آیا سرمایه گذاری برای خرید خانه در ترکیه منطقی است؟

خیلی از ما ایرانی ها سرمایه گذاری در ملک و طلا را جزو پر سودترین سرمایه گذاری ها می دانیم.یعنی سعی می کنیم تا سرمایه خود را در حد امکان تبدیل به ملک و طلا کنیم.

حال می خواهیم بدانیم که سرمایه گذاری در ملک در ترکیه چه سود ها و چه ضررهایی را در پی دارد.تا انتها این مقاله با ما باشید تا از خرید خانه در ترکیه اطلاعات کافی به دست آورید.

تاثیر سیاست های داخلی و خارجی بر سرمایه گذاری املاک در ترکیه

تجار خارجی زیادی برای سرمایه گذاری به ترکیه سفر می کنند.این کشور تبدیل به یک مرکز جهانی تجارتی شده است.فرصت های سرمایه گذاری زیاد در بخش املاک، تجارت، کشاورزی و صنعت باعث شده که سرمایه گذاران زیادی برای پیشرفت بیشتر به این کشور روی آورند.سال های گذشته شرایط و رخدادهایی اتفاق افتاد که باعث افزایش چشم گیر سرمایه گذاری خارجی ها در بخش املاک بودیم.جالب است بدانید که تعداد املاک فروخته شده در استانبول رکورد زد و نرخ های کم سابقه ای توسط خارجی ها برای خرید ملک در ترکیه ثبت شد.

موسسه آمار ترکیه سندی را منتشر کرده است که ثابت می کند نرخ خرید آپارتمان ها توسط خارجی ها در ترکیه از سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است.اگر به این اعداد و ارقام نگاه کنید خودتان متوجه پیشرفت می شوید.

سال ۲۰۱۷: ۲۲۴۲۸ ملک فروخته شده به خارجی ها

سال ۲۰۱۸: ۴۰۰۴۴ ملک فروخته شده به خارجی ها

سال ۲۰۱۹: ۶۷۳۲۲ ملک فروخته شده به خارجی ها

در سال ۲۰۲۲ اتفاق و رخدادهایی باعث شده است که توجه به خرید ملک برای هر ایرانی تبدیل به هدفی مهم شود.نوسانان ارز در ترکیه و شرایط اقتصادی این روزهایی که ترکیه با آن دست و پنجه نرم می کند، شرایط مساعدی را برای سرمایه گذاری فراهم کرده است.

یکی از این اتفاقات سیاست هایی بود که دولت ترکیه روی انها حساب باز کرده بود.سیاست مداران ترکیه قوانینی را وضع کردند که باعث شد سرمایه گذاران زیادی به خرید ملک در ترکیه تشویق شوند.اصلاح آیین نامه اجرایی مربوط به اخذ تابعیت ترکیه یکی از آنها بود.

اصلاح قوانین اخذ شهروندی ترکیه یکی دیگر از دلایلی است که باعث افزایش چشمگیر سرمایه گذاری در املاک این کشور شده است.

اگر اطلاعات ارائه شده را جمع بندی کنیم متوجه می شویم که هنوز هم سرمایه گذاری در املاک و مستغلات ترکیه فرصت خوبی برای سرمایه گذاری می باشد.

تاثیر واحد پولی ترکیه (لیر) بر سرمایه گذاری املاک در ترکیه

در این سال ها شاهد کاهش نرخ لیر ترکیه در برابر ارزهای خارجی بوده ایم.همین امر باعث شده سوالاتی در ذهن سرمایه گذاران داخلی و خارجی در مورد آینده این کشور پیش بیاید.

البته که سرمایه گذار همیشه باید ریسک سرمایه گذاری اش را بپذیرد اما سرمایه گذار موفق کسی است که بتواند با استفاده از اطلاعات، ریسک سرمایه گذاری خود را به حداقل برساند.

آیا سرمایه گذاری برای خرید خانه در ترکیه منطقی است؟

کاهش قیمت لیر ترکیه موجب روادیدی شده است که در ادامه به بیان آنها می پردازیم

  1. افزایش قیمت ملک در ترکیه

  2. تغییرات در بازار املاک

  3. افزایش قیمت مواد و مصالح ساختمانی

  4. افزایش قیمت پروژه های ساختمانی

  5. افزایش قیمت دلار

همه این روادید باعث شد تا سود چشمگیری به سرمایه گذارانی که ملک و املاک در ترکیه و به خرید خانه در استانبول داشتند تعلق گیرد و البته کار را برای ورود سرمایه گذارانی که به تازگی قصد ورود به خرید و فروش املاک در ترکیه را داشتند، سخت تر کرد زیرا سرمایه گذاران نیاز به بودجه بیشتری برای این امر دارند.

