کمبود ویتامین D باعث بروز التهاب مزمن می‌شود

نتایج بررسی‌های انجام شده به ارتباط بین سطوح پایین ویتامین D و سطوح بالای التهاب اشاره می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، التهاب روشی است که بدن برای محافظت از بافت‌ها در صورت آسیب‌دیدگی یا عفونت بروز می‌دهد. زمانی که التهاب بدن ادامه‌دار باشد، می‌تواند باعث بروز طیف گسترده‌ای از بیماری‌های پیچیده مانند دیابت نوع دو، بیماری قلبی و بیماری‌های خودایمنی شود. سطوح بالای پروتئین واکنشی C توسط کبد در پاسخ به التهاب تولید می‌شود؛ بنابراین زمانی که بدن التهاب مزمن را تجربه می‌کند سطوح بالاتری از پروتئین واکنشی C را نیز نشان می‌دهد.

گروهی از محققان به منظور بررسی ارتباط بین کمبود ویتامین D و پروتئین واکنش‌گر C که یک شاخص التهاب است مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل به این هدف، داده‌های پزشکی مربوط به ۲۹۴۹۷۰ شرکت‌کننده را مورد ارزیابی قرار دادند. در این مطالعه، محققان به یک رابطه یک طرفه بین سطوح پایین ویتامین D و سطوح بالای پروتئین واکنش‌گر C که در هنگام التهاب پدیدار می‌شود، پی‌بردند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D باعث بروز التهاب مزمن می‌شود، افزایش سطح ویتامین D در بدن افراد مبتلا به کمبود این ویتامین، التهاب مزمن را کاهش می‌دهد. به گفته محققان، داشتن غلظت کافی ویتامین D ممکن است عوارض ناشی از چاقی را کاهش دهد و خطر یا شدت بیماری‌های مزمن ناشی از التهاب مانند بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت و بیماری‌های خودایمنی را کاهش دهد.

کد خبر 596776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.