«پرسش»؛ فرهنگسرایی برای کاهش مشکلات زندگی

مسئول فرهنگسرای تخصصی پرسش اصفهان گفت: جامعه هدف انگیزه‌ای برای مشاوره گرفتن یا احساس نیاز به آموزش ندارد، در حالی که بسیاری از مشکلات امروز با دریافت آموزش‌های ضروری قابل حل است.

نفیسه مظاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: «فرهنگسرای تخصصی پرسش اصفهان» از زیرمجموعه‌های چندگانه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان است که مباحث مرتبط به حوزه تخصصی روانشناسی به‌ویژه سلامت روان و روانشناسی مثبت‌نگر را دنبال می‌کند.

به گفته وی، جامعه امروز به این مدل از شناخت و آشنایی با مباحث روانشناسی نیازمند است. مسائل و موضوعاتی از جمله تاب‌آوری، امید به زندگی، شفقت و مهرورزی، خردورزی که شمار زیادی از افراد و خانواده‌ها باید آنها را شناخته و فرا بگیرند تا بتوانند، بهتر زندگی کنند.

مسئول فرهنگسرای پرسش در ادامه با اشاره به کمرنگ شدن شیوع کرونا پس از یک دوره دوساله، تصریح کرد: در این دو سال زیرساخت‌های مجازی این مرکز را فعال و مباحث را به شکل غیرحضوری و برخط دنبال کردیم اما در چند ماه اخیر و با فروکش کردن بیماری کووید -۱۹، دوباره مباحث و همایش‌ها را به شکل حضوری از سر گرفته‌ایم.

وی اظهار کرد: امسال سلسله همایش‌هایی با عنوان «جوانی فصل رویش» را در قالب نشست‌های دوره‌ای برگزار می‌کنیم. ماه قبل نیز موضوع تاب‌آوری را با حضور استاد نیک‌راهان اجرا کردیم و این ماه نیز «خوانش کتاب زندگی» را با یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان برگزار خواهیم کرد.

رویکرد تخصصی در مشاوره‌های فردی

مظاهری با بیان اینکه امروزه آسیب‌ها و مشکلاتی در زندگی‌ها وجود دارد که بسیاری از آنها قابل حل است، افزود: امروزه مشکلات اقتصادی تاب و تحمل مردم را کم کرده و قدرت تاب‌آوری و حل مسئله را از آنها گرفته است.

وی تصریح کرد: ساماندهی مشاوره‌های فردی مراکز تابعه سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان کار ویژه دیگری است که در دست اقدام داریم. مشاوره فردی را به شکل تخصصی در این فرهنگسرا دنبال می‌کنیم و از استادان دارای پروانه نظام روانشناسی برای همین منظور دعوت کرده‌ایم.

مسئول فرهنگسرای پرسش اصفهان با بیان اینکه در حال انجام مصاحبه با این اساتید برای استفاده از دانش و تجربه آنها هستیم، اضافه کرد: طی یک هفته تا ۱۰ روز آینده در هر ۱۵ منطقه شهرداری اصفهان، یک مرکز به‌عنوان پایگاه مشاوره انتخاب می‌شود تا با حضور استادان با تجربه و دارای پروانه، دو تا سه روز در هفته به مراجعان به شکل فردی پاسخ داده شود.

وی تاکید کرد: مخاطبان می‌توانند از طریق سایت www.shahredu.ir به شکل اینترنتی وقت مشاوره بگیرند و از این امکان استفاده کنند. نرخ حق مشاوره‌ها نیز یک‌سوم قیمت بخش خصوصی است.

مظاهری همچنین از آماده‌سازی و راه‌اندازی نرم‌افزار جامع پرسش و پاسخ فرهنگسرای پرسش خبر داد و گفت: این سامانه تحت وب است و به زودی از سوی سازمان فاوا آماده‌سازی می‌شود و ارائه خدمات خود را به مخاطبان آغاز می‌کند.

