۸۱۰ هزار معلم مشمول رتبه‌بندی شدند/رتبه‌های برتر کنکور متعلق به دانش‌آموزان مدارس سرآمد

۸۱۰ هزار معلم مشمول رتبه‌بندی می‌شوند، ریشه نظام آموزشی طبقاتی کجاست، بهره‌برداری ۹ هزار کلاس درس همزمان با هفته دولت در کشور، بازگشت ۱۵۰ کارگاه نوشت افزار ایرانی به چرخه تولید، سنجه کنکور را قبول نداریم را در بسته خبری آموزش و پرورش ایمنا می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: یکی از دلایل تأخیر در اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان این بود که تعداد زیادی از همکارانم شامل این قانون نمی‌شدند.

وی افزود: با اصلاحاتی که در قانون صورت گرفت، درحال حاضر قریب ۸۱۰ هزارنفر از معلمان عزیز، مشمول رتبه‌بندی فرهنگیان خواهند شد.

خبر ابلاغ آئین نامه رتبه بندی معلمان ۱۲ تیرماه امسال پس از چندین ساله مطالبه فرهنگیان در دولت سیزدهم ابلاغ شد. پس از رفع ایرادات آئین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان که توسط کمیسیون تلفیق مجلس اعلام‌شده بود، این ایرادات اصلاح شد و در پانزدهم مردادماه سال جاری آئین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان نهایی شد.

وزیر آموزش و پرورش ۲۲ مردادماه اعلام کرد که سامانه رتبه‌بندی معلمان از امروز بازشده است و به صورت آزمایشی همکاران می‌توانند کارهای خود را انجام دهند، اما از ۲۶ مردادماه سامانه به‌صورت رسمی شروع به کار خواهد کرد. همچنین نوری ۲۴ مردادماه اعلام کرد: دولت با تلاش بی‌وقفه نظام رتبه‌بندی را اجرایی کرد و در همین راستا به زودی مبالغی به صورت علی‌الحساب به حساب معلمان مشمول طرح واریز خواهد شد.

رتبه‌های برتر کنکور متعلق به دانش‌آموزان مدارس «سرآمد»

ابراهیم سحرخیز کارشناس آموزش و پرورش و معاون اسبق وزارتخانه اینکه اکثر قبول شدگان رشته‌های خوب دانشگاه‌ها از میان دانش آموزان مدارس پولی و تیزهوشان هستند موضوع تازه‌ای نیست. یک واقعیت ۳۰ ساله است که به علت رویکرد مسئولان به آموزش و پرورش تکرار و تشدید می‌شود. گفت: واقعیت این است که رتبه‌های برتر کنکور در تمام این سال‌ها متعلق به دانش آموزان مدارس «سرآمد» است و مدارس سرآمد در ایران مدارس پولی هستند.

وی اظهار کرد: مدارس ایران را می‌توانیم به دو دسته تقسیم کنیم. مدارس پول بگیر یا شهریه بگیر و مدارس غیر پولی. مدارس پولی هم به دو دسته تقسیم می‌شوند، مدارس دولتی پول بگیر و مدارس غیردولتی پول بگیر. مانند مدارس سمپاد یا تیزهوشان که دولتی هستند اما شهریه می‌گیرند. مدارس نمونه دولتی هم دولتی هستند اما شهریه دریافت می‌کنند. این مدارس هم از مدارس سرآمد یا خاص محسوب می‌شوند.»

وی افزود: مدارس نمونه دولتی به اسم روستاییان تشکیل شد اما متأسفانه این مدارس هم دچار انحراف و خانه بچه پولدارها و مدیران و مسئولان شدند. وقتی ظرفیت مدارس سمپاد پر می‌شود. سرریز این مدارس به مدارس نمونه دولتی می‌روند. نوع دیگر مدارس، هم مدرسه‌های شاهد هستند که به اسم کمک به فرزندان شاهد و ایثارگر تأسیس شدند. اما طوری طراحی شده‌اند که از ۳۰ سال پیش برای اینکه پولی شدن این مدارس را توجیه شود، ۳۰ درصد از ظرفیت این مدارس، فرزندان شاهد و ایثارگر ثبت‌نام دارد و ۷۰ درصد ظرفیت این مراکز را به مردم می‌فروشند.

