احتمال شکستگی استخوان در بین کدام افراد بیشتر است؟

نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که زنان گیاهخوار بیشتر از دیگران در معرض شکستگی استخوان قرار دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی احتمال شکستگی استخوان در میان زنان، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل به این هدف، بیش از ۲۶ هزار زن ۳۵ تا ۶۹ ساله که بیش از چهار بار در هفته گوشت نمی‌خوردند، گوشتخوارانی که ماهی می‌خورند، اما گوشت مصرف نمی‌کنند، گیاهخواران و گوشتخواران معمولی که حداقل پنج بار در هفته گوشت مصرف می‌کردند، بررسی کردند. افراد شرکت‌کننده در مطالعه پرسش‌نامه‌هایی در مورد فراوانی غذا تکمیل کردند و با سوابق بیمارستانی مقایسه کردند تا متوجه شوند چه کسی دچار شکستگی لگن شده است.

طی حدود ۲۰ سال پیگیری، ۸۲۲ شکستگی لگن رخ داده بود. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد زنان میانسالی که هرگز گوشت مصرف نمی‌کنند، ممکن است بیشتر از زنانی که به طور منظم گوشت یا ماهی مصرف می‌کنند، دچار شکستگی لگن شوند. به نظر می‌رسد که شاخص توده بدنی پایین (BMI) و کمبود مواد مغذی بدن در این امر نقش دارد. متخصصان معتقدند که شاخص توده بدنی پایین‌تر برای بسیاری از بیماری‌ها مفید است، اما کمبود وزن می‌تواند منجر به توده چربی ناکافی و سلامت ضعیف استخوان و عضلات شود که هر کدام می‌تواند خطر شکستگی لگن را افزایش دهد.

گوشت و ماهی منابع بسیار خوبی از چندین ماده مغذی ازجمله پروتئین، ویتامین B12 و ویتامین D هستند که برای سلامت استخوان بسیار مفید است. این امکان وجود دارد که گیاهخواران این مواد مغذی را از منابع گیاهی، تخم‌مرغ و محصولات لبنی دریافت کنند، اما مطالعات پیشین انجام شده دریافت کمتری از این مواد مغذی را در گیاهخواران نشان داده است. گیاهخواران در مقایسه با افرادی که پنج بار یا بیشتر در هفته گوشت می‌خوردند، پروتئین و ویتامین B12 کمتری دریافت می‌کردند.

به گفته پژوهشگران، اقداماتی وجود دارد که گیاهخواران می‌توانند برای محافظت بهتر از استخوان‌های خود و در عین حال بهره بردن از فواید سلامتی یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاه انجام دهند. مصرف مقدار زیادی میوه و سبزیجات، آجیل، حبوبات، لوبیا و غلات کامل بیشتر مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت استخوان و پیشگیری از شکستگی را تأمین می‌کند. همچنین، دوری از سیگار و در عین حال ورزش منظم می‌تواند به استحکام استخوان‌ها کمک شایانی کند.

کد خبر 596413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.