۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
علائم قندخون بالا چیست؟

بیماری قندخون بالا خود را با علائمی شامل درد، گزگز و بی‌حسی پاها، زخم پا، پای ورزشکار، میخچه یا پینه پا، عفونت قارچی ناخن، قانقاریا و بدشکلی پا می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دیابت یک بیماری مزمن است که بر نحوه پردازش و استفاده بدن از گلوکز تأثیر می‌گذارد. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که لوزالمعده قادر به تولید انسولین کافی نیست یا بدن نمی‌تواند به صورت مؤثر از انسولین تولید شده استفاده کند. انواع مختلف دیابت ازجمله دیابت نوع اول، دیابت نوع دوم، پیش‌دیابت و دیابت بارداری می‌تواند بر بدن تأثیر بگذارد. در ادامه به بررسی علائم قند خون بالا می‌پردازیم:

درد، گزگز و بی‌حسی پاها

نوروپاتی دیابتی نوعی آسیب عصبی است که می‌تواند در میان افراد مبتلا به دیابت رخ دهد. نوروپاتی دیابتی اغلب به اعصاب پاها آسیب وارد می‌کند و باعث بروز علائمی مانند درد و بی‌حسی می‌شود؛ ممکن است خطر بروز مشکلات گوارشی و بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهد. در حالی که برخی افراد فقط از علائم خفیف بیماری رنج می‌برند، افراد دیگر ممکن است درگیر علائم دردناک بیماری شوند.

زخم پا

زخم پای دیابتی نوعی زخم باز است که تقریباً ۱۵ درصد افراد مبتلا به دیابت درگیر آن می‌شوند. در موارد خفیف می‌تواند باعث ساییدگی پوست شود، اما در موارد شدید ممکن است منجربه قطع عضو شود.

پای ورزشکار

آسیب عصبی ناشی از دیابت می‌تواند خطر ابتلاء به مشکلات پا مانند پای ورزشکار را افزایش دهد. پای ورزشکار نوعی عفونت قارچی است که باعث بروز خارش، قرمزی و ترک خوردن پا می‌شود. این بیماری می‌تواند یک یا هر دو پا را درگیر کند؛ فرد مبتلا ممکن است برای درمان این مشکل به مصرف دارو نیاز داشته باشد.

میخچه یا پینه

دیابت می‌تواند باعث ایجاد میخچه و پینه شود؛ در حالی که میخچه به معنای تجمع پوست سخت در نزدیکی ناحیه استخوانی انگشتان پا یا بین انگشتان پا است، در اینجا می‌تواند منجر به تجمع پوست سخت در قسمت زیرین پا شود. پینه ممکن است به دلیل پوشیدن کفش‌های نامناسب یا یک مشکل پوستی ایجاد شود در حالی که میخچه نتیجه فشار کفش‌هایی است که به انگشتان پا ساییده می‌شوند یا باعث اصطکاک بین انگشتان پا می‌شود.

عفونت قارچی ناخن

افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر ابتلاء به عفونت قارچی قرار دارند که معمولاً ناخن‌های پا را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ این بیماری باعث تغییر رنگ، ضخیم و شکننده شدن ناخن می‌شود. عفونت قارچی ناخن ممکن است در اثر آسیب نیز ایجاد شود.

قانقاریا

ازآنجاکه دیابت بر رگ‌های خونی که خون و اکسیژن انگشتان دست و پا را تأمین می‌کند، تأثیر می‌گذارد، می‌تواند باعث بروز قانقاریا شود. قانقاریا زمانی رخ می‌دهد که جریان خون قطع شود و بافت از بین برود. این اتفاق ممکن است خطر قطع عضو را نیز افزایش دهد.

بدشکلی پا

دیابت علاوه بر اینکه می‌تواند باعث بروز آسیب عصبی شود، می‌تواند ماهیچه‌های پا را نیز ضعیف کند و باعث بروز مشکلاتی مانند انگشت چکشی، پای پنجه‌ای، متاتارس (شکستگی استخوان کف پا) و پس‌کاووس (گودی زیر کف پا) شود.

کد خبر 596778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.