این کارشناس سیستم آموزشی گفت: نوع دیگری از مدارس هم هیئت امنایی است، این مدارس دولتی محسوب می‌شوند. ترکیب هیئت امنا به ظاهر طوری چیده می‌شود که از معتمدان محل، دانشگاه، حوزه، اولیای دانش‌آموزان و جاهای مختلف باشند. مدیر مدرسه نیز دبیر هیئت امناست اما همه این تعاریف راهی است برای گرفتن پول از مردم. در مدارس هیأت امنایی هم پول حرف اول را می‌زند. کلاس‌های فوق برنامه و آمادگی کنکور هم بهانه‌ای هستند برای پول گرفتن.

وی ادامه داد: دسته دیگر مدارس غیردولتی هستند که شهریه‌های مشخصی دارند. مدارسی که در اواخر دهه ۶۰ به نام «غیرانتفاعی» ایجاد شدند. با این رویکرد که می‌خواهیم برای کشور مدیر تربیت کنیم اما کمکم که بازارشان گرم شد. برای این مدارس قانونی دائمی تصویب کردند و نام این مراکز آموزشی به صورت قانونی به مدارس غیردولتی تغییر کرد.

سحرخیز افزود: دسته دیگر مدارس عادی دولتی هستند که به نظر من نماد ۹۹ درصدی‌ها هستند. مدارسی که فرزندان فقرا در آنها درس می‌خوانند. دولت برای آنها فقط پول معلمان را پرداخت می‌کند. این مدارس در عمل هیچ امکاناتی ندارند. کلاس فوق برنامه ندارند. ساعات عادی مدارس را هم آموزگارانی پر می‌کنند که حال و حوصله ندارند. حقوق کم دریافت می‌کنند یا سابقه کم دارند. انگیزه ندارند.

وی ادامه داد: تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌های این مدارس را ۴۰ نفر تعریف کردند و تراکم دانش‌آموز در این مدارس بالا هستند. مدارس دولتی به طور معمول نیروی کافی ندارند. به جای دو معاون یک معاون دارند. بیشتر این مراکز مدیران قوی، مربی پرورشی یا مربی بهداشت ندارند. در این کلاس‌های پرجمعیت خشونت هم دیده می‌شود. امکانات و ظرفیت آزمایشگاهی تعطیل است و از امکانات ورزشی کم برخوردارند یا اصلاً امکانات ورزشی ندارند.

وی تاکید کرد: «نتیجه فعالیت مدارس دولتی عادی هم معلوم است. دانش آموزی که به این مدارس می‌آید. اندک انگیزه‌ای که دارد هم از دست می‌دهد. بختی برای اینکه بتواند رتبه برتر کنکور باشد ندارد و اگر به طور استثنایی یک نفر از این مدارس بتواند در کنکور رتبه خوب بیاورد تصادفی است.» ریشه این رویکرد به اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ و دولت آقای هاشمی بر می‌گردد. زمانی که مسئولان وقت می‌خواستند سیاست‌های نئولیبرالیستی دیکته شده بانک جهانی را در همه بخش‌ها از جمله آموزش و پرورش اجرا کنند.

وی اظهار کرد: معتقدان این راهبرد می‌گویند «دولت نباید در اقتصاد و حوزه‌های مختلف دخالت کند. سیستم عرضه و تقاضا و بازار همه چیز را تعیین می‌کند. باید به سمت خصوصی شدن و واگذار کردن همه امور به مردم برویم. دولت باید کوچک شود و حق دخالت در بازار را نداشته باشد.»

