افزایش ۲۰ درصدی ابتلا به آبله میمون/ مرگ‌ومیر ده‌ها کودک با شیوع سرخک

ابتلای بیش از ۳۵ هزار نفر در جهان به آبله میمونی، مرگ‌ومیر ده‌ها کودک در زیمبابوه با شیوع سرخک، اطمینان از بی‌خطری واکسن‌های کرونا، تعیین تکلیف بودجه بیماران خاص و صعب‌العلاج خلاف قانون و رایگان شدن حلزون شنوایی برای کودکان زیر چهار سال را در بسته بهداشت و درمان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سازمان جهانی بهداشت (WHO) از ابتلای بیش از ۳۵ هزار نفر در جهان به بیماری آبله میمونی خبر داد. موارد ابتلاء به آبله میمونی در جهان طی هفته گذشته افزایش ۲۰ درصدی داشته است.

این سازمان همچنین گزارش داد که آبله میمونی در ۹۲ کشور جهان شناسایی شده و آمار ابتلاء به این بیماری به بیش از ۳۵ هزار تن رسیده است که بیشتر موارد گزارش در اروپا و آمریکا بوده‌اند. همچنین تاکنون ۱۲ مورد مرگ ناشی از عوارض ابتلاء به این بیماری نیز به ثبت رسید.

به گزارش سی ان بی سی، "تدروس ادهانوم قبریسوس"، دبیر کل این سازمان جهانی نیز اعلام کرد که تاکنون بیشتر مبتلایان به این بیماری در بین مردانی بوده که با مردان دیگر رابطه جنسی داشته‌اند.

شیوع سرخک ده‌ها کودک را در زیمبابوه به کام مرگ کشاند

مقامات زیمبابوه اعلام کردند که شیوع سرخک در این کشور دست‌کم جان ۱۵۷ کودک را گرفته است و همچنین اولین مورد ابتلاء به این بیماری در اوایل ماه جاری میلادی به ثبت رسید.

مقامات زیمبابوه همچنین اعلام کردند که تعداد قربانیان این بیماری در این کشور در کمتر از یک هفته تقریباً دو برابر شده است. همچنین یکی از مقامات این کشور در این زمینه گفت: تعداد کل موارد مشکوک ابتلاء به این بیماری در سراسر این کشور طی چهار روز از ۱۰۳۶ به ۲۰۵۶ تن افزایش یافته است.

وزارت بهداشت این کشور پیشتر تجمع را عامل شیوع این بیماری اعلام کرد. اولین مورد ابتلاء به این بیماری نیز در اوایل ماه جاری میلادی در این کشور به ثبت رسید. بیشتر موارد گزارش شده ابتلاء به این بیماری در زیمبابوه مربوط به کودکان بین شش ماهه تا ۱۵ ساله است که خانواده‌های آنها از تزریق واکسن به فرزندانشان امتناع کرده‌اند.

علائم سرخک شامل تب، سرفه، آبریزش بینی و راش پوستی در نقاط مختلف بدن است. به گزارش دویچه وله، در ماه آوریل سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد که موارد ابتلاء به سرخک در آفریقا ۴۰۰ درصد افزایش یافته است.

اطمینان از بی‌خطری واکسن‌های کرونا

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، در جلسه علنی مجلس در پاسخ به سوالات نمایندگان و در توضیحاتی درباره عوارض احتمالی واکسن گفت: نظام ثبت و پیگیری عوارض تا ۳۰ روز بعد از واکسیناسیون به صورت فعال در کمیته‌های دانشگاهی بررسی می‌شود، از ۸۴ هزار و ۵۹۵ عارضه ثبت شده، ۶ هزار و ۱۲۲ مورد رویداد جدی بوده که از میان آنها ۲۰۶ مورد مرتبط با واکسیناسیون بوده و در شرایطی که ما ۱۵۳ میلیون دُز واکسن تزریق کردیم، میزان عوارض جدی ۱.۳۷ در یک میلیون نفر بوده است.

وی به تهیه کتابچه مطالعات علمی در این زمینه هم اشاره کرد و افزود: ۸۰ درصد بیماران بستری و فوت شده شامل کسانی می‌شود که واکسن نزدند، بر اساس آمار اعلام شده مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور ۱۴۲ هزار نفر بوده که ۱۳۲ هزار نفر این افراد مربوط به زمانی بوده که واکسیناسیون انجام نشده و فعال نبوده است؛ تنها ۱۰ هزار نفر پس از انجام واکسیناسیون فوت کردند که این افراد هم یا واکسن نزده بودند یا بیماری زمینه‌ای داشتند.

وزیر بهداشت ادامه داد: پیش از انجام واکسیناسیون ۳۰۰ شهید سلامت داشتیم و بعد از انجام واکسیناسیون این تعداد به حداقل رسید. ما با واکسیناسیون روزهای بدون مرگ و میر را در کشور داشتیم، در شرایط فعلی نیز که سویه امیکرون شیوع پیدا کرده کنترل خوبی انجام شده است.

