این عوامل باعث بروز بیماری قلبی می‌شود

عواملی مانند افزایش سن، داشتن سابقه خانوادگی بیماری، رژیم غذایی نامناسب، استعمال دخانیات، کلسترول خون بالا، دیابت، فشار خون بالا، ورزش نکردن، اضافه وزن و چاقی، افسردگی و استرس خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، درمورد بیماری‌های قلبی‌عروقی دو دسته عوامل خطر ذکر شده است، دسته اول عوامل خطر غیرقابل اصلاح مانند سن، جنسیت و سابقه بیماری در خانواده است و دومین دسته از عوامل خطر، عوامل خطر قابل اصلاح هستند. در ادامه به بررسی تعدادی از این عوامل خطر می‌پردازیم:

افزایش سن

هرچه سن افزایش پیدا می‌کند؛ کارایی دستگاه گردش خون کمتر می‌شود و احتمال بروز مشکلات قلبی افزایش پیدا می‌کند.

جنسیت

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که احتمال بروز بیماری‌های قلبی عروقی در میان مردان بیشتر است؛ البته بعد از ۶۰ سالگی خطر بروز بیماری در هر دو گروه یکسان است.

سابقه خانوادگی بیماری قلبی

فردی که یکی از اعضای خانواده وی سابقه سکته قلبی یا مغزی یا دیگر بیماری‌های قلبی عروقی را داشته است، بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به این بیماری‌ها قرار دارند.

رژیم غذایی نامناسب

پیروی کردن از رژیم غذایی نامناسب مانند افزودن نمک زیاد به غذا، مصرف زیاد مواد سرخ کردنی، استفاده زیاد از غذاهای فرآوری شده مانند غذاهای کنسروی، سوسیس و کالباس، مصرف کم سبزیجات و میوه‌ها در رژیم غذایی روزانه و بسیاری موارد دیگر خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

استعمال دخانیات

استعمال سیگار نه تنها برای فرد سیگاری، بلکه برای افراد غیرسیگاری مانند نوزادان، اطفال و افراد در مواجهه با دود سیگار هم مضر است. سیگار به واسطه مونوکسیدکربن و نیکوتین تولیدی تأثیرات زیان‌باری بر قلب دارد. مونوکسیدکربن موجود در دود سیگار با هموگلوبین سلول‌های قرمز خون ترکیب می‌شود و کربوکسی‌هموگلوبین به وجود می‌آورد؛ در نتیجه مقدار اکسیژن قابل دسترس برای عضله قلب کاهش پیدا می‌کند.

کلسترول خون بالا

زمانی که کلسترول پلاک و دیگر رسوبات چربی در دیواره سرخرگ‌ها رسوب می‌کند سرخرگ‌های تغذیه‌کننده قلب دچار گرفتگی می‌شود، میزان جریان خون کاهش می‌یابد و باعث بروز درد قفسه سینه می‌شود. در صورتی که لخته خون تشکیل شود و سرخرگ دچار انسداد شود، ممکن است حمله قلبی رخ دهد. همچنین، اگر لخته خون یک سرخرگ خون‌رسانی کننده مغز را دچار انسداد کند سکته مغزی رخ می‌دهد. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که کلسترول بالای خون نشان‌دهنده احتمال بالای خطر ابتلاء به حمله قلبی و سکته مغزی است.

دیابت

دیابت یک عامل خطرزای بیماری‌های قلبی-عروقی است؛ بخشی از این افزایش خطر به دلیل وجود عوامل خطر دیگر مانند چاقی، افزایش کلسترول خون و فشار خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو است.

فشار خون بالا

فشار خون بالا زمانی رخ می‌دهد که میزان فشار خون در رگ‌ها افزایش یافته باشد. فشار خون نیرویی است که خون به دیواره رگ‌ها وارد می‌کند. زمانی که فشار خون افزایش می‌یابد خطر بروز سختی عروق، تصلب شرایین و در نهایت سکته مغزی و قلبی افزایش پیدا می‌کند.

ورزش نکردن

با توجه به مطالعات متعدد انجام شده، کم‌تحرکی می‌تواند تأثیر منفی بر سیستم ایمنی بدن داشته باشد این اتفاق منجر به پیامدهای منفی بر سلامت فرد می‌شود. نداشتن فعالیت بدنی خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی-عروقی را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

اضافه وزن و چاقی

اضافه وزن و چاقی به عنوان تجمع غیر طبیعی و یا بیش از حد چربی در بدن که ممکن است سلامتی را مختل کند، تعریف شده است. نتایج بررسی‌های انجام شده حاکی از این است که اضافه وزن و چاقی خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت نوع دوم و بعضی سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.

افسردگی و استرس

افسردگی از رایج‌ترین اختلالات روانی است که خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. استرس نیز می‌تواند تأثیر نامطلوب بر سلامت داشته باشد، اگر استرس مدیریت نشود باعث بروز مشکلات عاطفی، روانی و حتی فیزیکی مانند بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، درد قفسه سینه یا نامنظم بودن ضربان قلب شود.

کد خبر 598208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.