وی اظهار کرد: هر مخاطبی می‌تواند در هر ساعت از شبانه‌روز با این سامانه در ارتباط باشد و سوال یا مسئله موردنظر خود را به‌صورت رایگان در مباحث مرتبط از جمله مسائل اعتقادی، روانشناسی، حقوق خانواده، تربیتی و دیگر موضوعات مطرح کند. مخاطب می‌تواند هم به شکل صوتی و هم به صورت فایل متنی، سوالات خود را از مشاوران ما بپرسد.

مسئول فرهنگسرای تخصصی پرسش، آماده‌سازی محتوا و فیلم‌های آموزشی برای همایش‌ها، دوره‌ها و کارگاه‌های فرهنگسرا در آینده نزدیک را یادآور شد و افزود: همه فیلم‌ها و محتواها در سایت فرهنگسرا به نشانی www.porsesh.ir بارگذاری می‌شود. در قسمت آموزشگاه این سایت، فیلم‌ها تدوین می‌شود. روند کار به این شکل است که کلیپ‌های کوتاهی از فیلم‌ها قرار می‌دهیم که مخاطب در ابتدا این فیلم‌های کوتاه آموزشی را ببیند و اگر مورد پسند او واقع شد، اقدام به تهیه و دانلود فیلم مورد نظر کند.

وی تاکید کرد: طرح دیگر این مرکز، موضوع برگزاری غرفه‌های مشاوره فردی در مناطق پانزده‌گانه شهری است. این شهرداری‌ها در زمان‌هایی اقدام به برپایی برنامه‌هایی با حضور گسترده مردم می‌کنند که ضمن هماهنگی با فرهنگسرای پرسش، غرفه‌های مشاوره ما در حاشیه این برنامه‌های پرمخاطب برپا می‌شود و به مراجعان خدمات مشاوره حضوری ارائه می‌دهند.

مظاهری تصریح کرد: برپایی این غرفه‌ها در مناطق مختلف شهر ضمن اینکه خدمات مشاوره‌ای رایگان به مردم ارائه می‌کند، باعث آشنایی مردم با این فعالیت‌ها و کارکردهای فرهنگسرای تخصصی پرسش خواهد شد.

جوانانی که راهشان را گم کرده‌اند

وی گفت: بیشتر مراجعان فرهنگسرا از قشر جوان جامعه هستند که به‌واقع این گروه سنی راه و هدف خود را گم کرده‌اند. همین هدف داشتن است که باعث تاب‌آوری و امید داشتن به زندگی در آنها می‌شود. در این جلسات تلاش می‌کنیم این موضوع را برای مخاطبان جا بیندازیم که آموزش در بسیاری از مسائل ضروری است و زندگی کردن نیاز به آموزش دارد.

به گفته مسئول فرهنگسرای پرسش، این روزآمدی و آموزش‌پذیری آثار زیادی در زندگی و تصمیم‌گیری در شرایط مختلفی که ممکن است برای هر فردی پیش بیاید، دارد.

وی با تاکید بر اینکه اقشار و گروه‌های مختلف مردم در جامعه امروز از آموزش دور هستند، افزود: ماه گذشته در مدت زمان چهار هفته طرح «دوشنبه‌های زندگی» را با موضوعاتی از جمله کارگاه‌های جرئت‌مندی و دقت و تمرکز اجرا کردیم و در هر کلاس شاهد حضور ۳۵ تا ۴۰ شرکت کننده بودیم.

مظاهری اظهار کرد: به نظر می‌رسد جامعه هدف این برنامه‌ها، انگیزه‌ای برای مشاوره گرفتن یا احساس نیاز به آموزش ندارد. در حالی که بسیاری از مشکلات امروز با دریافت آموزش‌های ضروری قابل حل است.

وی ادامه داد: اگر جوانی برنامه جامعی برای آینده خود داشته باشد، طبیعی است که در سرنوشت و زندگی او تأثیر مستقیم دارد. این آموزش‌ها بر همین موارد به شکل علمی و کارگاهی تاکید دارد.