جالب است بدانید که کشور ترکیه در سال ۲۰۱۹ به عنوان دومین کشور حامی سرمایه گذار خارجی در قاره آسیا معرفی شد.نکته حائز اهمیت بعدی این است که طبق آمارهای اعلام شده کشور آمریکا به عنوان کشور دوم، از نظر تعداد سرمایه گذار خارجی معرفی شده است که یعنی درصد ریسک سرمایه گذاری در کشور ترکیه برای آمریکایی ها کم می باشد.کشور هلند هم از رقابت در سرمایه گذاری در ترکیه جا نمانده است و ۱۵.۸ درصد میزان سرمایه گذاری کشور ترکیه را از آن خود کرده است.

بررسی امنیت سرمایه گذاری ملکی در ترکیه

در هر کشوری قوانینی وجود دارد که در صورت نقض آنها ملک و اموال شما به نام دولت مصادره می شود.البته این دستور توسط قوه قضائیه کشور ترکیه صادر می شود.مصادره کردن اموال در کشورهای مختلف امتیازبندی خاص خود را دارد.از همین رو براساس قوانین بین الملل کشورها به ۷ دسته تقسیم بندی شده اند که دسته اول شامل کشورهایی است که امنیت بیشتری را برای سرمایه گذاران خارجی فراهم کرده اند.طبیعتاً دسته هفتم کشورهایی هستند که ریسک بالایی از لحاظ مصادره اموال برای بازارگانان خارجی فراهم کرده اند.کشور ترکیه از نظر مصادره اموال رتبه پنجم را دارد.

کنترل فساد

هر سرمایه گذاری برای سرمایه گذاری در کشور ثانی به موارد زیادی توجه می کند.فساد موجود در کشور مورد نظر یکی از مواردی است که مورد توجه سرمایه گذاران قرار می گیرد.جالب است بدانید که شاخص کنترل فساد در ترکیه -۰.۲۹ می باشد.این در حالی است که استاندارد کنترل فساد طبق قوانین بین المللی عددی بین -۲.۵ تا +۲.۵ می باشد.

نظارت بر اجرای قوانین

قوانین در همه کشورها وجود دارد اما این موضوع که سازمان ها و افراد چقدر به این قوانین پایبند باشند، موضوعی است که برای سرمایه گذاران بسیار اهمیت دارد.در واقع کشورهای قانونمند، امنیت سرمایه گذاری شما را بالا تر می برند و ریسک سرمایه گذاری را کاهش می دهند.طبق قوانین بین الملل شاخص مناسب کیفیت نظارتی عددی بین +۲.۵ تا -۲.۵ می باشد و کشور ترکیه دارای امتیاز -۰,۰۱ می باشد

مزایای خرید ملک در ترکیه

آیا سرمایه گذاری برای خرید خانه در ترکیه منطقی است؟

همان طور که اشاره شد دولت ترکیه سیاست ها قوانینی را وضع کرده تا سرمایه گذاران خارجی را تحریک به سرمایه گذاری در ترکیه کنند.در همین راستا چند مزیت مهم برای سرمایه گذاری در قسمت املاک کشور ترکیه را برای شما بیان می کنیم:

از سپتامبر ۲۰۱۸ طبق قانون اخذ شهروندی ترکیه، تغییراتی در قوانین اعطای پاسپورت صورت گرفت که فعالیت سرمایه گذاران خارجی را راحت تر کرد.بر اساس این قانون شما فقط با ۲۵۰ هزار دلار می توانید شهروندی ترکیه را به دست آورید ولی تا قبل از این نیاز به ۱ میلیون دلار سرمایه اولیه داشتید تا بتوانید شهروند ترکیه شوید.

  • با استفاده از خرید ملک می توانید اقامت در ترکیه را به دست آورید.
  • با خرید ملک در هر جای ترکیه می توانید تابعیت این کشور را به دست آورید البته باید حداقل بودجه شما برای خرید ملک در ترکیه ۴۰۰۰۰۰ دلار باشد.
  • آمارها نشان داده است که فروش املاک در ترکیه سود بسیار زیادی برای صاحبان املاک داشته است.
  • فرصت مناسبی برای سرمایه گذاران با دید بلند مدت به وجود امده است.زیرا طبق آمار، در بلند مدت ارزش ملک در ترکیه افزایش می یابد.
  • دولت ترکیه تسهیلات دولتی خاصی برای سرمایه گذارانی که در خاک ترکیه فعالیت می کنند، ارائه می دهد.
  • قوانین شهروندی ترکیه بسیار مناسب برای کسانی است که زندگی راحت و آرامی را می خواهند تجربه کنند.
  • با به دست آوردن اقامت ترکیه در کنسولگری ها و سفارت های کشورهای معتبر مثل آمریکا و انگلیس همیشه به روی شما باز می شود.
  • با خرید ملک و اقامت در ترکیه می توانید به ۱۱۶ کشور دنیا بدون ویزا سفر کنید.
  • با خرید ملک می توانید مجوز کار دریافت کنید و بیزینس خودتان را در ترکیه آغاز کنید.
کد خبر 598048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.