وی بیان کرد: «دولت‌ها سالهاست به دنبال کاهش هزینه‌های آموزشی هستند. همه دولت‌ها در ۳۰ سال گذشته این سیاست را دنبال کردند. آقای روحانی، رئیس جمهوری سابق هم در دولت قبل در یکی از سال‌ها زمانی که بودجه را به مجلس تحویل داد در صحبت‌هایش اعلام کرد که آموزش و پرورش دولتی برای دولت گران تمام می‌شود. باید کاری کنیم که هر سال ۱۰ درصد مدارس به بخش خصوصی واگذار شود».

وی تصریح کرد: رقابت سنگین و نفس‌گیر کنکور به پایه‌های پایین‌تر در دوره ابتدایی و متوسطه اول منتقل شده است. مدارس هم شکل «سوا کن، جدا کن» پیدا کرده‌اند. «با اجرای این رویکرد در آموزش و پرورش به طور عملی فعالیتی تجاری و نظام طبقاتی در مدارس حاکم می‌شود. نتیجه این اتفاق این است که رتبه‌های خوب و دانشگاه‌های برتر نصیب بچه پولدارها می‌شود و به فرزندان فقرا کالای بنجل و مدارس عادی دولتی می‌رسد.»

کارشناس نظام آموزشی افزود: در این سیستم هر چقدر پول بدهی همان قدر آش می‌خوری. وقتی در یک مدرسه پولی، دانش‌آموز امکانات مختلف کلاس‌های فوق برنامه، کلاس تقویتی، کلاس تضمینی کنکور دارد معلوم است که رتبه‌های برتر کنکور را به دست می‌آورد.

تسهیل‌گری در توسعه آموزش از راه دور در استان‌ها

احمد محمودزاده معاون وزیر آموزش و پرورش در همایش کارشناسان و رابطان حوزه آموزش از راه دور استان‌های کشور در اردبیل اظهار کرد: در قالب این گردهمایی سعی داریم تا از نقطه نظران کارشناسان آموزش از راه دور بهره‌مند شده و با توسعه مشارکت‌های مردمی اهدافمان را در این بخش تحققی عینی ببخشیم.

وی سیاست وزارت آموزش و پرورش را تاکید بر آموزش حضوری و چهره به چهره اعلام کرد و گفت: در کنار آموزش حضوری و چهره به چهره، به اجبار برای گروه‌های سنی بزرگسال و لازم‌التعلیم جا مانده از تحصیل باید آموزش‌های از راه دور ارائه شده که بستر این کار با توجه به شرایط کرونایی و آموزش مجازی در ۲ سال گذشته در آموزش و پرورش فراهم شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ما ۲ طرح ویژه را در حمایت از آموزش از راه دور دنبال می‌کنیم که گام اول همگانی‌سازی مجوزها در تقویت نظام آموزش از راه دور است تا علاقه‌مندان بتوانند در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام دهند.

محمودزاده افزود: سعی ما بر این است تا در بستر نظام الکترونیکی و فضای مجازی توسعه برنامه‌های آموزش از راه دور را تقویت کرده و در این زمینه آئین‌نامه‌ها را به سمت تسهیل‌گری و مانع‌زدایی سوق دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: دانش‌آموزانی که به هر عنوان از چرخه آموزشی حضوری جا مانده‌اند، در قالب آموزش غیرحضوری و از راه دور به صورت ترکیبی و تلفیقی می‌توانند از فضای آموزشی و تربیتی استفاده کنند.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش از ادغام برخی از طرح‌ها در آموزش و پرورش خبر داد و اضافه کرد: با همکاری معاونت آموزش متوسطه بخشی از طرح‌های آموزش برای بزرگسالان، متفرقه، داوطلبان آزاد و ایثارگران با شرایط متفاوت از گذشته انجام می‌شود تا آنها بتوانند از آموزش‌های با کیفیت بالا استفاده کنند.

محمودزاده بیان کرد: در بخش مشارکت‌های مردمی نیز سعی ما بر این است تا طرح‌های مختلفی را اجرایی و عملیاتی کنیم تا با همکاری خیرین بتوانیم به توسعه فضاهای آموزشی کمکی جدی داشته باشیم.

