتیجه رسیدند که استرس مزمن می‌تواند افزایش وزن را حتی با یک رژیم غذایی سالم و کم‌چرب افزایش دهد. یافته‌های مطالعاتی از این قبیل منجر به تولید داروهایی می‌شود که می‌تواند با تنظیم مجدد ریتم شبانه‌روزی به افراد مبتلا به چاقی کمک کند.

عادات ناسالم که سلامت قلب را به خطر می‌اندازد

بیماری‌های قلبی به عنوان دومین دلیل مرگ‌ومیر افراد در سراسر جهان شناخته شده است. متخصصان معتقدند که روش‌های ساده برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی وجود دارد؛ ترک عادت‌های مضر روزانه می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر زندگی سالم داشته باشد. از جمله مواردی که سلامت قلب را به خطر می‌پردازد عبارت است:

  • استفاده نکردن از نخ دندان
  • مصرف بیش از حد نمک
  • مصرف غذاهای پرکالری
  • سیگار کشیدن
  • مصرف گوشت قرمز
  • ورزش نکردن
  • نشستن طولانی مدت
  • توجه نکردن به علائم فیزیکی
کد خبر 599081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.