۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
هنر؛ حامی سلامتی ذهن

روان‌شناسان دریافته‌اند که تنها سه دقیقه تماشای آنلاین هنر می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی سلامت ذهنی را بهبود ببخشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بازدید از گالری‌های هنری و موزه‌ها می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر احساسات، میزان استرس و سلامتی افراد داشته باشد، با این‌وجود تحقیقات نشان می‌دهد که تماشای هنر نه‌تنها به‌صورت حضوری و مراجعه به طبیعت که حتی به‌صورت آنلاین نیز تأثیر بسزایی بر بهبود سلامت ذهن و تندرستی دارد تا جایی‌که روان‌شناسان در جدیدترین مطالعات خود دریافته‌اند که بازدید سریع سه‌دقیقه‌ای از یک نمایشگاه فرهنگی یا هنری آنلاین تأثیرات مثبت قابل‌توجهی بر سلامت ذهنی دارد.

سازمان‌های هنری و فرهنگی با شیوع کووید -۱۹ به‌سرعت از ساختمان‌های ثابت به فضاهای مجازی تغییر مکان دادند و موزه‌های دیجیتال و گالری‌های هنری آنلاین برای اولین بار توجه عموم مردم را به خود جلب کردند. این تغییر با دو اتفاق همراه بود، اول این‌که مردم سراسر جهان می‌توانستند به‌سادگی و در خانه‌های خود به آثار هنری و سایر اقلام فرهنگی دسترسی داشته باشند و دوم این‌که نسبت به گذشته بازدیدکنندگان بیشتری فرصت تجربه هنر را داشتند.

محققان طی ۱۰ سال گذشته مطالعات متعددی در زمینه نحوه تأثیرگذاری هنر بر سلامت ذهن و بهبود احساس خوب بودن بشر داشته‌اند، با این‌وجود چگونگی این تأثیرگذاری از طریق فضای مجازی و اینترنت چندان مورد توجه نبود تا این‌که محققان مؤسسه روان‌شناسی «ماکس پلانک (Max Planck)» طی تحقیقی جدید از شرکت‌کنندگان خواستند تا در نمایشگاه‌های هنری که از طریق تلفن همراه، تبلت و لپ‌تاپ در دسترس بود شرکت کنند.

محققان در راستای سنجش میزان مفید بودن تماشای هنر، وضعیت روانی و بهزیستی شرکت‌کنندگان را قبل و بعد از این مشارکت مورد ارزیابی قرار دادند و نتایج حاکی از آن بود که حتی تماشای بسیار کوتاه هنر می‌تواند اثرات قابل‌توجهی داشته باشد که منجر به کاهش نوسانات خلقی، اضطراب و تنهایی، همچنین افزایش بهزیستی ذهنی شود. این نتایج با سایر تحقیقات ازجمله تجربیات حضور در طبیعت و بازدید از گالری‌های هنر به‌صورت فیزیکی قابل مقایسه بود و نتایج مشابهی را به‌دست داد.

تیم تحقیقاتی، به‌منظور بررسی‌های بیشتر، تجربیات ذهنی شخصی مشارکت‌کنندگان را نیز مورد بررسی قرار دادند و دریافتند هرچه افراد با معنا یا زیبایی هنر آشنایی بیشتری داشته باشند، در زمان مشاهده آثار هنری احساسات مثبت بیشتری دریافت خواهند کرد و به آسایش ذهنی بیشتری دست خواهند یافت.

نتایج این مطالعه در حالت کلی نشان داد که مشاهده هنر به‌صورت آنلاین حتی در مدت زمانی بسیار کوتاه می‌تواند با بهبود سلامت ذهنی همراه باشد که این امر مسیر انجام تحقیقات بیشتر را برای بررسی کاربردهای هنر در فضاهایی مانند اتاق‌های انتظار، بیمارستان‌ها و مناطق محروم جوامع هموار کرده است.

کد خبر 596973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.