وی گفت: نظام ثبت و پیگیری عوارض تا ۳۰ روز بعد از واکسیناسیون به صورت فعال در کمیته‌های دانشگاهی بررسی می‌شود، در شرایطی که ما ۱۵۳ میلیون دز واکسن تزریق کردیم، میزان عوارض جدی ۱.۳۷ در یک میلیون نفر بوده است. دولت سیزدهم همزمان با اوج پیک پنجم کرونا کار خود را آغاز کرد. در روز بیش از ۵۰ هزار مبتلا داشتیم، تعداد بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیش از هشت هزار نفر بود و تعداد مرگ و میر حدود ۷۰۰ نفر بود.

عین‌اللهی در خصوص موضوع واکسیناسیون تصریح کرد: واکسیناسیون مؤثرترین اقدام برای کنترل همه‌گیری در بیماری کرونا بوده است و توانسته افراد را در مقابل این بیماری مصون کند. واکسیناسیون در کشور ما قدمت بیش از یک قرن دارد؛ نخستین بار در انستیتو پاستور ایران در سال ۱۲۹۹ واکسیناسیون انجام گرفته و بعد از آن هم واکسن و سرم‌سازی رازی در سال ۱۳۰۳ این کار را انجام داده است و با انجام واکسیناسیون بیماری‌هایی چون آبله، فلج اطفال، سرخک، سرخجه مادرزادی، سل، دیفتری، مالاریا، کزاز و سیاه‌سرفه در کشور ریشه‌کن شده است و ایران اسلامی بر طبق اذعان همه سازمان‌های بین‌المللی از کشورهایی است که در این زمینه جز کشورهای پیشرو محسوب می‌شود.

وی در توضیح مراحل تأیید واکسن گفت: ما نظارت کامل بر کیفیت واکسن‌های تولید داخل و وارداتی کمیته علمی در کمیته‌ای زیر نظر سازمان غذا و دارو داشتیم، این کمیته علمی که بر همه داروها ازجمله واکسن نظارت دارد در واقع برای تأیید یک واکسن ۶ مرحله لازم است؛ نخست اکتشافی، دوم پیش بالینی، سوم بازآزمایی بالینی و سپس تأیید مجوز، تولید انبوه و نهایتاً کنترل کیفیت را شامل می‌شود. مراحل اکتشافی و پیش بالینی در آزمایشگاه انجام می‌شود.

وزیر بهداشت در توضیح عوارض واکسن گفت: نظام ثبت و پیگیری عوارض تا ۳۰ روز بعد از واکسیناسیون به صورت فعال در کمیته‌های دانشگاهی بررسی می‌شود، از ۸۴ هزار و ۵۹۵ عارضه ثبت شده، شش هزار و ۱۲۲ مورد رویداد جدی بوده که از میان آنها ۲۰۶ مورد مرتبط با واکسیناسیون بوده و در شرایطی که ما ۱۵۳ میلیون دز واکسن تزریق کردیم، میزان عوارض جدی ۱.۳۷ در یک میلیون نفر بوده است.

وی با اشاره به تهیه کتابچه مطالعات علمی در این زمینه افزود: ۸۰ درصد بیماران بستری و فوت شده شامل کسانی می‌شود که واکسن نزدند، بر اساس آمار اعلام شده مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور ۱۴۲ هزار نفر بوده که ۱۳۲ هزار نفر این افراد مربوط به زمانی بوده که واکسیناسیون انجام نشده و فعال نبوده است، تنها ۱۰ هزار نفر پس از انجام واکسیناسیون فوت کردند که این افراد هم یا واکسن نزده بودند یا بیماری زمینه‌ای داشتند.

عین‌اللهی ادامه داد: پیش از انجام واکسیناسیون ۳۰۰ شهید سلامت داشتیم و بعد از انجام واکسیناسیون این تعداد به حداقل رسید. ما با واکسیناسیون روزهای بدون مرگ و میر را در کشور داشتیم، در شرایط فعلی نیز که سویه امیکرون شیوع پیدا کرده کنترل خوبی انجام شده است.

وی یادآور شد: ایران رتبه ۱۲ در جهان و اول را در منطقه از جهت پذیرش‌های کرونا را به استناد پایگاه استنادی اسکوپوس دارد، بیش از ۱۱ هزار و ۹۰۰ مقاله، پایان نامه علمی در این زمینه چاپ شده است و جمهوری اسلامی ایران از کشورهای موفق در کنترل بیماری کرونا بود و این افتخار بزرگی برای ما است که به کمک دولت و مجلس انجام گرفته است.

