طرح رتبه‌بندی با ورود دولت سیزدهم پیش رفت/ باید به سمت مدارس مردمی و محلی برویم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: طرح رتبه‌بندی معلمان با فراز و نشیب‌های بسیاری روبه‌رو بود، اما با حضور دولت سیزدهم کار با وجود همه سختی‌ها، پیش رفت.

به گزارش ایمنا، محمدباقر قالیباف در سومین روز از سی‌وششمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد و نام شهدا به ویژه شهدای معلم و دانش‌آموز اظهار کرد: با همه وجودم ایمان دارم که راه تحول و قوی شدن ایران ما در دستان شما معلمان است.

وی افزود: البته اینگونه نیست که این را فقط در جمع شما بگویم و تعارف کنم، بلکه در هر محیطی بودم و توفیق خدمت داشته‌ام، یکی از کارهایم این بود که به سرعت رابطه خودم را با آموزش و پرورش برقرار کنم زیرا ایمان دارم و به این باور رسیده‌ام که شما معلمان محور قوی شدن کشور در تمام ابعاد هستید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی از استقلال یک کشور سخن می‌گوئیم، چه چیزی متضمن این استقلال است، به ویژه در چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی؟ گفت: مؤلفه‌های این استقلال چیست؟ کشوری می‌تواند بگوید مستقل هستم که بتواند مولد باشد، قدرت، ثروت، معرفت و منزلت تولید کند. اگر کشوری اینها را تولید کرد و رابطه اینها را در تعادل با هم در سیستم درستی قرار داد آن کشور مستقل خواهد بود و مستقل باقی می‌ماند و یک کشور قوی و باهویت است.

قالیباف تصریح کرد: دارایی‌های یک کشور برای رسیدن به این مؤلفه‌ها چه می‌تواند باشد؟ دارایی‌های اصلی و پیشران‌های تولید، اطلاعات، دانش و آگاهی است. اگر به دنبال رفاه هستیم باید توجه داشته باشیم دستیابی به همین رفاه از انباشت دانایی، خردورزی، آگاهی، ابتکار و خلاقیت در بستر یک حکمرانی کارآمد امکان‌پذیر است. این مهم نیازمند یک نگرش نهادی، نظام‌مند و چندوجهی به مقوله آموزش و پرورش است.

وی افزود: هنوز درون نظام حکمرانی، باور و اجماع لازمی به این واقعیت که "نطفه پیشرفت، تحول و قوی شدن جامعه از درون مدرسه و در گرانیگاه نهاد آموزش و پرورش بسته می‌شود"، شکل نگرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وقتی حرف از نهاد آموزش و پرورش می‌شود، متفاوت از وزارت آموزش و پرورش است، تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش یک بخش از نهاد آموزش و پرورش است. نهادی که مدرسه و معلم مهمترین عناصر آن هستند. خانواده نیز جزئی از نهاد آموزش و پرورش است.

وی افزود: صداوسیما، فضای مجازی، سینما و هنر و آموزش عالی نیز همین گونه هستند. لذا وقتی هنوز چنین موضوعی در اولویت ما قرار نگرفته است به جای اینکه این ظرفیت‌ها را متمرکز بر صندوق سرمایه‌های انسانی مولد کنیم، همه این سرمایه‌ها را در چاه نظام بوروکراسی که داریم می‌ریزیم و کمترین خروجی و کارآمدی را از آن می‌گیریم. اینجا است که نیازمند تصمیمی شجاعانه هستیم.

قالیباف ادامه داد: همه قبول داریم که معیشت اولویت ما است و حتماً باید برای آن تلاش کنیم. در تلاش هستیم به حوزه معیشت سروسامان دهیم. اولویت امروز معیشت است، اما ضرورت امروز و اولویت فردای ما، "تربیت" است. نباید در یک معامله سراسر باخت قرار بگیریم به نحوی که "تربیت" را بدهیم و "معیشت" را بگیریم. اگر از زمان و تربیت غافل شویم، نسل و نسل‌های بعدی را از دست می‌دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پنج "میم" شامل منزل، مدرسه، مسجد، محله و مجازی باید در یک زنجیره دقیق با همدیگر کار کنند تا کارآمدی و مؤثر بودن را شاهد باشیم، گفت: ناگزیریم که یک نگاه سیستمی عمومی باز داشته باشیم تا سرمایه‌های مادی که به زحمت پیدا می‌کنیم به چاه ویل سیستم بوروکراسی نریزیم به گونه‌ای که نتوانیم خروجی لازم را بگیریم.

وی تاکید کرد: باید بدانیم اصالت در آموزش و پرورش، مدرسه و معلم است. همانطور که در مجلس شورای اسلامی، اصالت با نماینده مجلس است. رتبه بندی را با خون دل دنبال کردیم. رتبه بندی با فراز و نشیب‌های بسیاری رو به رو بود. با حضور دولت سیزدهم کار با همه سختی‌ها پیش رفت و حالا دارد اجرایی می‌شود، اما این تنها هدف نیست و باید این فرصت را فراهم کنیم که به سمت کیفیت و عدالت آموزشی برویم. نمی‌خواهم دوگانه کیفیت و عدالت آموزش ایجاد کنم و اینها را مقابل هم قرار دهم، معتقدم این دو مکمل همدیگرند.

قالیباف ادامه داد: در مجلس شورای اسلامی برای ایجاد سیستم عمومی مدیریت باز و سایبرنتیکی نسل سوم، هر قانون و پشتیبانی برای آموزش و پرورش نیاز باشد آماده‌ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم می‌توانیم ظرف یک سال تحول را در آموزش و پرورش ایجاد کنیم. اگر پیشران دانش و آگاهی و اطلاعات داشته باشیم آن وقت می‌توانیم از دارایی‌هایمان به درستی استفاده کنیم. طی ۱۶ سال و در دو دولت، شش، هفت وزیر و سرپرست در آموزش و پرورش عوض شدند. آن زمان که دو گزینه وزارت آموزش و پرورش آمدند و رفتند و رأی نگرفتند، قلبم ایستاده بود و گفتم نکند این روند ادامه یابد و آموزش و پرورش ثبات پیدا نکند. الحمدلله که آن مسیر طی نشد. اکنون باید بایستیم و اساس کار را درست کنیم. در برنامه هفتم توسعه اولویت‌ها در حال بررسی و بحث است. باید مسئله‌محور حرکت کنیم. آیا تقویت آموزش نمی‌تواند یکی از همین مسائل باشد؟

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نیازمند آن هستیم که آموزش و پرورش را در حکمرانی نو ببریم. شفاف‌سازی، هوشمندسازی، مردمی‌سازی و کارآمدسازی باید مورد توجه باشد. به جای مدارس خصوصی و دولتی، باید به سمت مدارس مردمی و محلی برویم. منظور از شکل‌گیری مدارس مردمی این نیست که آموزش را خصوصی کنیم، منظور مردمی‌سازی است به آن مفهوم که زنجیره میان پنج عنصر منزل، مدرسه، مسجد، محله و فضای مجازی به درستی به هم متصل شوند و تقویت آموزش محقق شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 598659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.