۹ هزار کلاس درس همزمان با هفته دولت در کشور بهره‌برداری می‌شود

میثم حاجی‌پور مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: ۹ هزار کلاس درس همزمان با هفته دولت (دوم تا هشتم شهریورماه) در نقاط مختلف کشور بهره‌برداری می‌شود.

مدیر روابط عمومی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در آئین تکریم و معارفه مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی افزود: ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای بهره برداری از این کلاس‌ها هزینه شده و ۲۷۰ هزار دانش‌آموز از این کلاس‌ها بهره مند می‌شوند.

وی با یادآوری اتمام سفرهای دوره نخست ریاست جمهوری ادامه داد: در این دوره از سفرهای رئیس جمهوری ۲۷۵ هزار میلیارد ریال مصوبه برای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به همراه داشته است.

حاجی‌پور خاطرنشان کرد: ۱۳۵ هزار میلیارد ریال منابع مالی امسال به این سازمان اختصاص یافته که خیران نیز در اختصاص این اعتبارات نقش پررنگی داشته‌اند. افزایش اعتبارات سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزایش ساخت و ساز و نوسازی مدارس کشور را به همراه دارد.

وی اظهار کرد: استان مرکزی در زمینه سرانه فضاهای آموزشی در کشور از وضعیت مناسبی برخوردار است و افزایش این سرانه به میزان استاندارد آنکه هشت و چهار دهم متر مربع است باید در دستور کار مسئولان استانی قرار گیرد.

بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید نوشت‌افزار ایرانی

هادی جوهری، معاون تأمین نهاده‌ها و مشارکت‌های اقتصادی بنیاد برکت گفت: شتاب‌دهنده کارآفرینی اجتماعی با مشارکت بنیاد برکت و باهدف تسهیل‌گری و توسعه‌گری در حوزه صنایع فرهنگی و به ویژه نوشت‌افزار ایرانی آغاز به کار کرده و بر تولید محصولاتی که پیش از این امکان ساخت شأن در داخل کشور وجود نداشته، تمرکز کرده است.

وی افزود: شتاب‌دهنده کارآفرینی اجتماعی به عنوان یکی از واحدهای مشارکتی بنیاد برکت توانسته است با حمایت از تولیدکنندگان لوازم‌التحریر، علاوه بر احیای زیست‌بوم نوشت‌افزار ایرانی، صادرات محصولات را به کشورهای دیگر آغاز کند. سوریه به عنوان اولین مقصد نوشت‌افزارهای ایرانی انتخاب و صادرات به این کشور آغاز شده است.

معاون تأمین نهاده‌ها و مشارکت‌های اقتصادی بنیاد برکت تاکید کرد: شتاب‌دهنده کارآفرینی اجتماعی با مشارکت بنیاد برکت و با هدف تسهیل‌گری و توسعه‌گری در حوزه صنایع فرهنگی و به ویژه نوشت‌افزار ایرانی آغاز به‌کار کرده و علاوه بر اشتغال‌زایی در این حوزه، بر تولید محصولاتی که پیش از این امکان ساخته‌شان در داخل کشور وجود نداشته، تمرکز کرده است. با بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان، تولید محصولاتی همچون مداد اتود و ماژیک نشانه‌زن (هایلایت) برای اولین بار در کشور آغاز شده است.

وی در تشریح اقدامات دیگر شتاب‌دهنده کارآفرینی اجتماعی گفت: این شتاب‌دهنده با هدف ایجاد اشتغال در حوزه‌های خانگی و کارگاهی، ۱۵۰ کارگاه تولید نوشت‌افزار ایرانی را مورد حمایت قرار داده و باعث احیا و به چرخه تولید بازگشتن این کارگاه‌ها شده است.

جوهری تصریح کرد: شتاب‌دهنده کارآفرینی اجتماعی علاوه بر تولید نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر ایرانی، بر صادرات محصولات نیز تمرکز جدی داشته و کشور سوریه به عنوان اولین هدف انتخاب شده است. عملکرد این واحد مشارکتی بنیاد برکت در حوزه صادرات نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر ایرانی به سوریه باعث شد تا در میان برترین شرکت‌های صادراتی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) قرار بگیرد.

