عواملی که خطر بروز سکته را افزایش می‌دهد

انجمن قلب آمریکا (AHA) اعلام کرده است که انزوای اجتماعی و تنهایی خطر بروز سکته قلبی و سکته مغزی را تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سکته مغزی و قلبی دو دلیل اصلی مرگ‌ومیر در سراسر جهان شناخته شده است؛ در حالی که سکته مغزی باعث بروز ضعف بازو و مشکل در گفتار می‌شود حمله قلبی باعث بروز ناراحتی قفسه سینه، درد در قسمت‌هایی از بدن، تنگی نفس، عرق سرد، حالت تهوع و سرگیجه می‌شود. به منظور پیشگیری از بروز این دو بیماری خاموش باید در مورد همه عوامل خطر مرتبط با این بیماری آگاهی لازم را کسب کرد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که عوامل خطر اصلی بیماری قلبی و سکته مغزی شامل فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت، سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض دود سیگار، چاقی، رژیم غذایی ناسالم و نداشتن تحرک بدنی می‌شود.

چرا سکته مغزی و قلبی قاتل‌های خاموش در نظر گرفته می‌شوند؟

سکته قلبی و مغزی هر دو به عنوان قاتل خاموش در نظر گرفته می‌‎شوند زیرا باعث بروز علائم خاصی نمی‌شوند و ناگهانی خطر مرگ فرد افزایش پیدا می‌کند. در اکثر موارد، افراد در مراحل اولیه متوجه علائم و نشانه‌های خاصی نمی‌شوند، گاهی اوقات نیز علائم سکته قلبی و سکته مغزی با بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته می‌شود.

چه عواملی خطر بروز سکته قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد؟

انجمن قلب آمریکا (AHA) اعلام کرده است که انزوای اجتماعی و تنهایی خطر بروز سکته قلبی و سکته مغزی را تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد. در بیشتر مواقع از دست دادن یک عزیز یا بازنشستگی باعث بروز انزوای اجتماعی و تنهایی می‌شود. در حالی که افراد مسن بیشتر از دیگران در معرض تنهایی هستند، اما جوان‌ها نیز ممکن است درگیر این مشکل شوند.

چه تفاوتی بین انزوای اجتماعی و تنهایی وجود دارد؟

اگرچه انزوای اجتماعی و احساس تنهایی به یکدیگر مرتبط هستند، اما یکسان نیستند. افراد می‌توانند زندگی نسبتاً منزوی داشته باشند، اما احساس تنهایی نکنند و برعکس. افرادی که ارتباطات اجتماعی زیادی دارند نیز ممکن است همچنان احساس تنهایی کنند. انزوای اجتماعی به معنای داشتن حداقل تماس حضوری با افراد برای روابط اجتماعی مانند خانواده، دوستان یا اعضای یک جامعه یا گروه است ولی انزوای اجتماعی زمانی است که احساس می‌کنید کمتر از آنچه تمایل دارید، با دیگران در ارتباط هستید.

چگونه می‌توان خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی را کاهش داد؟

به گفته محققان، علاوه بر در نظر گرفتن انزوای اجتماعی و تنهایی لازم است به سبک زندگی افراد نیز توجه خاص شود. بیشتر عوامل خطر مرتبط با بیماری قلبی به رژیم غذایی، میزان فعالیت بدنی و سبک زندگی مرتبط است. بنابراین توصیه شده است که به منظور پیشگیری از بروز سکته قلبی و سکته مغزی از رژیم غذایی سالم و مغذی پیروی کنید، به صورت منظم ورزش کنید و از سیگار کشیدن دوری کنید.

کد خبر 596110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.