چگونه می‌توان کلسترول خون را کاهش داد؟

با پیروی کردن از یک رژیم غذایی سالم، کاهش وزن، ترک سیگار و ورزش کردن می‌توان کلسترول خون را به صورت طبیعی کاهش داد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کلسترول بالا زمانی رخ می‌دهد که میزان موجود در خون بیش از حد افزایش پیدا کند. کلسترول بالا معمولاً با علائم خاصی همراه نیست، به صورت پنهان باقی می‌ماند و زندگی میلیون‌ها انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کلسترول شامل «کلسترول خوب» به نام لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL)، «کلسترول بد» به نام لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و تری‌گلیسیرید است. افراد با انجام دادن آزمایش خون متوجه می‌شوند که دچار کلسترول بالا هستند یا خیر؟ کلسترول بالای درمان نشده ممکن است باعث بروز مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت شود. در ادامه به بررسی اقداماتی می‌پردازیم که به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند:

پیروی کردن از یک رژیم غذایی سالم

غذاهای زیادی وجود دارد که مصرف آن‌ها به کاهش سطح کلسترول خون کمک شایانی می‌کند. همچنین افراد باید برای کاهش کلسترول خون خود مصرف غذاهای فرآوری شده که معمولاً سرشار از قند و نمک است را کاهش دهند. فیبر محلول موجود در بلغور جو دوسر، لوبیا قرمز، سیب و کلم بروکلی باعث کاهش جذب کلسترول در خون می‌شود. همچنین، غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا سه مانند ماهی سالمون، گردو و بذر کتان برای سلامت قلب و عروق مفید است.

کاهش وزن

اضافه وزن و چاقی اطراف شکم نسبت چربی احشایی را افزایش می‌دهد که می‌تواند بر کبد نیز تأثیر بگذارد. در صورتی که دچار اضافه وزن شده‌اید، سطح کلسترول خون افزایش پیدا می‌کند و بر شریان‌ها و رگ‌های خونی تأثیر منفی می‌گذارد. توصیه شده است که به‌منظور پیشگیری از بروز کلسترول بالای خون مقدار زیادی میوه، سبزیجات، آجیل، دانه‌ها و غلات کامل مصرف کنید، به صورت منظم ورزش کنید، به میزان کافی آب بنوشید و به سبک سالم وزن کم کنید.

ترک سیگار

سیگار کشیدن بر قلب فشار وارد می‌کند، باعث افزایش ضربان قلب می‌شود و اثرات نامطلوبی بر سرخرگ‌ها می‌گذارد. محققان پس از انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که ترک سیگار، خطر ابتلاء به بیماری قلبی در میان افرادی که پیش از این سیگار می‌کشیدند را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

ورزش کردن

ورزش کردن به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کند، بنابراین افراد می‌توانند فعالیت‌های مورد علاقه خود مانند پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌سواری را انجام دهند و از مزایای آن بهره‌مند شوند. فعالیت بدنی HDL موجود در جریان خون را افزایش می‌دهد، میزان LDL را کاهش می‌دهد و میزان تجمع کلسترول در داخل و روی دیواره شریان‌ها را کمتر می‌کند.

کد خبر 598527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.