وی با اشاره به مشکلات و موانع بر سر راه صادرات نوشت‌افزار ایرانی اظهار داشت: وجود رقبای جدی در این حوزه از جمله چین و هند که قطب تولید لوازم‌التحریر در دنیا هستند و به کشورهای مختلف از جمله ایران صادرات دارند، حضور و رقابت در این عرصه را بسیار دشوار کرده است.

معاون تأمین نهاده‌ها و مشارکت‌های اقتصادی بنیاد برکت اظهار کرد: یکی از مشکلات بر سر راه صنایع فرهنگی و به طور مشخص نوشت‌افزار ایرانی خلأ سیستم توزیع مناسب است و شتاب‌دهنده کارآفرینی اجتماعی علاوه بر سرمایه‌گذاری، تأمین مالی و اخذ تسهیلات برای کسب‌وکارهای فعال در این حوزه، در زمینه توزیع و صادرات محصولات نیز مشارکت جدی داشته است.

سنجه کنکور را قبول نداریم

احمد محمودزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش در نشست مسئولان آموزش و پرورش استان اردبیل، اظهار کرد: تنها ۱۲ درصد دانش‌آموزان کشور در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند در حالی که ۸۸ درصد دانش‌آموزان در مدارس دولتی و به عناوین مختلف تحصیل خود را انجام می‌دهند.

وی سنجه انجام شده در کنکور را قابل قبول ندانست و تصریح کرد: این سنجه مورد پسند آموزش و پرورش نیست چرا که یک نگاه تک بعدی به این حوزه وجود دارد در حالی که کنکور باید بر اساس سوابق تحصیلی و ارزیابی درست در وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان در ابعاد آموزشی و تربیتی انجام شده تا راه‌یافتگان به دانشگاه‌ها، دانش‌آموزان ارزش مدار باشند.

محمودزاده اظهار کرد: در وضعیت کنونی سنجه‌ای که در کنکور انجام می‌شود، اشتباه است در حالی که نظام آموزش و پرورش سعی دارد تا به سمت کیفی‌سازی حرکت کرده و در ابعاد مختلف جایگاه‌های ممتازی را نیز در سال‌های اخیر در المپیادها به دست آوردیم که نشان از کیفیت تحصیل در آموزش و پرورش است.

وی افزود: هر چند برخی ایرادات و اشکالاتی نیز در نظام تعلیم و تربیت مشهود است اما در دولت سیزدهم سعی بر تقویت نظام آموزشی و تربیتی عدالت‌محور است تا زمینه برای بروز و ظهور استعدادها به شایستگی فراهم آید.

معاون وزیر آموزش و پرورش راه‌یافتگان به مدارس سمپاد را دارای ضرایب هوشی بالا عنوان کرد و ادامه داد: کیفیت آموزشی در همه مدارس باید ارتقا یافته و بر اساس آزمون‌های مستمر و آمادگی که به انجام می‌رسد، وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی ارزیابی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: باید شاخص‌های مناسب آموزشی و پرورشی در قبولی کنکور مد نظر باشد وگرنه با تست‌زنی و ارزیابی‌های سطحی نمی‌توان فرآیند آموزش و پرورش و کیفیت آن را زیر سوال برد. از شرکای آموزش و پرورش خواست تا نظام تعلیم و تربیت را در ارتقای کیفی آموزش کمک کرده و به بهبود فرآیندها در این نظام بر اساس سند تحول کمک کنند.

محمودزاده اظهار کرد: در سند تحول آموزش و پرورش از ۲۵ محور اساسی و راهگشا، پنج محور مختص معلم است که از او به عنوان عنصر اصلی نظام تعلیم و تربیت یاد شده و باید پرچمدار تغییر و تحول کیفی در نظام آموزش و پرورش باشد.

کد خبر 597594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.