تعیین تکلیف بودجه بیماران خاص و صعب‌العلاج خلاف قانون است

حمیدرضا ادراکی، مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر ایران در واکنش به خبر «تعیین تکلیف بودجه حمایتی از بیماران خاص و صعب‌العلاج در هفته جاری»، اظهار کرد: این بودجه در حالی قرار است در شورای نگهبان طرح شود که مردادماه سال گذشته تهیه و تدوین سند ملی برای «بیماری‌های نادر ایران» انجام گرفت و توسط ریاست جمهوری ابلاغ شد.

وی ادامه داد: دی ماه سال ۱۳۹۹ مجلس، ردیف بودجه‌ای برای حمایت از بیماران نادر در قالب بودجه وزارت بهداشت تصویب و همچنین روز ملی بیماری‌های نادر (هشتم اسفندماه) در شورای انقلاب فرهنگی تصویب و ابلاغ کرد تا این بیماران از خدمات بیمه‌ای، دارویی، درمان و حمایتی دولت بهره‌مند شوند؛ اما در حال حاضر می‌بینیم که سایر بیماری‌ها که به بیماری خاص و صعب‌العلاج شناخته می‌شود هم در این بودجه جای گرفته‌اند.»

مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر با اشاره به اینکه بیماران خاص سال‌هاست دارای بودجه هستند ولی ماهیت پزشکی به معنی خاص ندارند بلکه نادر هستند، گفت: همچنان در این بودجه دست‌هایی برای سو استفاده از بودجه در کار است؛ ضمن اینکه هنوز دستور رئیس جمهور اجرا نشده است و این موضوع جای بسی تأمل دارد.

وی ادامه داد: این در حالی است که بودجه در نظر گرفته شده بودجه محدودی است و اگر قرار باشد بیماری‌های دیگر که جزو بیماری‌های نادر نیستند هم در این بودجه قرار گیرند باز هم سهم بیماران نادر که هزینه‌های سرسام‌آوری دارد بسیار محدود خواهد شد.»

ادراکی با بیان اینکه در تلاش هستند تا بتوانند در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند تا حقی از بیماران نادر ضایع نشود گفت: جای تعجب دارد بعد از مدت‌ها که قرار است بیماران نادر مورد حمایت دولت قرار گیرند بیماران دیگر را هم به این بودجه اضافه می‌کنند. این بودجه برای بیماران نادری است که بیمه نداشتند و داروهای بسیار گرانی دارند.»

وی با تاکید بر اینکه چنین روندی خلاف قانون و خلاف سند و مصوبه مجلس است افزود: «در حال حاضر نامه نگاری‌های بسیاری انجام داده‌ایم و تاکید کرده‌ایم این بودجه برای بیماران نادر بوده و بعد از سال‌ها قرار شد تا اقدامی برای این بیماران صورت گیرد و نباید خلاف قانون پیش رفت. اعتراض‌های بسیار کرده‌ایم و به دفتر نهاد فرستاده‌ایم و همچنان هم در تلاش هستیم تا بتوانیم حرفمان را به گوش مسئولان برسانیم. تا آخر این هفته تلاش می‌کنیم تا نتیجه قابل قبولی به دست آوریم.

رایگان شدن حلزون شنوایی برای کودکان زیر ۴ سال

سیدبصیر هاشمی عضو کمیسیون کشوری کاشت حلزون اظهار کرد: اقدام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در رایگان کردن هزینه پروتز حلزون شنوایی برای کودکان زیر چهار سال، گامی ارزشمند و از افتخارات نظام سلامت است، رایگان شدن عمل کاشت حلزون شنوایی برای کودکان زیر چهار سال بیانگر اهمیت و جایگاه کاشت حلزون شنوایی در سن و زمان مناسب و نتایج بسیار مؤثر آن است.

وی ادامه داد: با اجرای طرح انجام رایگان کاشت حلزون شنوایی برای کودکان زیر چهار سال، خانواده کودکان ناشنوا می‌توانند با پرداخت مبلغ اندکی که آن نیز عمدتاً از طریق خیران و بهزیستی تأمین می‌شود، این کار را برای کودک خود انجام دهند چرا که علاوه بر گران بودن پروتز کاشت حلزون، هزینه‌های بیمارستانی، جراحی و توانبخشی نیز بالاست.

دبیر هیئت ممتحنه دانشنامه تخصصی رشته گوش، گلو، بینی و جراحی سر و گردن تصریح کرد: بر این اساس قرار شده که تمام پروتزهای مورد نیاز مربوط به پرونده‌های سال ۱۴۰۰ تأمین و در اختیار مراکز ۱۵ گانه کشور که شیراز یکی از بزرگترین آنهاست قرار گیرد تا همه بیمارانی که پارسال تشکیل پرونده داده بودند تحت عمل جراحی قرار گیرند.

بصیر هاشمی افزود: نیاز مرکز کاشت حلزون شیراز با توجه به اینکه جنوب کشور را پوشش می‌دهد حدود ۲۰۰ پروتز در سال است که امیدواریم با تأمین پروتزهای مورد نیاز، لیست انتظار به صفر برسد.

کد خبر 597644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.