مسئول فرهنگسرای تخصصی پرسش اصفهان با یادآوری اینکه امسال بر مبحث روانشناسی مثبت‌نگر متمرکز شده‌ایم اظهار کرد: بیشتر استادان و مربیان دوره‌های این فرهنگسرا در موضوع سبک زندگی ایرانی و اسلامی نیز ورود کرده‌اند. ماه رمضان وبینار سلامت معنوی را با حضور استادانی از دانشگاه‌های اصفهان برگزار کردیم. استاد کلاهدوزان از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رابطه با تفاوت‌های هوش هیجانی با هوش معنوی مباحثی را عنوان کرد و استاد احمدی‌فراز در همان دوره، درباره تأثیر دعا بر سلامت روان سخنرانی داشت. در آینده نیز از این دست برنامه‌ها خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: یکی از ۱۴ گام در موضوع تاب‌آوری، حضور و بروز معنویت در زندگی است. یکی از رموز طول عمر عارفان و افرادی که اخلاق‌مدار هستند، اعتقاد به خدا و معنویت‌گرایی در زندگی است و ما نیز در چینش مشاوران مسائل اعتقادی و دینی را لحاظ می‌کنیم.

مظاهری با بیان اینکه تلاش ما این است که مردم و مخاطبان بیشتر به یک فرد با تجربه و خبره در رابطه با مشکلات و آسیب‌های احتمالی کار و زندگی خود رجوع کنند و از این برنامه‌های تخصصی و مشاوره‌ای بیشتر بهره ببرند.

وی با یادآوری اینکه سلامت روان دو بخش دارد افزود: اختلالات و آسیب‌های روانی بخش اول و دوم روانشناسی مثبت‌نگر است. امروزه ابتلاء به افسردگی در جوامع مختلف در حال افزایش است و به گفته یکی از استادان دانشگاه افسردگی مشکل اصلی جهان در سال ۲۰۳۰ میلادی خواهد بود.

مسئول فرهنگسرای پرسش اظهار کرد: گاهی عنوان کردن همین کلمه افسردگی ممکن است باعث دوری افراد از همین مباحث، همایش‌ها و مشاوره‌ها باشد. بنابراین باید از جنبه‌ای دیگر این موضوع را نگریست و تعبیر امید داشتن به آینده و مثبت‌نگری را جایگزین آن کرد.

گفت‌وگو را یاد بگیریم

وی تاکید کرد: جامعه نیازمند نشاط، امید و شادی است، هر چند آسیب‌های اجتماعی متعددی داریم. ماه قبل کارگاه تحلیل رفتار و ارتباطات اثربخش با اجرای استاد قمرانی، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان داشتیم که همان زمان گفته شد ایران بیشترین آمار درگیری‌ها را دارد چون مهارت گفت‌وگو نداریم و نمی‌دانیم در ارتباطات میان‌فردی چگونه باید رفتار کنیم. حتی در خانواده‌ها گفت‌وگو نمی‌کنیم و نحوه گفت‌وگو را هم نمی‌دانیم.

مظاهری تصریح کرد: دو سال قبل در همان زمان آغاز شیوع ویروس کرونا که دوره‌ها به شکل برخط اجرا می‌شدند، هفت مهارت گفت‌وگو را آماده ارائه به مخاطبان کردیم. متأسفانه بسیاری از ما اطلاعی از این مهارت‌ها نداریم و مشکلاتی که در زندگی داریم که آشنایی با این مهارت‌ها و دور نبودن از آموزش‌ها، برای حل آن‌ها مؤثر است.

به گزارش ایمنا، فرهنگسرای پرسش اصفهان در خیابان جهاد، روبه‌روی مدرسه آسیه، کوی صفا، کوی شاداب واقع شده است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر از فرهنگسرای پرسش می‌توانند با شماره تماس ۳۲۳۵۱۶۶۰ تماس بگیرند یا به صفحه این فرهنگسرا در اینستاگرام به نشانی porsesh_esf@ مراجعه کنند.

کد خبر 598648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.